همايش ملی سبك زندگي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.

به گزارش خبرنگار  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  همايش ملي سبك زندگي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي برگزار شد.

رضا صالحی امیری در این همایش با تاکید بر اهمیت گفتمان‌سازی فرهنگی اظهار داشت: یکی از وجوه گفتمان‌سازی حرکت از سطح احساس به عقلانیت است. سبک زندگی باید به یک امر عقلانی و نیاز ضروری در جامعه تبدیل و از سطح احساسی عبور کند.

وی بیان کرد: وجه بعدی حرکت از سطح بایدها به باورهاست. نمی‌توانیم با تمرکز بر بایدهای جامعه‌ای با الگوهای مدنظر متعالی نظام و انقلاب اسلامی، الگوی سبک زندگی داشته باشیم. من البته نفی بایدها را نمی‌کنم.  در هر جامعه‌ای برای تداوم به بایدها نیاز داریم. اما جامعه‌ای به سمت تعالی حرکت می‌کند که در آن باورها ریشه داشته باشد.  مثلا اربعین و عاشورا باور دینی جامعه ماست .

صالحی امیری افزود: نکته بعدی حرکت از سطح رسمی به غیر رسمی و حرکت از سمت دولت به جامعه است. دولت‌ها نمی توانند گفتمان‌سازی کنند. گفتمان در بطن جامعه شکل می‌گیرد؛ بنابراین اگر همیشه از سبک زندگی سخن بگوییم گفتمان سازی نخواهد شد . نکته بعدی حرکت از سطح فرد به سطح جامعه یعنی فراگیر شدن گفتمان است.
 
وی تبدیل شدن یک گفتمان را به نیاز در جامعه ضروری خواند و در ادامه یاد آور شد: ما باید از سطوح سخت افزاری به سطوح نرم افزاری حرکت کنیم امروز قدرت نرم یعنی گفتگو، تعامل، زبان لین، اخلاق، معرفت، فضیلت، همنوایی و همگرایی.

صالحی امیری تاکید کرد: در یک محیط آلوده قطعا رویشی شکل نمی گیرد بلکه این ویروس است که تکثیر می شود.

وی اظهار داشت: در جامعه‌ای که عناصر اصلی قدرت نرم جاری و ساری نباشد، امکان ایجاد سبک زندگی ایرانی اسلامی وجود نخواهد داشت و زیست فرهنگی معنا پیدا نمی‌کند. نکته بعدی بحث عبور از سطح مناسک به معرفت است. تلاش ما برای جامعه مناسکی بود، البته در نفی جامعه مناسکی نیستم اما معرفت بستر و ریشه اصلی مناسک باید باشد نه بالعکس. لذا معرفت‌گرایی یعنی عمق بخشیدن به باورهای دینی جامعه.تلاش ما باید برای عمق بخشیدن به جامعه باشد. نکته بعدی این است که به جای پرداختن به شعار، باید فرمایشات مقام معظم رهبری را الگو قرار دهیم. با این مبانی بنیادی متاسفانه در سطح شعار برخورد می‌کنیم و به عمق گفتمان سازی توجه کمتری می‌کنیم. تبدیل شعار به گفتمان نقطه عزیمت حرکت سبک زندگی به سبک ایرانی اسلامی است؛ معتقدم نیازمند بازشناخت جامعه هستیم. جامعه ایران پیچیده است و در جامعه پیچیده باید با شناخت صحبت کرد. از طرفی در جامعه دوگانگی داریم؛ یعنی فرهنگ رسمی و غیر رسمی و این دوگانگی درک را مشکل می‌کند. جنبش‌های زیادی در جامعه ایران فعال هستند که تعیین کننده هستند. درک جنبش‌ها و تحلیل دقیق آنها و مدیریت آنها از مصادیق مهم برای عزیمت به این هدف است و باید درباره آن گفتگو کنیم.

صالحی امیری درباره تاثیر شبکه های اجتماعی بر زندگی گفت: مسئله دیگر این است که شبکه‌های اجتماعی باید نظارت شوند. رویکرد ولنگارانه‌ای که در حال حاضر ما را با تهدید مواجه می‌کند، با فیلتر کردن حل نمی‌ شود. بنابراین مدیریت شبکه‌های اجتماعی نکته مهمی است. در بین جامعه و خانواده و شبکه‌های اجتماعی و همسالان، شبکه‌های اجتماعی تاثیر بیشتری دارد.  حداقل ۳۰ درصد جامعه از یک شبکه اجتماعی خاص استفاده می کنند و این نشان می دهد که جامعه ما یک جامعه پرسشگر است.

