با وجود برف و سرمای شدید روزهای گذشته ، توصیه می شود که باغداران اقدام به برداشت زودهنگام محصول نکنند چرا که دمای هوا رو به افزایش می رود.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  بارش شدید برف طی روزهای اخیر در استان مازندران این نگرانی را برای باغداران ایجاد کرد که میوه های بر روی درخت دچار سرمازدگی شود وحاصل مدت‌ها زحمت آنان را در معرض نابودی قرار گیرد .

بر این اساس یکی از ابتدایی ترین توصیه ها برای در امان ماندن میوه از سرما زدگی ، برف روبی از درختان و روشن کردن آتش در باغات است و در همین راستا بسیاری از باغداران شب های سرد و برفی هفته گذشته را برای انجام این کار در باغ های میوه خود گذراندند.

برداشت زودهنگام محصول از دیگر توصیه هایست که طی چند روز گذشته ارائه شده و باغداران را با این تنش مواجه ساخته تا هرچه سریع‌تر میوه های باقی مانده از روی درخت  را برداشت کنند تا بیش از این خسارت نبینند.

اما احمد طاهری مدیر جهاد کشاورزی بابل پس از بازدید از باغات استان مازندران اظهار داشت:مرکبات روی درخت به مرحله تلخی نرسید و باغداران با آرامش نسبت به برداشت محصول اقدام کنند.

وی با بیان اینکه توصیه ما به باغداران این است مرکبات پوست نازک را به تناوب به بازار عرضه کنند، ادامه داد: طبق پیش‌بینی‌های هواشناسی تا چند روز آینده شرایط آب و هوایی مساعد است و باغداران محصول را با عجله برداشت نکنند تا یک‌دفعه وارد بازار شود و در بازار با فراوانی عرضه مواجه شویم.

توصیه این مقام مسئول این است که با توجه به آسیبی که درختان دیدند باغداران بعد از چیدن محصول اقدام به هرس درخت کنند.

بر اساس این گزارش برف و سرمای زودهنگام به هرحال آسیب هایی به باغات میوه وارد آورده و  خسارت هایی در بر داشته که برآورد دقیق آن طی چند روز گذشته از سوی مسئولان مربوطه مورد بررسی قرار گرفته و به زودی اعلام می شود اما آنچه که مهم است پیش بینی درست از وقوع حوادث طبیعی و انجام به موقع راهکارهای مناسب به منظور کاهش این خسارات است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد تا باغدارانی که چند ماه عمر خود را صرف به بار نشستن محصول می کنند به یکباره طی یک شب حاصل دسترنج خود را از دست ندهند.

***باغداران در برداشت محصول شتاب نکنند

عنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: در حال حاضر براورد دقیقی از میزان خسارت سرما و یخبندان اخیر اعلام نشده است.

وی افزود: براساس گزارشات هواشناسی به باغداران برای جلوگیری از یخبندان توصیه های لازم مبنی بر استفاده از عناصر دودزا و پایه های درختان مقاوم را به عمل آوردیم، اما از آنجا که در باغ های بزرگ این امر امکان پذیر نیست لذا موسسه تحقیقات با استفاده از تجربیات دیگر کشورها باید راهکارهای اساسی بیندیشد.

بیابانی در توصیه دیگر به کشاورزان که از برداشت زودهنگام جلوگیری نمایند، بیان کرد: با توجه به آنکه بخش عمده ای از مرکبات سبزرنگ است از این رو به باغداران توصیه می شود که تا قبل از 25 آذر ماه از برداشت محصول خودداری نمایند.

قائم مقام خانه کشاورز با اشاره به نگرانی های باغداران مبنی بر تاخیر در پرداخت خسارت از سوی صندوق بیمه محصولات کشاورزی تصریح کرد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی با محدودیت هایی روبرو است از این رو برآورد دقیقی از میزان خسارت ندارد و از طرفی فرهنگ بیمه محصولات در میان کشاورزان جایی ندارد که درنهایت این عوامل منجر به ضرر و زیان کشاورزان می شود.

وی تصریح کرد: با توجه به شکسته شدن برخی درختان جوان، دولت باید برای جبران خسارت کشاورزان تسهیلات با بهره پایین در اختیار انها قرار دهد تا باغداران مجددا بتوانند به احیای باغات خود بپردازند.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار