به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، جاده 59، معروف به جاده چالوس یکی از مهمترین جاده ها برای مردم تهران و کرج است که از میان شهر کرج در استان البرز شروع و به شهر چالوس در کرانه دریای خزر وصل میشود.
تا اواخر دوره قاجار، جاده ای بین کرج - چالوس وجود نداشته و تنها یک مسیر خاکی و مالرو، راه دسترسی به روستاهای این منطقه را تشکیل میداده اما به گونهای نبود که ارتباط دهنده شمال و جنوب کشور باشد.
این جاده در سال 1312 مورد بهره برداری قرار گرفت. از این زمان به بعد، انواع رستورانها و واحدهای اقامتی و پذیرایی در کنار این جاده شکل گرفت و با ساخت سد کرج در سال 1340 به جاذبهها و زیباییهای این جاده افزوده شد و در اندک زمانی این جاده به یکی از تفریحگاههای مهم گردشگری ایران تبدیل شد.
به نقل از گفتههای شفاهی از مردم قدیم، کارگران را برای کندن این تونل در دل کوه ،چون کندن تونل کندوان آنهم بدون تجهیزات کار بسیار سخت و دشواری بود با یک سکه پنج ریالی تشویق میکردند و گفته میشود به ازای هر کلنگ پول داده میشدهاست.
تونل کندوان در اردیبهشت ماه سال 1314 شمسی ساخته شده و تونلی است به مسافت هزار و 886 متر و عرض پنج تا هفت و ارتفاع شش متر که کار ساخت آن چهار سال طول کشید و در سال 1318 به بهره برداری رسید با احداث این تونل 13 کیلومتر از مسیر مرکز کرج به چالوس کاهش یافت.
این جاده در دامنه سلسله جبال البرز مرکزی از دوره گذشته ساخته شدهاست و امکانات و تاسیسات و اماکن گردشگری تفریحی و ورزشی که در حاشیه آن ساخته شده پس از این دوره بودهاست که بعدها نیز عنوان چهارمین جاده زیبای جهان را کسب کرد.
پخت و فروش انواع آش همانند آش رشته، آش دوغ، آش هیزمی و عدسی در حاشیه جاده چالوس - کرج مخصوصاً در نزدیکی تونل کندوان توسط دستفروشها و رستورانها رواج دارد و یکی از جاذبههای گردشگری این جاده محسوب میشود.
تصویر زیر مربوط به سال 1312 است ، ۸۳ سال پیش کارگرانی که بدون هیچ وسیله راه سازی پیشرفته ای در حال خراب کردن کوه و ایجاد جاده چالوس هستند.