رئیس سابق شورای ولایتی سرپل گفت: صلح حکمتیار زمانی مفهوم پیدا خواهد کرد که وی نیروی مسلح خود را در اختيار دولت افغانستان قرار دهد.

حکمتیار نیروهای مسلحش را در اختیار دولت افغانستان قرار دهد
اسدالله خرم رییس سابق شورای ولایتی سرپل در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، درباره روند گفتگوهای صلح اظهارداشت: معتقد است صلح با طالبان نتیجه چندانی در بر نخواهد داشت و دولت وحدت ملی بهتر است به تجهیز و پشتیبانی نیروهای ملی روی آورد.

رئیس سابق شورای ولایتی سرپل گفت: صلح حکمتیار نیز زمانی مفهوم واقعی پیدا خواهد کرد که وی حداقل بیست هزار نیروی مسلح خود را در اختيار دولت افغانستان قرار دهد و گرنه حضور او در کشور ارزش اینهمه جنجال را ندارد.

رییس سابق شورای ولایتی سرپل از نقش نیروهای دولت وحدت ملی در سرکوب مخالفین تقدیر کرد و گفت که نیروی‌های دولتی همواره به دنبال برقراری امنیت و آسایش مردم ملکی هستند.

اسد الله خرم با اشاره به اینکه در درگيری مسجد سبز بیش از دو هزار طالب حضور داشتند، تصریح کرد: این جنگ از سوی سه والی نام نهاد طالبان (سرپل، فاریاب،جوزجان) پشتیبانی می‌شد و حتی اپراتورهای سلاح‌های سنگینی نیز از ازبکستان و چچن آورده شده بود تا با  دقت بالایی شلیک کنند.

وی افزود: هدف اصلی این یورش مرکز ولسوالی سنگچارک ولایت سرپل بود و اگر طالبان به این ولسوالی تسلط پیدا می‌کرد، می‌توانست سه ولسوالی ولایت سرپل، شولگره ولایت مزار و سوزمه قلعه را بدون درگیری تحت کنترل خود در بیاورد که این توطئه با مقاومت 18 ساعته مردم قریه مسجد سبز نقش بر آب شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، مسئولان دفتر واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان نیز می‌گویند مطالعات و پژوهش تازه این نهاد در پنج استان نشان می‌دهد اکثریت مردم کشور به روند صلح و رسیدگی به جرایم گذشته بی ‏اعتمادند.­

احمد صبور نوروزی یکی از پژوهشگران این مرکز روز پنجشنبه ­در نشست خبری گفته است که مردم از ضعف حکومت و فرهنگ معافیت در روند صلح نگران هستند.

نوروزی افزود که همچنین وارد نشدن طالبان به مذاکرات از یک آدرس مشخص باعث شده که مردم کشور باور خود را به روند صلح از دست بدهند.

او تاکید کرد: ناامنی، فقر و بیکاری باعث شده که مردم به حکومت افغانستان نیز بی باور شوند.

نوروزی با بیان اینکه مردم نمی‌خواهند که سایر کشورها در روند صلح مداخله کنند، افزود که براساس این گزارش بعضی مردم متعقد هستند که ­آمریکا نفع خود را در جنگ افغانستان می‌بینند.

وی خاطر نشان کرد مردم فکر می‌کنند آمریکا نمی خواهد صلح در افغانستان حاکم باشد.

بشیر فاروق نماینده شورای عالی صلح نیز در این نشست گفت پژوهش انجام شده یک ارزیابی جزئی است؛ در حالی که شورای عالی صلح در راستای تامین صلح سراسری فعالیت زیادی انجام داده و در این راه قربانی‌ داده است.

فاروق افزود: شورای عالی صلح در آینده با فعالیت‌های جدید و طرح‌های به روز رسانی وارد عمل می‌شود، که در این طرح «مذاکرات، تشکیل مجمع عمومی و تصویر واضح از جنگ» گنجانده شده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.