اردبیل؛

پروژه سد خدا آفرین از مدرن‌ترین طرح‌های کشاورزی است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: اجرا و تکمیل بزرگترین پروژه آب و خاک تقویت کشاورزی اقتصادی و حمایت از عشایر استان اردبیل را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ عدیل سروی افزود: اردبیل به عنوان یکی از قطب های مهم کشاورزی کشور قابلیت های زیادی برای رونق تولید و اشتغال دارد و یکی از این پتانسیل ها بزرگترین پروژه پایاب سد خدا آفرین است که با مساحت خالص 62 هزار هکتار یکی از مهم ترین و مدرن ترین طرح های کشاورزی در شمال غرب کشور است.

وی با بیان اینکه این طرح از 4 واحد عمرانی تشکیل شده، تشریح کرد: عملیات اجرایی شبکه اصلی از سال 1383 و شبکه فرعی از سال 1389 شروع شد ولی بدلیل عدم تامین اعتبار کافی، تا سال 92 از پیشرفت مطلوبی برخوردار نبود که در راستای رهنمود های مقام معظم رهبری برای ساماندهی و مدیریت آبهای مرزی کشور 8.5 میلیارد دلار اعتبار از محل صندوق توسعه ملی تخصیص یافت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: استان اردبیل نیز با سهم تخصیصی یک میلیارد دلار یکی از استان های مهم مجری این طرح بوده و بر همین اساس در سفر دولت تدبیر و امید به استان اجرای 83 هزار هکتار اراضی در پایاب سدها در دستور کار قرار گرفت که 62 هزار هکتار آن مربوط به پایاب سد خدا آفرین بود.

سروی اظهار کرد: تاکنون عملیات اجرایی برخی از طرح های راکد در پایاب سد خدا آفرین به مساحت 10 هزار هکتار شامل شرق دره رود و فتحعلی در حال اتمام است و عملیات اجرایی و برگزاری مناقصه 37 هزار و 600 هکتار با پیشرفت فیزیکی 20 درصد در حال احداث می باشد که مطابق جدول زمان بندی در سال های 96 و 97 به بهره برداری خواهد رسید.

وی از مهم ترین اهداف اجرایی این مگاپروژه را ایجاد یکپارچگی اراضی، توسعه متوازن منطقه، افزایش حجم تولیدات کشاورزی(افزایش بیش از یک میلیون و 400 هزار تن محصولات متنوع کشاورزی)، ایجاد اشتغال پایدار(بیش از 10 هزار نفر)، افزایش رفاه اجتماعی، کاهش مهاجرت، توسعه صادرات و ارز آوری، استفاده از منابع آب مشترک با توجه به مرزی بودن منطقه، توسعه کشاورزی مدرن بویژه احداث کشت و صنعت ها و شهرک های گلخانه ای و ساماندهی حدود 10 هزار خانوار عشایری شاهسون ذکر کرد.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار