معیوب بودن دودکش‌ها و غیراستاندارد بودن وسایل گرمایشی اصلی‌ترین عامل در بروز حوادث است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان  در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اصلی‌ترین عامل در بروز حوادث، معیوب بودن دودکش‌ها و غیراستاندارد بودن وسایل گرمایشی است، اظهار کرد: این حوادث در حالی رخ می‌دهد که آموزش عمومی و اطلاع‌رسانی در خصوص خطرات گازگرفتگی ناشی از وسایل گرمایشی رشد قابل‌توجهی داشته است و مردم بیش از گذشته با اصول ایمنی آشنا شده‌اند.

سید مهدی مجدالاشرافی افزود: سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان با اطلاع‌رسانی و ارائه توصیه‌های ایمنی به شهروندان تلاش دارد تا این‌گونه حوادث کاهش یابد، اما در این خصوص برخی نکات قابل‌تأمل است و جای نگرانی دارد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان اضافه کرد: با پیگیری برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی صحیح و به‌ موقع و همچنین رشد آگاهی شهروندان از بروز بخشی از حوادثی که در این خصوص روی می‌دهد، می‌توان جلوگیری کرد.

مجدالاشرافی در ادامه مطرح کرد: عوامل دیگری نیز در بروز این‌گونه حوادث نقش دارند که نباید از آن‌ها غافل شد؛ غیراستاندارد بودن برخی وسایل گرمایشی و تجهیزات مرتبط با این وسایل در تکرار حوادث تأسف‌آور گازگرفتگی و جان­باختن مردم نقش مستقیمی دارد.

وی ادامه داد: سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی در خصوص تعیین استانداردها و جلوگیری از تولید این‌گونه دستگاه‌ها و تجهیزات غیراستاندارد به‌طور مستقیم مسؤول برخورد با سودجویانی هستند که برای رسیدن به منافع خود، جان و مال مردم را با خطر مواجه می‌کنند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان با بیان اینکه شهروندان باید فرهنگ استفاده از کالاهای استاندارد را هر چه بیشتر فرابگیرند، خاطرنشان کرد: شهروندان باید ورود هر کالای غیراستاندارد و خطرآفرین را به چرخه زندگی خود، استقبال ناآگاهانه از حوادث مرگبار بدانند، زیرا استقبال نکردن جامعه از کالای غیراستاندارد می‌تواند تولیدکنندگان این‌گونه وسایل را به سوی رعایت استانداردها با هزینه بیشتری ترغیب کند.

مجدلاشرافی یادآور شد: در همین حال رعایت نکردن مسائل ایمنی در تأسیس ساختمان‌ها، نقش قابل‌ توجهی در بروز حوادث گازگرفتگی دارد، از آن جمله می‌توان به شرایط نامناسب دودکش‌ها در ساختمان‌ها اشاره کرد؛ بسیاری از دودکش‌ها حتی در ساختمان‌های نوساز نیز فاقد شرایط استاندارد هستند و در نتیجه به جای انتقال گازهای مسموم به خارج از ساختمان‌ها، این گازها در فضای داخلی منازل انتشار یافته و جان مردم را به خطر می‌اندازد.

وی در ادامه تأکید کرد: باید سازندگان ساختمان‌ها را متوجه مسؤولیت خطیر و حساس آنان کرد، مسئولیتی که هرگونه قصور و کوتاهی در آن می‌تواند جان و مال مرم را به نابودی بکشاند؛ از سوی دیگر انتشار برخی تبلیغات و اطلاع‌رسانی‌های غلط یا ناقص که در رسانه‌های عمومی مطرح می‌شود و مردم پذیرای آن هستند، نگران‌کننده است، از آن جمله می‌توان به تبلیغ مکرر برای بستن تمامی روزنه‌ها و منافذ ساختمان‌ها در فصل سرما برای صرفه‌جویی در انرژی اشاره کرد که این آموزش ناقص می‌تواند جان مردم را با خطراتی مواجه سازد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان افزود: اغلب وسایل گرمایشی همچون بخاری و شومینه با سوزاندن اکسیژن هوا، گازهای مسموم از جمله منواکسید کربن تولید و در هوای داخل منازل منتشر می‌کنند که وجود روزنه‌های محدود می‌تواند در دفع و کاهش این‌گونه گازهای خطرناک مؤثر باشد که پوشاندن تمامی منافذ موجب می‌شود این گازها راه به بیرون از ساختمان نداشته باشند و جان ساکنان منازل را به خطر بیندازد.

مجدالاشرافی در پایان یادآور شد: سازمان‌ آتش‌نشانی مسؤول است که مردم را هرچه بیشتر از خطرات استفاده ناصحیح از وسایل گرمایشی در فصل سرما و حوادث ناشی از آن آگاه سازد، اما دیگر ارگان‌ها و نهادهای مرتبط با ایمنی شهروندان نیز باید نسبت به مسؤولیت‌های خودآگاه باشند و به آن عمل کنند.



انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.