باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه کیست؟/ دست راست اردوغان، در اندیشه نئوعثمانیسم+ تصاویر

رییس دستگاه اطلاعات ترکیه متولد 1968 آنکارا و یک دیپلمات است که از ماه می 2010 به عنوان رئیس میت، مشغول به کار است.

به گزارش  خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ترکیه در سال های اخیر دخالت های گسترده ای را در عراق و سوریه داشته است که نتیجه آن گسترش روز افزون تروریست های تکفیری در این کشور هاست. 

یکی از ارگان ها وشخصیت هایی که در این زمینه کمک های گسترده ای را به تروریست های تکفیری داعش داشته ، رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه و شخص "هاکان فیدان" رئیس میت بوده است. 

در جبهه سوریه "فیدان" پس از آگوست سال 2011 میلادی تلاش های خود را بر افزایش و تقویت توان نظامی گروه های مسلح متمرکز کرد و در این راه اجازه ارسال کمک‌ های مالی و نظامی و حمایت‌ های لجستیکی به این گروه ها در شمال سوریه را داد.

وی در سال های 2012 تا 2015 کمک های گسترده ای را به تروریست های داعش از مرزهای جنوبی داشته است و روزنامه جمهوریت افشاگری های گسترده ای را درباره ساز وکار کمک های میت و دولت ترکیه داشته است. 
در منابع مختلف قید شده که "هاکان فیدان" جز سه شخصیت تاثیر گذار منطقه غرب آسیاست. 

**"هاکان فیدان" کیست؟ 

"هاکان فیدان" رییس سابق دستگاه اطلاعات ترکیه متولد 1968 آنکارا یک سرباز، استاد دانشگاه و دیپلمات است که از ماه می 2010 به عنوان رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه (Mit Istihbarat Teshkilati) بوده است. 

رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه کیست؟ + تصاویر

سایت Global Research  می‌نویسد: فیدان پس از اخذ درجه کارشناسی در دانشگاه مریلند، کارشناسی ارشد و دکتری خود را از دانشگاه بیلکنت دریافت کرد. نقش مخرب  "هاکان فیدان" رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی ترکیه (MIT) در غرب آسیا ضد محور مقاومت و در راستای خدمت به آمریکا از سوی رسانه‌های مختلف مخابره شده است.

"سیمور هرش"  در یک یادداشت با اشاره  به نقش مضر  "هاکان فیدان" و زمینه‌چینی وی برای حمله به سوریه اظهار داشت: "در فایل صوتی منتسب به هاکان فیدان ، او در جلسه امنیت ملی ترکیه گفت اگر نیاز به بهانه برای حمله به سوریه وجود دارد مشکلی نیست؛ من می‌توانم چند نفر به سوریه بفرستم و از آنجا به ما موشک بزنند و این‌گونه می‌توان اقدام کرد ؛ انتشار این فایل رسوایی بزرگی برای دولت عدالت و توسعه در محافل رسانه‌ای به وجود آورد.  

نقش  "هاکان فیدان" و ترکیه در حمایت از داعش در عراق را می‌توان در سه محور کمرنگ کردن نقش محور مقاومت و شیعیان منطقه و ایجاد التهاب و تزلزل در عراق، طمع ایجاد خط لوله نفتی از طریق خاک عراق و اقدامات هموار کننده برای تعاملات هر چه سازنده با آمریکا دانست.

**"فیدان"  فرد دوم ترکیه است 

"امری اوسلو"، کارشناس امور اطلاعات و امنیت ترکیه می ‌گوید: در این تردید نیست که "فیدان"  فرد دوم ترکیه است و او بسیار قوی ‌تر و قدرتمندتر از هر وزیر دیگر و حتی قدرتمندتر از رئیس جمهوری ترکیه است.

رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه کیست؟ + تصاویر

مسئولان آمریکایی که با "هاکان ویدان" نشست و برخاست داشته اند، مدعی هستند که وی "آرام و متواضع"  است. در نشست‌ ها و دیدارهایش با مسئولان آمریکایی "فیدان" با لباس‌ های تیره و سخنان شمرده شمرده مذاکره می کند. 

خبرگزاری رویترز (Reuters) درباره خروج هاکان فیدان رئیس دستگاه اطلاعاتی ترکیه نوشت: هاکان فیدان یکی از نزدیک‌ترین خواص (نزدیکان) رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه است. 

این خبرگزاری مدعی شد او در هر مکانی و در هر شغلی بهترین است و با خروج او از قدرت گسترده وسیعی از چالش‌های اطلاعاتی از نقش و ائتلاف بین‌المللی تا نقش‌آفرینی در تهدید بازگشت جهادیون (تروریست‌ها) حاکمیت ترکیه را در بر می‌گیرد.  

رئیس دستگاه اطلاعات ترکیه کیست؟ + تصاویر
 
روزنامه حریت (Hurriyet) به نقل از "احمد داوود اغلو"  از مقامات سابق ترکیه "هاکان فیدان" (رئیس سابق دستگاه اطلاعاتی ترکیه) را شجاع و دلیر دانست.  
 
خبرگزاری رویترز (Reuters) مدعی شد: فیدان نقش کلیدی در مذاکرات صلح ترکیه و "پ ک ک" که سه دهه شورش برای استقلال در جنوب شرقی این کشور ایفا کرده‌اند، داشته است. 

البته درباره نقش "فیدان" در صلح دولت با "پ ک ک"  سوالات جدی وجود دارد. در یک سال اخیر چندین و چند درگیری خونین بین ارتش ترکیه و پ ک ک ایجاد شده که نشان می دهد راهبرد فیدان موفقیت آمیز نبوده است.  در مجموع  "فیدان" در منطقه غرب آسیا به اهدافی که طراحی کرده بود نرسید و این موضوع در موفقیت های میدانی ارتش سوریه کاملا مشخص است.   

گزارش از محمد زرچینی 

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار