برق، شیب ملایم افزایش قیمت هدفمندی یارانه ها را گرفت/ هزینه‌های سربار انشعابات از جیب مشترکان پرداخت می شود؟

با وجود اینکه گفته می شود افزایش 10 درصدی تعرفه برق طبق قانون هدفمندی یارانه ها صورت گرفته است اما برخی مشترکان از این گرانی یکباره ناراضی هستند.

به گزارش  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع گرانی برق طی روزهای گذشته به شدت مورد توجه مردم و مسئولان قرار گرفته و در حالیکه مسئولان وزارت نیرو از افزایش قانونی تعرفه برق سخن می گویند، مشترکان از گرانی یکباره و بدون اطلاع رسانی قبلی شاکی هستند.

بر این اساس قبوض برق این دوره با افزایش محسوسی همراه بود؛ اعمال افزایش10درصدی قیمت برق از اول مرداد، منجر به اضافه‌شدن بندی به نام بدهی گذشته در قبوض دوره (مهر-آبان) مشترکان شده که بار مالی بالایی را به آنها تحمیل کرد؛در واقع، دولت از اواسط تابستان امسال، برق مصرفی مردم را 10 درصد گران کرده اما آن را اطلاع‌رسانی نکرده است. ضمن آن که این گرانی را در قبوض شهریورماه درج نکرده، بلکه به قبوض مهر و آبان موکول کرده و تحت عنوان بدهی گذشته، آورده است.

این در حالی است که مسئولان وزارت نیرو مدعی شدند که از ابتدای سال قرار بر این بود که افزایش قیمت برق اتفاق بیفتد. ستار محمودی قائم‌مقام وزیر نیرو با بیان اینکه افزایش 10 درصدی تعرفه‌های برق بر اساس قانون و از ابتدای امسال بوده و چیز جدیدی نیست ،‌ گفت: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها تعرفه برق باید 20 درصد افزایش یابد اما دولت با 10 درصد رشد موافقت کرد.

محمودی، افزایش مصرف را به عنوان یکی از دلایل افزایش قیمت می‌نامد و در خصوص وضعیت تولید برق در کشور گفت: امسال مصرف برق در زمان پیک نزدیک به 53 هزار مگاوات بود، بنابراین پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده پیک مصرف به 55 هزار مگاوات برسد. برهمین اساس، این ظرفیت بالای مصرف نیازمند تمهیدات اساسی برای مقابله با هر گونه پیشامدی است، چرا که هم از لحاظ بارش و هم از لحاظ تولید برق با تنگنا مواجه هستیم.

هوشنگ فلاحتیان معاون وزیر نیرو در این خصوص گفت: این افزایش تعرفه برق مربوط به الان نیست و مصوبه قانونی دارد که از ابتدای سال جاری باید اعمال می‌شد.

وی با تاکید بر اینکه افزایش 10 درصدی تعرفه برق در سال جاری از اول مهر ماه اعمال شد، خاطرنشان کرد: بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها باید سالانه تعرفه برق افزایش یابد تا تعرفه برق به قیمت تمام شده نزدیک شود، بنابراین افزایش 10 درصدی تعرفه برق چیز جدیدی نیست و به آن اندازه نیست که بگوییم قیمت برق خیلی افزایش داشته است! پس وزارت نیرو برای مراعات حال مشترکان برق و با توجه به اینکه مصرف برق در تابستان بالا می‌رود این مصوبه قانونی را با تاخیر 6 ماهه اجرا و اعمال کرد.

فلاحتیان با اشاره به اینکه بر اساس قانون هدفمندی یارانه‌ها دولت قرار بوده با افزایش سالانه 20 درصد قیمت حامل‌های انرژی، تعرفه‌های این حامل‌ها را به قیمت تمام شده برساند، تصریح کرد: پس افزایش جدیدی بر تعرفه برق متصور نیست چرا که این رشد تعرفه مربوط به ابتدای سال بوده که بنا به دلایلی که اعلام کردم با تاخیر اعمال شده است.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی ادامه داد: باید به این موضوع توجه ویژه‌ای شود که ایران ارزان‌ترین تعرفه برق دنیا را دارد.

بر اساس این گزارش با وجود اینکه طبق گفته مسئولان وزارت نیرو این افزایش تعرفه قانونی صورت گرفته اما به چند دلیل اعتراض مشترکان را به دنبال داشت اول اینکه این افزایش علی رغم وعده گران نشدن برق در ابتدای سال و بدون اطلاع رسانی قبلی اعمال شد.

همچنین گفته می شود بخشی از این افزایش قیمت مربوط به هزینه‌های سربار انشعابات برق می شود و این امر ربطی به مشترکان ندارد و می بایست از اعتبارات وزارت خانه برای نوسازی شبکه انتقال و کاهش هدررفت برق استفاده شود نه جیب مردم .

افزایش تعرفه برق در شرایط کنونی به صلاح نیست

در این ارتباط احمد مراد عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:وزارت نیرو درحق مشترکان خانگی کم لطفی کرد و گرانی برق درشرایط فعلی که جامعه با رکود مواجه شده به هیچ وجه به مصلحت کشور نبود.

نماینده مردم بندرعباس،قشم،ابوموسی،حاجی آباد و خمیر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش قیمت‌ها باید شیب ملایم انجام شود تا به مردم آسیبی وارد نشود،افزود:این شیب، نه‌تنها ملایم نبوده،بلکه بسیار تند است.

هزینه‌های سربار انشعابات برق نباید از مردم گرفته شود

مرادی با بیان اینکه یکی از مشکلات وزارت نیرو،کمبود نقدینگی و بالابودن هزینه‌های تولید و انتقال برق است،ادامه داد:وزارت نیرو قصد دارد،رفع کسری ها را با گرانی برق تأمین کند درحالی‌که باید خطوط انتقال برق را نوسازی کرده و هزینه‌های تولید را کاهش دهد.

این نماینده مردم درمجلس دهم، افزود:بهترین اقدامی که دولت می‌تواند در این زمینه انجام دهد،رشد قیمت مشترکانی است که مصرف بالایی دارند،نه اینکه قیمت برق را درمناطق گرمسیر افزایش دهد.

مرادی ادامه داد:وزارت نیرو نباید تمام هزینه‌های سربار انشعابات برق را از مردم دریافت کند و به‌جای فشار آوردن به اقتصاد خانوارها ،باید هزینه‌های تولید و انتقال برق را کاهش دهد.

عضوکمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه  کمیسیون انرژی حتما موضوع افزایش قیمت برق را بررسی و از وزارت نیرو پیگیری می کند،تصریح کرد:قطعاً نمایندگان و اعضای کمیسیون انرژی مجلس این موضوع را پیگیری خواهند کرد و مسئولان دولت باید نسبت به این گرانی پاسخگو باشند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۰۶:۳۲ ۱۰ آذر ۱۳۹۵
دولت تدبیر از همون اول گفت که همه چیز را با یه شیب ملایمی ردیف میکنیم
آخرین اخبار