طی روزهای اخیر بارش شدید برف برای باغداران شمال کشور امری ناخوشایند بود چرا که دسترنج یکساله انها در معرض نابودی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ طی روزهای اخیر بارش شدید برف برای باغداران شمال کشور امری ناخوشایند بود چرا که دسترنج یکساله انها در معرض نابودی قرار گرفت.

علی رغم اظهار نظر مختلف مسئولان ، برآورد خسارت نهایی باغات شمال کشور به روزهای اتی موکول شده که در نهایت  این امر دغدغه خاطر باغداران را به همراه داشت.

سرمازدگی و یخبندان اخیر علاوه بر زیان میلیاردی باغداران ، برخی واردکنندگان و دلالان را به تکاپو واردات برای بازار شب عید انداخته است؟ اما جای سوال است که چرا تمهیدات لازم اعم از تزریق داروهای شیمیایی و.. قبل از ورود سرما صورت نمی گیرد تا شاهد یخ زدگی  میزان قابل توجهی از  محصول نباشیم.

محمد رضا شعبانی مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به خسارت وارده در اثر برودت هوا و بارش برف طی روزهای اخیر اظهار داشت: گزارشات میدانی در حوزه های مختلف در حال بررسی است از این رو نمی توان براورد دقیقی از میزان خسارت اعلام کرد.

وی افزود:  با توجه به  گزارشات هواشناسی از کشاورزان تقاضا داریم  که در برخی مناطق که باغات به سبب کاهش برودت هوا و یخبندان دچار خسارت شدند ،  در برداشت محصول عجله نکنند چرا که با افزایش دما احتمال احیا مجدد میوه بر روی درخت وجود دارد.

شعبانی ادامه داد: با توجه به تصمیم وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر استفاده مصحولات یخ زده در صنایع تبدیلی ازباغداران تقاضا داریم که از عرضه محصولات یخ زده به بازار امتناع نمایند.

مدیر عامل اتحادیه باغداران مازندران تصریح کرد: قبل از کاهش برودت هوا پیش بینی می شد که تولید مرکبات در مازندران به 2 میلیون و 700 هزار تن برسد که با این وجود با مازاد تولید روبرو بودیم.

*** واردکنندگان در تکاپو بازار شب عید هستند

همچنین مجتبی شادلو نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: گرچه طی 10 الی 15 روز اخیر هواشناسی کاهش دما و بروز برف در مناطق شمالی را  پیش بینی کرده بود اما باید گفت که کاهش دما به زیر صفر درجه  فراتر از پیش بینی هواشناسی بود که با این وجود گرم کردن باغات در کاهش خسارت چندان موثر نبود.

وی افزود: با توجه به کاهش بی سابقه برودت دما و یخبندان انتظار داریم  که تنها میوه حاشیه درختان از بین رفته باشد.

شادلو ادامه داد: با توجه به آنکه عمده برداشت مرکبات اواسط آذرماه آغاز و تا اواخر دی ادامه دارد از این رو از باغداران تقاضا داریم که در برداشت زودهنگام محصول خودداری نمایند.

نائب رئیس اتحادیه باغداران استان تهران با بیان اینکه برخی واردکنندگان درتکاپو واردات میوه برای بازار شب عید هستند، افزود: با وجود فراوانی تولید مرکبات در سال جاری باید از واردات محصولات کشاورزی به سبب سرمازدگی جلوگیری شود.

وی در پاسخ به این سوال که تزریق داروهای شیمیایی برای مقاوم سازی محصول در برابر سرما وجود ندارد، تصریح کرد: برخی اقدامات در سطح وسیع همچون روشن کردن مشعل قابل اجرا نیست و تنها برخی عملیات همچون آبیاری هنگام سرمازدگی در باغات انجام می شود که در سطح وسیع کاربرد ندارد.

***عرضه یکباره محصول ، افت قیمت را به همراه دارد

مسعود اسدی رئیس مجمع ملی تشکل های کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: تا اعلام قطعی خسارت وارده نمی توان عدد مشخصی را اعلام کرد.

وی افزود: خسارات باغات ناشی از برف و یخبندان اخیر ،نگرانی هایی ناشی از تاخیر در پرداخت خسارات از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای باغداران ایجاد کرده از این رو از بانک کشاورزی  تقاضا داریم تا هرچه سریع تر نسبت به برآورد و پرداخت خسارت اقدام نمایند.

اسدی تصریح کرد: کشاورزان در برداشت زودهنگام محصول عجله به خرج ندهند چرا که عرضه یکباره محصول به بازار افت قیمت را به همراه دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قلی زاده
۰۱:۲۳ ۱۱ آذر ۱۳۹۵
بنده شمالی هستم و از نزدیک شاهد خسارت های باغداران هستم
یه سوال جدی بوجود میاد.دقیقا مسیولیت جهاد کشاورزی چیه؟ با توجه به اینکه هواشناسی حدود یک هفته قبل از سرما, برف و کاهش دما رو پیش بینی کرده بود.واقعا نباید سازمان های ذیربط از جمله جهاد کشاورزی, برای برداشت زودتر مرکبات باغداران را متوجه این خطر می کردند؟ تا این خسارت میلیاردی به کشور وارد نشود؟
اگه اطلاع رسانی میشد و باغداران فقط دو روز زودتر پرتقالهاشون رو برداشت میکردند این همه خسارت وارد نمیشد.
باید با این مدیرانی که با سو مدیریتشان,اینچنین خسارتهایی رو به کشور وارد میکنند.برکنار کرد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۶ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
پیشنهاد میشه مرکبات یخ زده و سرما زده توسط کارخانجات تولییدکننده آبمیوه خریداری بشه و به آبمیوه تبدیل شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
(تزریقات داروهای شیمیایی) نویسنده محترم ، چرا باغدارها راتشویق به استفاده ازمواد شیمیایی میکنید ؛اینهمه بیماری،عوارضر وسرطان درجامعه بخاطر همین مواد شیمیایی کافی نیست!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۱ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
حالا با خیال راحت چند برابر نیاز وارد میکنن و...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
گل که بود به سبزه نیز آراسته شدبه سلامتی پرتغال امسال به کیلوی 8 هزار تومان رسید
Iran (Islamic Republic of)
سرباز
۱۰:۴۱ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
باید سریع همین ها را بچینند و بدهند کارخانه آب میوه گیری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۹ ۰۹ آذر ۱۳۹۵
همیشه کام کشاورزا تلخ میشه نمیدونم چرا
آخرین اخبار