مضمون مجموعه شعر «سمت روشن دریا» اثر رضا اسماعیلی، اجتماعی است.

«سمت روشن دنیا» از اجتماع می گوید
به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ جدیدترین مجموعه شعر رضا اسماعیلی با عنوان «سمت روشن دریا» توسط انتشارات هنر رسانه اردیبهشت با مقدمه اکبر اکسیر منتشر شد. این مجموعه شعر نخستین مجموعه مستقل سروده های وی در قالب آزاد است. 224 قطعه شعر سپید کوتاه با مضامین غنایی و اجتماعی است. 

اکبر اکسیر در بخشی از مقدمه ای که بر مجموعه شعر «سمت روشن دریا» نوشته، گفته است: «رضا اسماعیلی ادوار شاعری از کلاسیک تا شعر امروز را پشت سر گذاشته است. وی با بازخوانی « نیما» و تاملی در شعر دهه هفتاد، رفتار شناسی ادبی و شعر مفهومی را به مخاطب لجوج امروز شناساند و حالا بعد از ده سال به شعرهای کوتاهی رسیده که می توان ادعا کرد که می خواهد بدون تقلید به راه تازه ای قدم بگذارد که «شعر امروز» نامیده می شود. نمونه های چاپ شده در این مجموعه تمام تجربیات او نیست. اگر تکراری هم در معدودی از شعر ها دیده می‌شود. به خاطر پرداختن شاعر به موضوعی خاص و تشخص بخشیدن به آن است، ولی لهجه اکثر شعرهای این مجموعه آمیخته با تفکر و اندیشه‌ای والا و انسانی است، با زبانی که محکم است و مهندسی خاص واژگانی را در بردارد.» 

سپید سروده های مجموعه شعر «سمت روشن دریا» در چهار بخش عشق، کودکی، کرگ و اما بعد.... سامان یافته اند.شعرهایی كه سرشار از تصاویر مفهومی است. تصویر های آن از سبک زندگی آشفته و نا بسامان انسان معاصر متاثر شده اند. انسانی که در تقابل سنت و مدرنیته دست و پا می زند. گاهی به ناگزیر برای رسیدن به آرامش به معصومیت درون خویش پناه می برد. شاعر در «سمت روشن دریا » به کالبد شکافی دغدغه های انسان مدرن و واکاوی شاعرانه آنها پرداخته است.

اسماعیلی در مجموعه شعر «سمت روشن دریا » با تلفیق متوازن فرم و محتوا و پرهیز از بازی های فرمی محض که پیش تر و بیش تر از عنصر « تفکر و اندیشه » به صورت و برون زبان متکی هستند، تلاش کرده است همچون شعرهای آیینی اش، نگاهی منبعث از آموزه های دینی به مقوله های ازلی- ابدی، زندگی، عشق و مرگ داشته باشد.

«سمت روشن دریا» در نگاه شاعر همان سمتی است که بوی عدالت موعود را می دهد و به صلح، آزادی، عشق و عدالت ختم می‌شود.



انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار