رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: دولت بستر لازم را برای رشد و توسعه کارآفرینی بیش از پیش باید فراهم کند زیرا سازمان‌ها و موسسات کارآفرینی جز نهادهای پشتیبان در جامعه هستند.

محمد جندقی رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: براساس آمار رسمی و منتشر شده از سوی موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در سال تحصیلی 93-92 تعداد ۸۵۹ هزار و ۶۹۷ دانش‌آموخته از دانشگاه‌های کل کشور فارغ التحصیل شده‌اند. اما واقعیت این است که در ایران در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی، آمار شفاف و دقیقی وجود ندارد چه برسد به اینکه دقیقا مشخص شود که چه تعداد از دانش آموختگان متقاضی شغل هستند.

وی ادامه داد: در واقع تعداد بیکاران دانش‌آموخته از دانشگاه‌های کشور در مقاطع مختلف تحصیلی نیز این امر مستثنی نیست چراکه قریب به اتفاق دانشگاه‌های ایران فاقد مراکز هدایت شغلی هستند و اساسا دانشگاه‌ها خود را در این زمینه پاسخگو نمی‌دانند، ضمن اینکه غالب دانشگاه‌ها نظام خاصی را برای ارتباط با دانش‌آموختگان خود طراحی نکرده‌اند تا در بستر این نظام بتوانند اطلاعات مختلفی را دریافت و تحلیل کنند و براساس آن خدمات آتی خود را به دانشجویان بهبود ببخشند.

رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی بیان کرد: از سوی دیگر در سطح کلان، استراتژی توسعه کشور مشخص نیست که کدام بخش یا بخش ها قرار است محور توسعه کشور را تشکیل دهند تا براساس آن مهارت‌های مورد نیاز آن بخش تقویت شود و بطوری که دولت بستر لازم را برای رشد و توسعه کارآفرینی بیش از پیش باید فراهم کند.

جندقی افزود: در واقع زیست بوم کارآفرینی در عرصه ملی، به مجموعه‌ای از کارآفرینان بالقوه و بالفعل، سازمان‌ها و موسسات کارآفرینی نهادهای پشتیبان و فرآیندهای کارآفرینی سازمان‌ها و موسسات کارآفرین است که به طور رسمی و غیررسمی عملکرد کارآفرینی را در کشور مدیریت و رهبری می‌کنند.

وی تصریح کرد: بخشی از ریشه‌های این کم‌مهارتی را می‌توان در نظام آموزش‌وپرورش، نظام آموزش عالی و کمبود رابطه بین صنعت و دانشگاه جستجو کرد، عموما بخش عمده ای از نظام آموزشی کشور از مهد کودک تا دانشگاه برای مهارت آموزی تنظیم و تدوین نشده است.

رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی اضافه کرد: مشخص است که نظام آموزش عالی ایران در موضوع اشتغال چندان موفق عمل نکرده چراکه فلسفه پیدایش آن نیز این امر نبوده است، اما با تغییر در ماموریتهای دانشگاه‌ها و تغییر در آیین نامه‌های ارتقای اساتید و اختصاص بودجه به دانشگاه‌هایی که دغدغه کارآفرینی و اشتغال دارند می‌توان امید داشت که دانشگاه‌ها در سالهای آینده نقش بیشتری در موضوع اشتغال و کارآفرینی ایفا کنند.

جندقی افزود گفت: برای اجرای هر سیاستی باید رابطان و مسئولان زیربط اصلی در فرایند شناخت مساله، راهکارهای حل مساله و نیز اجرای آن مشارکت کنند، در ضمن هزینه‌های اجرای سیاست به طور دقیق و شفاف مشخص و فرایند تامین و تخصیص آن برای مشارکت‌کنندگان معلوم شود. 

رییس مرکز کارآفرینی دانشگاه علامه طباطبایی یادآورشد: اگر دانشگاه‌های عمده کشور در فرایند این تصمیم گیری‌ها از ابتدا مشارکت نداشته باشند و همچنین بخش خصوصی واقعی، نیازهای استخدامی و مهارتی مورد انتظار خود از دانش آموختگان دانشگاه‌ها را دریافت نکند و در نهایت بودجه لازم به این امر اختصاص نیابد، احتمالا این طرح در عمل با مشکلاتی فراوانی همراه می شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار