الزهار: ترامپ هم مثل دیگر مقامات آمریکایی، مخالف فلسطین است

عضو ارشد جنبش حماس گفت رئیس جمهور منتخب آمریکا نیز مانند اسلاف خود مخالف فلسطین است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمود الزهار عضو ارشد جنبش حماس در گفتگو با شبکه العالم در غزه درباره ارزیابی خود از اوضاع فلسطین در سایه مشکلات فلسطینیان در نوار غزه و کرانه باختری رود اردن و ادامه اختلافات میان گروه های فلسطینی گفت: این مشکلات به ویژه موضع کشورهای غربی در تعامل با فلسطینیان مسئله جدیدی نیست. غربی ها قبل از تاسیس رژیم یهودی در فلسطین، موضع خود را در حمایت از اسرائیلی ها قطعی کرده بودند. امروز ابزار کشورهای غربی در حمایت از اسرائیل تغییر کرده است.

غربی ها در گذشته کشورهای عربی را تحت اشغال خود داشتند و سپس به حاکم کردن مزدوران خود در این کشورها روی آوردند. آنچه که تا امروز به عنوان آرمان فلسطین مطرح بوده یک طرح شکست خورده است. پرچمدار این آرمان، سازمان آزادیبخش فلسطین است که سالهای زیادی است که فعالیت می کند. این سازمان از سال 1965 تاکنون به پایان کار خود رسیده است.

ما در این دوره شاهد از بین رفتن آرمان فلسطین بودیم. ماموریت یاسر عرفات این بود که مشروعیت حضور اسرائیل را به رسمیت بشناسد و پس از این که این هدف محقق شد، او را کشتند و سپس افرادی را به قدرت رساندند تا اجازه ندهند کشور فلسطین بر اساس مرزهای سال 1967 تشکیل شود. این مرزها نیز تنها هجده درصد از اراضی فلسطین تاریخی است و محمود عباس رهبر این مرحله است. امروز شهرک های اسرائیلی شصت درصد کرانه باختری رود اردن را بلعیده اند. بنابراین پرونده فلسطین بسته شده است.

وی افزود: در حال حاضر تنها شمع روشن در این عرصه همان مقاومتی است که در نوار غزه وجود دارد. این مقاومت را با امکانات مشخص خود نیز در کرانه باختری شاهد هستیم و فلسطینیان در مساجد تحصن و از سلاح سرد برای حمله به اسرائیلی ها استفاده و تظاهرات برگزار می کنند. فلسطینیان هیچ یار و یاوری ندارند و حتی کشورهای عربی نیز به جنگ با فلسطین برخاسته اند به طوری که محاصره تحمیلی کشورهای عربی علیه ما بیشتر از محاصره دشمنان ماست.

با توجه به این وضع باید برنامه مقاومت را تقویت کنیم تا بتوانیم به اهداف خود برسیم به ویژه آنکه کشورهای غربی هر کشوری را که احتمال داشت روزی دشمن رژیم صهیونیستی شود هدف حملات مختلف قرار دادند  و شاهد این وضع در لبنان، عراق،سوریه، یمن و افغانستان هستیم. امروز همه کشورهای همسایه فلسطینیان با مشکلات خطرناک و خطر تجزیه روبرو هستند. بنابراین مقاومت به عنوان تنها برنامه ای است که ایستادگی می کند.

از سوی دیگر اختلافات میان گروه های فلسطینی موضوعی منطقی است چرا که ما وارد اردوگاه مذاکره نشدیم تا تنها برای مذاکره مذاکره کنیم و فلسطین را از بین ببریم. طرف مقابل ما از این می ترسد در صورتی که وارد برنامه مقاومت شود، امتیازات و زندگی خود را از دست بدهد. بنابراین این اختلافات موضوعی منطقی و تاریخی است و تنها یک تجربه فلسطینی نیست.

الزهار در پاسخ به این پرسش که گروه های فلسطینی چگونه می توانند به توافق ملی برسند، گفت: توافق ملی بر اساس انتخابات حاصل می شود و باید ببینیم که فلسطینیان در انتخابات چه نظری دارند. شورای ملی فلسطین نماینده فلسطینیان در داخل و خارج از وطن است.

باید در ابتدا این شورا را تشکیل دهیم تا این شورا امور قانونی را در اراضی اشغالی فلسطین بر اساس مرزهای سال 1967مدیریت کند و همچنین باید شوراهای شهر و روستا برای تامین خواسته های روزانه مردم در کرانه باختری، نوار غزه و قدس تشکیل شود.

هدف این است که این خواسته ها با شفافیت محقق شود و طرف های بازنده نیز نتیجه انتخابات را نمی پذیرند. برای ما روشن است که کشورهای غربی،غربی و اسرائیل نتیجه انتخابات را قبول ندارند و به این دلیل شاهد چنین وضعی در مسئله فلسطین هستیم. در حال حاضر این پرسش مطرح است که آیا این وضع ادامه خواهد یافت یا نه. هر چند ما اطلاعی از غیب نداریم ولی به خداوند توکل کرده ایم. مسئله مهم این است که رابطه خود را با خداوند بهتر کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که برخی از گزارش ها به اوضاع فاجعه بار در نوار غزه در همه سطوح بهداشتی،غذایی، آموزشی اشاره دارد و بیکاری در این منطقه شدید است، آیا حماس به تنهایی مسئول این وضع است و این جنبش تا چه زمانی می تواند مقاومت کند، گفت: ما نباید گفته های حامیان طرح های شکست خورده را در برابر حامیان طرح های موفق بیان کنیم.

اگر قرار است درباره اوضاع فاجعه بار سخن بگوییم، آیا اوضاع کرانه باختری و کشورهای همسایه فاجعه بار نیست. بله ما در نوار غزه با اوضاع دشواری روبرو هستیم ولی وخیم نیست. همه فارغ التحصیلان دانشگاه های نوار غزه از سالهای 1948 تا 1967 در دانشگاه های مصر، کشورهای عرب خلیج فارس و عربستان سعودی فعالیت می کردند. سطح آموزشی در نوار غزه به نود و نه درصد سکنه این منطقه رسیده است و مشکل این است که هر فارغ التحصیلی نمی تواند شغل خود را بیابد که یک مسئله منطقی است.

همچنین ما در نوار غزه فجایع زیست محیطی و آب نداریم و مشکل ما درباره کمبود برق است چرا که درباره این مسئله تحت محاصره هستیم. در صورتی که منابع تولید برق را در اختیار داشتیم با چنین وضعی روبرو نمی شدیم. بنابراین ترسیم کردن ایده مقاومت مبنی بر این که فاجعه بار شده  نادرست است.

این مصیبت ها در کرانه باختری رود اردن وجود دارد که فلسطینیان نمی توانند از یک نقطه به نقطه ای دیگر بروند. این مصیبت ها را در قدس نیز شاهد هستیم به طوری که فلسطینیان تنها با اجازه اسرائیلی ها قادر به نماز خواندن در مسجدالاقصی هستند. این مصایب را در کشورهای عربی شاهد هستیم به طوری که این کشورها در تامین نیازهای اصلی آب و غذای و داروی خود مشکل دارند.

ما اجازه نمی دهیم وجهه مقاومت را تخریب و این مسئله را القاء کنند که مقاومت برای ملت فلسطین، ویرانی به بار آورده است. ما بخشی از این بحران هستیم. کشورهای عرب خلیج فارس که نفت تولید می کنند با این مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار