اجرای کمیسیون تغییرات اقلیمی ، استفاده از شرکت های دانش بنیان در راستای اقتصاد و امنیت و برگزاری هفتمین جایزه علمی علیمحمدی از اخبار مهم معاونت علمی فنالوری است.

به گزارش خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اجرای کمیسیون تغییرات تقلیمی ، استفاده از شرکت های دانش بنیان در راستای اقتصاد و امنیت برگزاری هفتمین جایزه علمی علیمحمدی و طراحی فشار سنج مچی در کشور از مهم ترین اخبار معاونت در هفته گذشته بود.

اجرای کمیسیون تغییرات اقلیمی با هدف کاهش تخریب محیط زیست
علی‌محمد لطفی رییس کارگروه بیوتکنولوژی محیط زیست ستاد توسعه زیست‌فناوری معاونت علمی و فناوری گفت: فاهم‌نامه همکاری ستاد توسعه زیست‌فناوری و کمیسیون تغییر اقلیم و بهداشت عمومی لنست در راستای کاهش تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم تغییرات اقلیمی بر سلامت امضا شد.

وی بیان کرد: این تفاهم نامه که بین دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و نیک وات، مدیر اجرایی کمیسیون لنست (Lancet Commission) به امضا رسید در زمینه استفاده از بیوتکنولوژی و کاربردهای آن برای مهار عوامل موثر بر تغییرات اقلیمی و کاهش اثرات مخرب آن است.

لطفی عنوان کرد: این کمیسیون در پاسخ به کمتر شدن تغییرات اقلیمی بر سلامت انسان ها تشکیل شده است و یک کمیسیون بین المللی غیر دولتی است که مرکز آن در آن دانشگاه کالج لندن قرار دارد و دانشگاه هایی از سوئد و چین همراه تعداد زیادی موسسه آکادمیک در آن فعالیت دارند.

تولید کانکتورهای الکتریکی با هدف صرفه جویی ارزی در کشور
مجید پوراکبر مدیر آزمایشگاه یک شرکت فناور گفت: کارایی ناصحیح کانکتورهای الکتریکی در یک سامانه ممکن است باعث بروز آسیب های جبران ناپذیری شود لذا توجه به این نکته کوچک و با اهمیت می تواند اطمینان طراحان سامانه رو افزایش دهد. 

وی بیان کرد: کانکتور يک وسيله الکترومکانيکي است که يک اتصال قابل جدا شدني را ميان دو زير مجموعه يک سيستم الکتريکی/الکترونيکی برقرار می کند بدون اينکه تاثير منفي بر کارکرد سيستم بگذارد.

این مدیر آزمایشگاه عنوان کرد: نزدیک 20 درصد خطاها و خرابی های صورت گرفته در سامانه ها ناشی از نبود کارکرد صحیح کانکتورهای الکتریکی است.
 
وی ادامه داد: اکنون در این شرکت کانکتور در حال تولید است و تجاری سازی این محصول صورت گرفته است و تنها در یک سال گذشته بالغ بر 3000 کانکتورهای الکتریکی در مدلهای مختلف بر اساس نیاز مشتری طراحی و تولید و تحویل داده است.

استفاده از شرکت های دانش بنیان در راستای تامین اقتصاد و امنیت کشور
منوچهر منطقی رییس مرکز ملی فضایی ایران گفت: هدف ما در راستاری توسعه کاربرهای فضایی، ایجاد امنیت و اقتصاد است و با توجه به اینکه محدودیت بودجه و منابع داریم سعی کرده ایم نگاهی کاملا کاربردی به این موضوع داشته باشیم.

 وی با بیان اینکه در راستای این امر تحقیقات خوبی صورت گرفته و از پایان نامه های کاربردی در پروژه ها استفاده می شود، تصریح کرد: ما به دنبال قطب هایی هستیم که نیازهای مشخص شده را به آن قطب مربوط متصل کنیم، این قطب ها می‌توانند از چند دانشگاه تشکیل شده باشند تا بتوانیم در زمینه آن نیاز، جواب مشخصی از قطب مربوطه بگیریم.

طراحی فشارسنج مچی در کشور
محمد حلاجیان مدیر بخش سخت‌افزاری طراحی و ساخت گجت سلامت فشار خون گفت: گاهی اوقات مشخص شدن آنکه شما در وضعیت مناسبی هستید سخت است و امروزه گجت‌های موجود در بازار با کارایی‌های شگفت‌انگیزشان می‌توانند به شما در این زمینه کمک زیادی کنند.

وی ادامه داد: امروزه دستگاه‌های هوشمند بسیاری با استفاده‌های آسان و مناسب در منازل وجود دارند و آنها به شما این اجازه را می‌دهند تا فشار خونتان را اندازه‌گیری کنید و حتی احتمال ابتلا به برخی بیماری‌های قلبی و عروقی را نیز پیش‌بینی کنید، اما متاسفانه دستگاه‌های فشارخون فعلی دارای یک دستبند یا بازوبند بادشونده هستند و معمولا با حضور پرستار و در مواقعی که بیمار هوشیار است استفاده می‌شوند.

برگزاری دومین کنفرانس بین المللی مدیریت و اقتصاد در قرن 21 در تهران
با توجه به اهمیت علم و فن آوری در جهان امروز، نیاز به کار علمی در ابعاد مختلف آن در سطح جهانی وجود دارد. از این رو،در پی پیچیدگی بی سابقه و چالش های وجودی انسان، دومین کنفرانس بین المللی پژوهش های نوین در مدیریت و اقتصاد در قرن 21 با هدف گرد هم آوردن جامعه دانشگاهی، محققان و پژوهشگران به منظور تبادل و به اشتراک گذاری تجارب و نتایج تحقیقات خود در مورد تمام جنبه های تخصصی و میان رشته ای برگزار می شود.

شایان ذکر است، این کنفرانس فرصتی را برای ارائه و بحث در مورد جدید ترین نوآوری ها، روندها، نگرانی ها و چالش های عملی مواجه شده و راه حل های اتخاذ شده در زمینه های مدیریت، اقتصاد و مهندسی صنایع، فراهم می کند.

برگزاری هفتمین جایزه علمی علیمحمدی با همکاری پژوهشگاه دانش های بنیادی
هفتمین جایزه علی محمدی ویژه رساله‌های برتر دکتری فیزیک در ایران به وسیله پژوهشگاه دانش‌های بنیادی با همکاری انجمن فیزیک ایران با هدف ارتقای سطح علمی دانش‌های بنیادی در سطح کشور و اجرایی شدن رساله‌های کاربردی در همین زمینه برگزار می‌شود.

شایان ذکر است، این جشنواره از سال 1390 به پاس خدمات ارزشمند و دانشگاهی شهید دکتر مسعود علی محمدی استاد فقید دانشگاه تهران و اولین دانش آموخته دکتری فیزیک داخل کشور انجام می‌شود.

بر اساس این گزارش استاد علی محمدی نقش موثری در تدوین زیرساخت‌های علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی داشته و تلاش‌های بسیاری برای برپایی تحصیلات تکمیلی در این رشته انجام داده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار