یک کارشناس کشاورزی گفت: باغدار باید راهکارهای کاهش سرمازدگی را بداند تا در شب‌های سرد سال، از میزان خسارات مالی وارد بر باغات خود بکاهد.

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رویا خالصی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین راهکارهای مقابله با سرمازدگی، استفاده از بخاری‌های باغی در اندازه‌های کوچک است؛ در واقع باغدار می‌تواند در هر هکتار باغ، 100 تا 120 بخاری را به فاصله هر دو درخت یک عدد قرار دهد و یک ساعت قبل از این‌که دما به زیر محدوده تحمل گیاه برسد آن‌ها را روشن کند.
 
این کارشناس با تاکید بر این‌که بخاری‌ها باید در شیب یخ‌بندان، محل تجمع هوای سرد در گودال‌ها و در مسیر ورود هوای سرد به باغ قرار گیرد، ادامه داد: باغدار بهتر است که در صورت وجود امکانات از بخاری‌های متحرک پشت تراکتوری استفاده کند. علاوه بر این، می‌توان از دستگاه مه‌ساز در ابعاد وسیع نیز بهره گرفت. ایجاد دود نیز جلوی یخ‌زدگی باغ را تا حد زیادی می‌گیرد ولی برای محیط زیست مضر است.
 
وی افزود: دستگاه‌های بزرگ جهت برهم زدن و جلوگیری از سکون هوا نیز نقش قابل توجهی در کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی دارد ولی نیازمند امکانات است. این در حالی است که آبیاری نیز می‌تواند در جلوگیری از افت شدید دما موثر باشد، به شرط آن‌که به منابع آب دسترسی مداوم و کافی داشته باشیم و این کار به صورت مستمر، تا زمانی که دما به دو درجه بالای دمای بحرانی برسد ادامه داشته باشد.
 
خالصی تصریح کرد: کاهش دما از آستانه تحمل خسارت‌زا است و باغداران کاملاً از نتایج زیان‌بار عدم مقاومت درختان در برابر سرمای زمستان مطلع هستند، بنابراین شناخت از چگونگی وقوع سرما و یخ‌بندان و علایم ناشی از وقوع این پدیده در هر ناحیه می‌تواند برنامه‌ریزان کشاورزی و باغداران را در کاهش خسارت سرما راهنمایی کند. البته خوشبختانه پیشرفت‌های دانش بشری در علوم مختلف از جمله هواشناسی و تحلیل داده‌های حاصل از تغییرات جوی امکان پیش‌بینی یخ‌بندان‌های فصلی را فراهم کرده و باغدارن می‌توانند با به‌کارگیری برخی تدابیر، تا حدودی خسارت‌های احتمالی را کاهش دهند.
 
این کارشناس کشاورزی خاطرنشان کرد: انتخاب مکان مناسب باغ، مدیریت زهکشی هوا، انتخاب پایه و پیوندک مناسب، درخت‌کاری در پوشش گیاهی، مدیریت تغذیه درخت میوه، تربیت مناسب و هرس به موقع، سرمادهی به منظور تأخیر در شکوفه‌دهی، استفاده از مواد شیمیایی جهت تأخیر در شکوفه‌دهی، پوشاندن درختان میوه، خودداری از عملیات خاکورزی و انجام آبیاری صحیح، حذف گیاهان پوششی، پوشاندن خاک و رنگ زدن و پوشاندن تنه درخت نیز مهم‌ترین روش‌های حفاظتی غیر فعال برای برای مقابله با پدیده سرمازدگی در درختان میوه به شمار می‌رود.

منبع:ایسنا
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهدی عابدیان زیدی
۱۸:۴۳ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
خشکی طاقت فرسا،سرماسوزان به نوبت به استان ها ایران می رسد وتمام حیوانات ومحصولات تان می می رند /