سرور دانش در ارتباط با افتتاح خط آهن ترکمنستان وافغانستان گفت: این خط آهن باعث ثبات در منطقه میشود وهم گرایی کشورها را در پی خواهد داشت به دلیل تامین منافع این کشورها از طریق خط آهن مذکور.

سرور دانش:خط آهن ترکمنستان و افغانستان باعث ثبات منطقه می شودبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، سرور دانش طی بیانیه ای اظهار داشت: امروز ما شاهد یکی از بزرگ ترین تحولات مهم اقتصادی و تجارتی معطوف به منافع ملی افغانستان بودیم که نویدبخش آینده‌ای سرشار از امید و بهروزی برای مردم ما است.

وی افزود: خط آهن افغانستان ,ترکمسنتان بخشی از راه لاجورد است که افغانستان را از طریق کشورهای ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان به دریای سیاه و سپس با عبور از ترکیه به اروپا وصل می‌کند و از سوی دیگر با عبور از کشورهای تاجیکستان و قرغیزستان به چین متصل می سازد. با ایجاد این خط آهن، افغانستان می‌تواند علاوه بر مسیرهای بندرکراچی در پاکستان و بندر چابهار در ایران از طریق ریلی نیز با دنیای خارج ارتباطات بازرگانی داشته باشد و هزینه جابجایی اجناس تجارتی بازرگانان افغانستانی را به نحوی چشم‌گیری کاهش دهد.

معاون دوم رئیس جمهور تصریح کرد: این خط آهن از لحاظ ژئو- اکونومیک و زیرساخت‌های مرتبط، می‌تواند باعث همگرایی منطقه ای و تأمین منافع کشورها شده و ایجاد ثبات را در پی داشته باشد. با اتصال افغانستان به خطوط ریلی میان قاره‌ای تحول بزرگی در بخش تجارت خارجی افغانستان به وجود خواهد آمد.

آقای دانش اظهار داشت: لازمه استفاده بهینه از این خط آهن و خطوط دیگری که افغانستان را از طریق ولایت هرات به ایران و از طریق جنوب‌غرب به پاکستان وصل می‌کنند، تقویت و حمایت از تولیدات داخلی است. حکومت وحدت ملی از یک‌سال پیش تلاش‌های جدی را در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و توجه به زیرساخت‌های آن به کار گرفته که می توان به عنوان مثال از افتتاح بند سلما، امضای قرارداد بند چابهار، لین گاز تاپی، کاسا یکهزار و امروز افتتاح خط آهن ترکمنستان و افغانستان را نام برد.

وی بیان کرد: در حالی که متأسفانه هر روز شاهد رخدادهای غم انگیز و تاسف بار در کشور هستیم، این رویداد خجسته و امیدبخش نشانه‌ای از به ثمر نشستن آرزوها و آرمان های بزرگ ملت افغانستان است و هم چنین نشانه بر باد رفتن آرزوهای شوم دشمنان ما نیز هست.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.