وزیر ارشاد مساله اول جامعه ایران را در دهه چهارم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، مساله اجتماعی و فرهنگی عنوان کرد و گفت: این مساله باید در صدر مسائل قرار بگیرد؛ مطالعات نشان می دهد میزان گرایشات سیاسی در جوانان ما به شدت پایین آمده و گرایشات اجتماعی بالا رفته است. بازگشت به معنویت در جامعه ایران و حاکمیت دین در فضای جامعه محسوس است. عمق جامعه ایران در ادوار تاریخی ایران نشان می‌دهد، این جامعه دین‌گرا و متعهد است و ما در جامعه ایران تهدید فرهنگی و بحران فرهنگی نداریم. بنابراین به سرعت می‌توانیم به سمت الگوی ایرانی اسلامی حرکت کنیم؛ یعنی مقاومت در برابر ارزش‌های فرهنگی وجود ندارد.

وی در جمع بندی سخنانش و در پاسخ به سوال چه باید کرد، گفت: سرمایه‌گذاری بر نهاد خانواده، سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فرهنگی جامعه است. آموزش و پرورش رکن بعدی و اثرگذار تربیتی مهم جامعه است. مهمترین سرمایه گذاری دولت باید در آموزش و پرورش باشد. می‌توان با گاز و صنعت و تجارت رفاه مردم را تامین کرد اما معرفت و اخلاق و فضیلت را نمی‌توان تامین کرد؛ بلکه باید با آموزش و پرورش تامین کرد و الگوسازی کرد.

صالحی امیری همچنین مدرسه، صدا و سیما و نهاد روحانیت و نخبگان را از دیگر نقاط تاثیرگذار برای اصلاح سبک زندگی دانست و گفت: رسالت اصلی روحانیت تربیت دینی و اجتماعی مردم و مدیریت اجتماعی، رسالت بعدی آن است.

وی همچنین نقطه عزیمت پنجم برای اصلاح سبک زندگی در کشور را سرمایه گذاری روی شبکه های اجتماعی عنوان کرد و گفت: شبکه های اجتماعی باید مدیریت شوند و از آنها برای اصلاح سبک زندگی، حداکثر استفاده صورت گیرد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی کشور در پایان رصد دائمی تحولات فرهنگی در جامعه ایرانی و ارائه راهکارهای دائمی برای حل چالش ها در حوزه سبک زندگی را ضروری خواند.





در ابتدای این مراسم حجت الاسلام و المسلمین شاهمرادی در مراسم افتتاحیه همایش سبک زندگی ضمن خیر مقدم به میهمانان در خصوص اهمیت برگزاری این مراسم اظهار داشت: آنچه امروز ما را دور هم جمع کرده است، دغدغه‌های فرهنگی است. لزوم پرداختن به آن و اهمیت آن را به همه شما که خود متولیان فرهنگی جامعه هستید، بدرستی می‌دانید. همین‌قدر توجه می‌دهم که بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) آن را سایه‌ای از نبوت قلمداد فرمودند و مقام معظم رهبری (مدظله العالی) هم آن را به مثابه اکسیژنی برای حیات اجتماعی معرفی فرمودند. بنابراین هر چه روی آن کار شود و سرمایه‌گذاری شود، زیاد و تکراری نیست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی بیان داشت: فرهنگ وضعیت عمل و اندیشه و رفتار آحاد جامعه است، هویت جامعه است. جامعه‌ای نیست که دارای فرهنگ نباشد. منتهی آنچه مهم است اینکه اگر گفتار، اندیشه و رفتار یک جامعه بیشتر منطبق بر عقل و خرد و علم بود، آن جامعه را با فرهنگ می‌خوانند و هر چه دورتر باشد اصطلاحا بی‌فرهنگ می‌گویند.

وی در ادامه افزود: بر این مبنا مسئولین فرهنگی برای رشد و ارتقای فرهنگ، نمی‌توانند روی خود فرهنگ کاری انجام دهند بلکه مولفه‌هایی از زندگی فردی و اجتماعی آحاد جامعه را مورد نظر قرار می‌دهند که قابل تغییر است و تغییر آنها همان هویت جامعه با فرهنگ آن است.

حجت‌الاسلام و المسلمین شاهمرادی با تاکید بر فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص مولفه‌های سبک زندگی گفت: اساتید و علمای جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی هم بر این باورند که چنانچه این موارد در سبک زندگی اصلاح و حل شود، مسائل مختلف فرهنگی در جامعه حل می‌شود.

وی با اشاره بر رسالت شورای فرهنگ عمومی در خصوص اصلاح مولفه‌های سبک زندگی گفت: این شورا فارغ از شعارها و لفاظی‌های شعارگونه با توجه به دستگاه‌های مختلف فرهنگی که عضو شورای فرهنگ عمومی هستند، تغییرات و اصطلاحات عملی را در سبک زندگی ایجاد نمایند. شورای فرهنگ عمومی پتانسیل ارزشمندی را در این راستا دارد، مشروط بر اینکه قدر این پتانسیل شناخته شود و از همه توان خود استفاده نمایند. همراهی و همدلی و همراستایی مسئولین دستگاه‌های عضو زمینه واحدی را نیاز دارد که همان اخلاق است.


انتهای پیام/





اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار