استاندار قزوین گفت: استفاده از پساب برای آبیاری باغات قزوین باید جدی گرفته شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ فریدون همتی در بازدید از اجرای طرح های آبیاری تحت فشار در روستاهای جمال آباد و قدیم آباد گفت:استفاده از پساب فاضلاب پس از تصفیه و استانداردسازی برای اختصاص به باغ های قزوین در دست بررسی است  و مدیران مربوطه باید این موضوع را جدی بگیرند.



استاندار همچنین با اشاره حمایت های دولت که بیش از ۸۵ درصد هزینه آبیاری تحت فشار و قطره ای را پرداخت می کند  از کشاورزان خواست در این طرح بیشتر مشارکت کنند.

همتی گفت: تلاش بر این است که  تا پایان سال زراعی و در تیرماه  ۲۰ هزار هکتار عملیات آبیاری مدرن را در استان محقق شود.

وی اضافه کرد: از سازمان جهاد کشاورزی استان خواسته شده تا  با همکاری صندوق توسعه و جلب مشارکت کشاورزان قبل از تخصیص اعتبار، اجرای طرح را در مزارع و باغات آغاز کنند .

استاندار یادآورشد: اگر کشاورزان اثار مخرب ناشی از کمبود منابع آبی از جمله فرونشست زمین، خشک شدن دشت و پیش روی شوری آب در مزارع را جدی بگیرند حتما انگیزه بیشتری برای مشارکت و همراهی خواهند داشت.

همتی اضافه کرد: توسعه آبیاری مدرن موجب صرفه جویی حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصدی مصرف آب، بهینه شدن کشت  محصول و افزایش راندمان تولید خواهد شد .

همچنین در جریان این بازدید  چند تن از نمایندگان تشکل های مردم نهاد فعال در حوزه محیط زیست با بیان دغدغه های خود از نماینده عالی دولت در استان خواستند تا ضمن حفاظت از باغستان سنتی قزوین، با هرگونه تغییر کاربری و اجرای طرح های عمرانی در باغستان و حریم آن جلوگیری شود.

منطقه جمال آباد قزوین دارای یک هزار و 800 هکتار باغ است که برای یک هزار و 100 هکتار آن اجرای روش های آبیاری نوین برنامه ریزی شده است.

تاکنون 678 هکتار از باغ های این منطقه به آبیاری نوین تجهیز شده و برای اجرای آبیاری قطره ای و لوله گذاری در سطح 248 هکتار دیگر از این باغ ها نیز با پیمانکار قرارداد بسته شده است.
اجرای روش های آبیاری مدرن در سطح 172 هکتار از باغ های این منطقه نیز در مرحله طراحی و مطالعه قرار دارد.

به گفته مسئولان سازمان جهاد کشاورزی قزوین، تاکنون حدود 15 هزار هکتار از باغ های استان به روش های آبیاری مدرن تجهیز شده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار