استاندار اصفهان بار دیگر بر قطع ارتباط صنعت استان با آب تازه تاکید کرد و گفت: بخش صنعت باید آب مورد نیاز خود را از طریق تصفیه پساب تامین کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رسول زرگرپور در پنجمین جلسه مجمع نمایندگان استان که در شهرستان لنجان به میزبانی شرکت ذوب آهن برگزار شد، افزود: بخش صنعت، سیاست های دولت در ارتباط با مصرف بهینه آب و جایگزینی پساب به جای آب تازه را باید با قوت پیگیری کند.
وی، افزود: در حال حاضر فولاد مبارکه چند شهر را به سیستم تصفیه جمع آوری فاضلاب مجهز کرده و از پساب به جای آب جدید استفاده می کند و ذوب آهن نیز در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
استاندار اصفهان در ادامه با اشاره به کاهش بارندگی و بروز پدیده خسکشالی در این استان، اظهارکرد: براساس الگوی اقلیم شناسی کشور ، ۸۵ درصد خاک استان در خشکسالی شدید قرار دارد و حجم سد زاینده رود نیز به ۱۴۵ میلیون متر مکعب رسیده است.
وی افزود: براساس رژیم اقلیمی ۲۵ درصد بارش ها در هر سال آبی در فصل پاییز و ۵۰ درصد در زمستان و ۲۵ درصد در بهار اتفاق می افتد، اما امسال در فصل پاییز در شهر اصفهان کمتر از یک دهم میلی متر بارش گزارش شده است.
زرگرپور با بیان اینکه کمتر از یک دهم میلی متر بارش در فصل پاییز در شهر اصفهان و در سرشاخه ها ۶۵ میلی متر بارش اتفاق افتاد، گفت: این آمار در سال گذشته به ۲۵۶ میلیمتر رسیده بود .
وی افزود: با توجه به اینکه با کاهش ۲۰۰ میلی متری بارش در سرشاخه ها مواجه هستیم، مصرف به صورت قطره چکانی کنترل می شود.
استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات حوضه آبریز زاینده رود و توسعه صنایع فولاد و ذوب آهن، گفت: طی سه سال گذشته نتنها یک قطره آب جدید به صنعت اختصاص نیافته، بلکه صنعت در این منطقه در صرفه جویی در مصرف آب به 2 روش مستقیم و استفاده از پساب بسیارموفق بوده است.
وی با اشاره به اینکه درحال حاضر میزان برداشت از سد ، ۱۱ مترمکعب بر ثانیه است، گفت: در هیچ زمانی از عمر سد این میزان کاهش برداشت سابقه نداشته و درحال حاضر با مدیریت انجام شده مصرف بصورت قطره چکانی کنترل می شود.
زرگرپور با بیان اینکه بر اساس پیش بینی ها از اواخر آذر ماه بارش های بیشتری انجام خواهد شد، گفت: در کنار مدیریت آب باید همراه با علما و مردم ولایتمدار برای افزایش بارش ها و نزولات آسمانی دعا کنیم.
وی در ادامه با اشاره به میزان اشتغال و بیکاری در استان اصفهان ،گفت: تاکنون یکهزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی از سوی دولت برای واحدهای تولیدی مشکل دار در نظر گرفته شده است.
استاندار اصفهان ادامه داد: براساس گزارش جدید ۵۸۶ واحد به ارزش ۴۱۰ میلیارد تومان تسهیلات خود را دریافت کرده اند.
وی افزود: ۱۴۹ واحد بحران زده بالای یکصد پرسنل نیز به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور اعلام شد که ۳۷۵ میلیارد تومان تسهیلات به آنها پرداخت شده است.
زرگرپور اضافه کرد: مقرر شده که بانک ها قراردادهای ۷۵۰ واحدی که تسهیلات با سود ۲۸ درصد به آنها پرداخت شده را به نرخ ۱۶ درصد کاهش دهند که کمک بزرگی به این واحدها محسوب می شود.
وی با اشاره به مشکلات مسکن مهر در استان اصفهان، گفت: باید نیازهای زیربنایی و روبنایی مسکن مهر بویژه در فولاد شهر احصا و در جلسه ویژه ای این مشکلات برررسی شود.
زرگرپور با اشاره به مشکلات زمین های مرتبط با برخی از نهادهای دولتی و نظامی، گفت: با توجه به اینکه سیاست دولت حل مشکلات مردم و شهرها است،در صورتی که این زمینها با املاک مردم و اراضی شهرها تداخل ایجاد کرده باشد ، باید در ابتدا زمین مورد نیاز شهرها و مردم برای توسعه تامین شود و سپس در مورد زمین های نظامی و سیستم های دولتی تصمیم گیری شود .
استاندار اصفهان با اشاره به مشکلات مربوط به جاده های ارتباطی شهرستان لنجان، افزود : پروژه های راه و شهرسازی در این شهرستان از جمله پل غدیر و باند دوم راه ارتباطی سفید دشت، اعتبار مناسب تخصیص خواهد یافت.
وی با اشاره به اینکه این پروژه ها برای شهرستان لنجان مهم و اساسی است، گفت: تلاش می کنیم که این طرح ها در هفته دولت به بهره برداری برسد.
زرگرپور با بیان اینکه شهرستان لنجان پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی در زمینه گردشگری دارد، افزود: طرح های گردشگری در این شهرستان مورد استقبال سرمایه گذاران است و طرح های گردشگری باید در چند شهر این شهرستان با قوت اجرا شود.
زرگرپور با اشاره به مشکلات و مسائل شهرستان لنجان، گفت: ایجاد منطقه ویژه اقتصادی IT لنجان که بسیاری از اقدامات آن انجام گرفته است از طرف دولت حمایت خواهد شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز باید کمک کنند که این پروژه که از نیازهای اساسی و مهم این شهرستان است به نتیجه برسد.
وی با بیان اینکه ارتباطات بسیار خوب نمایندگان در این دوره با مدیریت استان قابل ملاحظه و تأثیرگذار است، گفت: در طول ۶ ماه گذشته پنج جلسه مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی با استاندار در پنج شهرستان استان اصفهان برگزار شده و مشکلات و مسائل کلان استان و شهرستانها بررسی شده است.
رئیس مجمع نمایندگان استان نیز با قدردانی از تلاش ها و تعامل استاندار اصفهان با نمایندگان مجلس، افزود: در هیچ دوره ای این میزان تعامل بین نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و استاندار وجود نداشته است.
حجت الاسلام و المسلمین موسوی لارگانی گفت: امیدواریم این تعاملات منجر به رشد و توسعه روز افزون استان و خیر و برکت برای مردم استان باشد.
مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به مشکلات این شرکت، گفت : ذوب آهن اصفهان با مشکلاتی مالی مواجه است که راهکارهای مناسب برای حل این مشکلات نیز مشخص شده است.
احمد صادقی با بیان اینکه حل این مشکلات با حمایت و کمک دولت و مسئولین استان امکانپذیر است، مهمترین مشکل ذوب آهن اصفهان را بدهی ها بویژه وام های بانکی بیان کرد.
وی با بیان اینکه حل مشکلات ذوب آهن، باعث رونق بخش معدن می شود، گفت: عدم توان پرداخت بدهی به بعضی از سازمانها مانند معادن موجب مشکلات اقتصادی و در مواردی تعطیلی آنها می شود.
مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه درمان بازنشستگان و بیمه تکمیلی آنها بر عهده ذوب آهن گذاشته شده است، گفت: وظیفه ذوب آهن اصفهان تولید است و هیچ سازمانی به بازنشستگان خود این خدمات را ارائه نمی کند و صندوق های بازنشستگی در قبال بازنشستگان مسئول هستند.
وی از مسئولان خواست که با حل مشکل صندوق بازنشستگی فولاد از فشار مالی ذوب آهن اصفهان بکاهند.
صادقی در ادامه با اشاره به اقدام های انجام شده برای اقتصادی کردن فعالیت های ذوب آهن، گفت: با اقدام های یک سال اخیر توانسته ایم با کاهش مشکلات مالی، زیان ذوب آهن را به صفر برسانیم.
وی به اقدام های انجام شده برای کاهش مصرف آب در ذوب آهن اصفهان نیز گفت: میزان مصرف آب این کارخانه از زاینده رود بسیار کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان با اشاره به اینکه اقدام ها برای کاهش استفاده از آب زاینده رود توسط این شرکت ادامه دارد، ادامه داد: با اجرای طرح هایی از جمله انتقال پساب فولادشهر و نجف آباد و بهره گیری از آن، قصد داریم استفاده از آب زاینده رود را بصورت چشمگیری کاهش دهیم.
مدیرعامل شرکت ذوب آهن همچنین به اقدام های زیست محیطی انجام شده توسط این شرکت اشاره کرد و گفت : از 20 سال قبل اقدام های گسترده ای با صرف هزینه هنگفت برای کاهش آلایندگی ها در کارخانه ذوب آهن اصفهان انجام شده و با تجهیز تمام بخش های تولیدی به وسایل پیشرفته، آلایندگی های ذوب آهن اصفهان به زیر حد مجاز رسیده است.
پنجمین مجمع نمایندگان استان اصفهان با حضور استاندار اصفهان ، نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، مدیر عامل ذوب آهن و معاونین وی و جمعی از دیگر مسئولین استان اصفهان و شهرستان لنجان در محل سالن جلسات شرکت ذوب آهن برگزار شد .


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار