یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی مانع تغییرکاربری می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری، رضا دوستی‌ایرانی مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی مانع تغییر کاربری غیرمجاز اراضی می‌شود.

وی با بیان اینکه خرد شدن زمین‌های کشاورزی یکی از دلایلی که سبب تغییر کاربری غیرمجاز در زمین‌های کشاورزی می‌شود افزود : خرد شدن زمین‌های کشاورزی، بهره‌وری را پایین می‌آورد و انگیزه‌های تغییر‌ کاربری غیرمجاز را افزایش داده است.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه با خرد بودن و پراکندگی زمین‌های کشاورزی به معضلی جدی تبدیل شده است که مانع توسعه کشاورزی در کشور است، گفت : استفاده از ادوات مکانیزه در زمین‌های خرد غیرممکن است و امکان توسعه روش‌های نوین آبیاری در راستای استفاده بهینه از آب وجود ندارد.

رضا دوستی‌ایرانی افزود: غلبه ساختار سنتی کشاورزی در ایران و مسایل منبعث از آن به‌ویژه در خردی و پراکندگی زمین‌ها سرنوشت توسعه کشاورزی و حل مشکل خردی و پراکندگی زمین‌ها را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است.

وی گفت : در راستای تحقق یکپارچه‌سازی زمین‌ها باید به سمت نظام‌های بهره‌برداری مانند شرکت‌های سهامی زراعی، تعاونی تولید و کشت و صنعت جهت‌گیری شود.

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی مازندران افزود : باید در واگذاری زمین‌ها برای طرح‌های کشاورزی از واگذاری‌های فردی پرهیز و از واگذاری به تشکل‌ها و شرکت‌ها حمایت کرد.

رضا دوستی‌ایرانی گفت: اگر کشاورزی در قالب نظام‌های بهره‌ برداری گروهی و تشکلی مدیریت شود زمین‌ها یکپارچه می‌شود و امکان تغییر کاربری غیرمجاز کاهش می‌یابد.

وی افزایش در واحد سطح ، کاهش هزینه‌های تولید ، مکانیزه شدن کشاورزی و افزایش روحیه تعاون و مشارکت در کشاورزی را از مزایای یکپارچه سازی زمین های کشاورزی برشمرد.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.