نامه هفت بندی و پایان جنگ اعصاب پرونده مالی تیم های ایرانی

دبیر کل فدراسیون فوتبال با ابلاغ نامه ای هفت بندی به سازمان لیگ بار دیگر بحث برخورد با تیم های بدهکار را به جریان انداخت.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان  بدهی تیم های فوتبال کشورمان به بازیکنان و مربیان، موضوعی است که از همان نخستین دوره رقابت های لیگ برتر به یکی از معضل های فوتبال کشورمان تبدیل شد و به همین دلیل پرونده های زیادی را در کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال به خود اختصاص داد. شاید آسان گیری به تیم های بدهکار و این که مسئولان فوتبال هیچ برخورد جدی و قانونی در این راستا انجام نداده اند، دلیل اصلی تلنبار شدن پرونده های مالی در دفتر رئیس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال باشد.

جلوگیری از نقل و انتقالات تیم های بدهکار یکی از اصلی ترین راه های تقابل با این تخلفات مالی است. 

 روز گذشته علیرضا اسدی دبیرکل فدراسیون فوتبال با ارسال نامه ای هفت بندی به حیدر بهاروند سرپرست سازمان لیگ، نحوه جلوگیری از ورود تیم های بدهکار به نقل و انتقالات را تشریح کرد تا دست کم یک گام اساسی در برخورد با آن ها صورت گیرد.

البته فدراسیون فوتبال در زمان ریاست علی کفاشیان بارها چنین نامه هایی به سازمان لیگ ابلاغ کرد اما در زمان اجرای احکام ریش سفیدی ها و فرصت دادن به باشگاه ها، سبب شد تا تیم های بدهکار بدون هیچ ترسی اقدام به انعقاد قراردادهای سنگین مالی کنند و بدهی روی بدهی بگذارند.

از طرفی سازمان لیگ هم در زمان ریاست مهدی تاج با وجودی که می توانست بخشی از بدهی باشگاه ها را با استفاده از پول حاصل از تبلیغات محیطی تسویه کند اما چندان در این امر موفق نبود تا آن ها روز به روز در گرداب بدهکاری فرو روند.

فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ در کنار مکاتبه نامه های اینچنینی باید ضمانت اجرایی مناسبی را هم درنظر گیرند. موضوعی که به نظر می رسد در کمیته انضباطی کشورمان چندان وجود خارجی ندارد. بارها دیده شده که بازیکنان خارجی پس از شکایت به فیفا با استفاده از اهرم های فشاری چون کسر امتیاز یا سقوط تیم های بدهکار به لیگ پایین تر به مطالبات حقه خود می رسند اما بازیکنان و مربیان ایرانی باید روزها، ماه ها یا حتی سال ها پشت در کمیته انضباطی منتظر بمانند تا با توجه به تعدد پرونده در این نهاد، نوبت رسیدگی به شکایت آن ها برسد.

شاید اگر روزی که شش امتیاز پرسپولیس در اوج رقابت این تیم برای رسیدن به قهرمانی لیگ هفتم با حکم کمیته انضباطی فیفا کسر شد، فدراسیون فوتبال کشورمان هم با الگوگیری از فیفا چنین رویه ای را در برخورد با تیم های بدهکار پیش می گرفت، حجم بدهی ها تا این اندازه گسترده نمی شد.

البته باید این امر را هم درنظر گرفت در اوج بحران های مالی تیم های ایرانی، آن ها که به واسطه گری مسئولان فدراسیون و سازمان لیگ و تا حدی بی قانونی عادت دارند، نامه دبیرکل را جدی می گیرند یا این که با نزدیک شدن به زمان نقل و انتقالات بار دیگر دست به دامن مسئولان می شوند؟

به هر حال برخورد جدی با تیم های بدهکار می تواند آن ها را نسبت به پیامد انعقاد قراردادهای سنگین توجیه کند. به همین دلیل از تمام مسئولان فوتبال کشور انتظار می رود با جدیت تمام در این راستا ورود کنند و یک بار برای همیشه به این جنگ اعصاب خراب کن بین بازیکنان، مربیان و باشگاه ها پایان دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار