مشکلات بنیادی زیادی در حوزه فرهنگ و هنر کشور وجود دارد که بارقه‌های دردناکش شامل حال اهالی این دیار شده است

گزارش بمونه شنبه/ اصلاحیه میخواد/صمیمات صالحی امیری برای خاموش کردن حوادث ارشادبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مدت زیادی نیست که از تودیع علی جنتی و معارفه رضا صالحی امیری به عنوان وزیر ارشاد می‌گذرد.

رضا صالحی امیری متولد سال 1340، از شهرستان بابل است. او که رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بود، به تازگی به سمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی منصوب شد.

عرصه فرهنگ و هنر کشورمان در عین حال که از اهمیت بالایی برخوردار است؛ اما مانند سایر بخش‌ها از مشکلاتی رنج می‌برد که شاید با کمی تدبیر و البته امید، چالش‌ها و معضلات فرا روی هنرمندان حل شود.

به هر حال، علی جنتی وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دوره سه ساله وزارت ارشاد و مدیریت بر این نهاد، تا آنجا که می‌توانست تلاش کرد.

با این حال، در هر دوره‌ای مسئولان کم و  کاستی‌ها و ضعف‌‌هایی را هم دارند که معمولا آن را به شرایط و قوانین حاکم نسبت می‌دهند.

با تغییری که در مدیریت وزارت فرهنگ و اسلامی رخ داد و با جانشینی رضا صالحی امیری، بسیاری از هنرمندان و فعالان فرهنگی کشور اظهار امیدواری کردند که در این مدت هرچند محدود اتفاقات ویژه و امیدآفرینی در این عرصه بیفتد.
 
از آنجا که صالحی امیری خود، بر این باور است که ریل  توسعه هر کشوری از فرهنگ آن می‌گذرد، باید دید که چه تمهیداتی برای حل مشکلات جامعه فرهنگی کشور اندیشیده است؟!

در ادامه این گزارش به ذکر برخی از مشکلاتی می‌پردازیم که شاید در این مدت از سوی هنرمندان و فعالان عرصه فرهنگ کشور بیشتر مورد توجه بوده و البته اشاره‌ای خواهیم داشت به برخی‌ اظهار نظرهای صالحی امیری برای حل و فصل این معضلات.

**********

یکی از اصلی‌ترین مشکلات جامعه فرهنگ و هنر کشورمان، مسئله بیمه است. هنرمندان کشورمان بارها نسبت به خلأ بیمه هنرمندان و معضلاتی که در این باره برای آن‌ها ایجاد شده، سخن گفته‌اند. کم نبودند هنرمندان فقیدی که در شرایط سخت زیستند و روزگار بیکاری را بدون هیچگونه امکانات رفاهی گذراندند و متاسفانه برخی از این عزیزان را از دست دادیم.

اما نکته قابل تامل حرف‌های وزیر ارشاد، پیرامون بیمه هنرمندان در نشست با اصحاب نشر بود. وی قول پیگیری این مسئله را داد و گفت جلسات گوناگونی را برای بررسی این موضوع ترتیب داده است. باید دید که سرانجام این پیگیری چه خواهد شد.  
 

سینما 

سینما، هنر هفتم. هنری که همواره در کشور ما مورد توجه مسئولان، هنرمندان و مخاطبان قرار گرفته است اما در این چند سال اخیر با مشکلاتی روبرو بوده است. هرچند تا حدی این مشکلات با بازگشایی دوباره خانه سینما تلطیف شد اما باز هم مشکلاتی هست که از بارزترین آنها می‌توان به نبود هماهنگی میان شورای پروانه ساخت و پروانه نمایش اشاره کرد.
 
معضلی که در این چندسال بارها گریبان‌گیر مسئولین و هنرمندان شده است. فیلم‌هایی که به راحتی در همان مراحل ابتدایی پروانه ساخت گرفتند، اما در زمان اکران هر یک به دلایلی منطقی و بعضا غیر منطقی به نمایش در نیامدند.

در میان آنها شاید چالشی ترین بحث، مربوط به اکران فیلم سینمایی «رستاخیز» ساخته احمدرضا درویش باشد. فیلمی که همگان امیدوار بودند تا در محرم امسال بر پرده نمایش داده شود اما این اتفاق نیفتاد و همچنان سازندگان این فیلم بر نمایش بی چون و چرای صحنه‌های مربوط به حضرت عباس (ع) بدون هاله نور و پوشش تاکید دارند.

کار حتی به جایی رسید که عوامل این فیلم از وزارت ارشاد (دوره جنتی) شکایت کرد و دادگاه هم حکم به پرداخت غرامت از سوی ارشاد به سازندگان داد.  این اواخر باز هم خبرهایی شنیده می‌شود، مبنی بر به نتیجه نرسیدن مسئولان در اکران این فیلم.

با این توضیحات باید دید که رضا صالحی امیری در مدت زمانی که سکان هدایت وزارت ارشاد را بر عهده دارد، می‌تواند این ناهماهنگی شورای پروانه ساخت و نمایش را از بین ببرد یا نه.
 
دیگر معضل سینما کمبود سالن های نمایش فیلم است و این باعث می‌شود که فیلم‌ها با ترافیک اکران روبرو شوند و امکان دیده شدن نداشته باشند. باید منتظر ماند و دید که وزیر چه فکری به حال سالن‌های سینما خواهد کرد.  
 

تئاتر 

تئاتر از گذشته های دور بخش مظلوم گروه فرهنگی یک جامعه بوده است و این ظلم هم از جانب تماشاگران و هم از طرف مسئولان بر سایه این هنر سنگینی می کند و این بخش بیش از دیگر حوزه های عرصه فرهنگ نیازمند به رسیدگی است. 

سالن های شهر پر از هنرمندانی است که خاک صحنه می‌خورند، بی آن که عایدیشان کفاف خرج های روزمره را دهد. باید فکری اساسی برای میزان درآمد هنرمندان تئاتر کرد.

اما تئاتر به لحاظ تعداد سالن هم در مضیقه قرار دارد و کارگردان ها و گروه های تئاتری بسیاری در انتظار گرفتن سالنی برای نمایش، می‌نشینند؛ بی آن که این انتظار نتیجه ای داشته باشند یا سالن‌هایی که در سطح شهر موجودند، با سطح استاندارد یک سالن تئاتر مناسب بسیار فاصله دارند و باید فکری به حالشان شود. 

 
ادبیات، چاپ و نشر 
 
حوزه نشر و کتاب کشورمان هم از مشکلاتی رنج می‌برد که با حل و فصل شدن آنها رونق دوباره به این عرصه بر می‌گردد.

یکی از اصلی‌ترین معضلات عرصه نشر قیمت بالای کتاب و پایین بودن سرانه مطالعه در کشور است. مطالعه و مسئله کتابخوانی همواره یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مسئولین فرهنگی کشورمان بوده است. از سویی قیمت بالای کتاب و از طرفی دیگر عدم رفع نیاز مخاطبان با منابع موجود از جمله دلایلی است که بیشتر از سوی مخاطبان مطرح می‌شود. اما نمی‌توان این امر را هم نادیده گرفت که سرعت ریتم زندگی هم بر این موضوع اثر نهاده است. فضای مجازی، ابزارهای جدید رسانه‌ای، تلگرام، اینستاگرام و کتاب‌های الکترونیک، روزنامه‌های الکترونیک و ... همه مزید بر علت شدند تا مردم از کتاب ملموس فاصله بگیرند و دنیای مطالعاتی آنها مجازی شود!

باید دید که وزیر جدید و تیم کاری‌اش برای حل این مسئله چه می‌کنند. عده‌ای از منتقدان، برگزاری دوره‌ای و فصلی نمایشگاه مطبوعات را در تمامی عرصه‌ها امری ضروری می‌دانند. چرا که از این طریق مخاطبان ملموس‌تر و حرفه‌ای‌تر با کتاب عجین می‌شوند. 

از طرفی دیگر تقویت کتابخانه‌های کشور، کتابخانه‌های مدارس و ... می‌تواند بسیار در ترویج کتابخوانی موثر باشد. 

از سوی دیگر ، یکی از اصلی ترین اموری که باید در حوزه نشر و کتاب به آن توجه شود، پرداخت به موضوعات ارزشی است. حمایت مسئولان فرهنگی کشور از انتشار کتاب های حاوی ارزشهای فرهنگی، دینی و ملی کشورمان امری است که این روزها و در این زمانه که دشمن از هر طریقی برای تهاجم بر فرهنگ غنی ما بهره می برد، مهم می نماید. انتظار می رود دست اندرکاران فرهنگ کشور همه و همه در راستای حمایت هرچه بیشتر از نویسندگان ارزشی، شرایط را برای چرخش قلم آنها فراهم کنند تا آنها متعهدانه در راه تنویر افکار نسل های آینده به نگارش درباره ارزش های مذهبی و ملی مان بپردازند.

وزیر ارشاد جدید در بازدید از کتاب فروشی‌ها در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه‌های خود در حوزه نشر گفت: یکی از اولین کارهای من تشکیل جلسه‌ای با حضور ناشران، مولفان و فعالان عرصه نشر است، زیرا حوزه نشر کتاب با مسائل و مشکلات زیادی مواجه است و در این میان مهمترین مساله میزان سرانه مطالعه است. همه ما تلاش داریم کتاب خوانی را در سبد مصرف خانوار ایرانی جای دهیم زیرا جامعه ایران برای عبور از چالش‌های فرهنگی نیازمند بازگشت به کتاب است و جامعه‌ بدون کتابخوانی، روح معنویت در آن احیاء نخواهد شد.
 
وی ادامه داد: سیاست ما در مورد مساله ممیزی کتاب مبتنی بر قانون است و سعی می‌کنیم که از اعمال سلیقه‌های شخصی و احساسی پرهیز کنیم.
 
حال باید دید با توجه به این اقدامات و با توجه به این اهمیت‌های قائل شده، صالحی امیری که خود روزگاری رئیس کتابخانه ملی بوده است و بر اهمیت این حوزه در تعمیق فرهنگ ایرانی اسلامی اشراف دارد، چه تصمیماتی خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد که دغدغه های گوناگون و زیادی در فرهنگ کشور وجود دارد که وزیر ارشاد باید آن‌ها را سامان دهد و بدیهی است که رسیدگی به همه این موارد در مدت کوتاه وزارت صالحی امیری غیر ممکن است؛ اما شاید در این مدت هرچند کوتاه بتوان قدم‌هایی هرچند کوچک هم برای بهبود اوضاع فرهنگ کشور برداشت.

صالحی‌امیری خود هم بر این امر صحه گذاشته؛ او در صحبت‌های خود تاکید کرده که درصد بالایی از وقت و توان خود را برای حل مشکلات عمده خواهد گذاشت. درصدی که با رسیدگی به وضعیت بیمه هنرمندان آغاز شده و باید دید که به کجا خواهد انجامید؟!



گزارش از مریم محمدی - ملیکا نصیری صنعتی



انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار