با توجه به جلوه ای که در شعر جوان امروز می بینم؛ بر عکس بسیاری از دوستانم به آینده شعر فارسی امیدوارم.

آینده شعر فارسی امیدوارکننده است
لیلا مشفق شاعر و نویسنده در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مولفه های لازم در یک شعر خوب گفت: من فکر می کنم، شعر خوب و شعر بد نداریم؛ زیرا در مقام قضاوت نیستیم. اما می توان شعر را از منظر ادبی  به دو دسته تقسیم نمود. یک دسته اشعاری هستند که به دلیل تکرار موضوعات، زبان و حتی مفاهیم در رده اشعار مصرفی قرار می گیرند که عاری از نوآوری هستند و دسته دیگر اشعاری که چه از جهت تصویرسازی و چه روایت کردن بکر بوده و بستر نمود خلاقیت شاعرند.
 
وی افزود: در کل می توان  چنین گفت که مناسبات اثر، روابط متن و چگونگی پیوندها در ساختار، زبان و معنا  که محصول یک نگاه زیبایی شناسانه است، در فرایندی متفاوت امکان بهره مندی را فراهم می سازد. به طور مثال وقتی جریان نیمایی مطرح شد، نياز به يك اتفاق و يا بهتر بگويم يك ظرفيت جديد به شدت احساس می شد و به همين دليل است كه شيوع آن به سرعت خيره كننده ای فراگير شد. گرچه همچنان تقابل سنت و مدرنيته در موازات تغييرات مشهود وجود داشت.
 
این شاعر در پایان خاطرنشان کرد: در واقع نقش تازگی در مواجهه با کلمه بخش مهم و فاکتور اصلی است. شعر نمی تواند مستقل از تغییرات جهان در ذهنیتی محض به سر برد. طبیعی است که جهان فرآیندی دارد که با رشد علم و جزئی شدن علوم؛ اجزای هنر و ادبیات را نیز در موازات خود مشمول تغییراتی می سازد. شعر امروز آنقدر متکثر و زیر عناوین فراوانی بسط یافته است که باید آن را خواند، شنید و درک کرد. با توجه به جلوه ای که در شعر جوان امروز می بینم، بر عکس بسیاری از دوستانم به آینده شعر فارسی بسیار امیدوارم.
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار