در سومین کنگره بین‌المللی اضطراب مطرح شد؛

وجود 41 هزار جانباز اعصاب و روان در کشور/ هشدار سازمان بهداشت جهانی درباره شیوع اضطراب

قائم مقام بنیاد شهید از پوشش 41 هزار نفر از جانبازان کشورمان در بنیاد شهید و امور ایثارگران خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید ضمن خوشامدگویی به میهمانان خارجی از بنیاد شهید و بیمارستان خاتم و مرکز علوم شفا اظهار داشت: از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت، سلامتی به عنوان برخورداری از آثار جسمی و روانی تعریف می‌شود.

وی ادامه داد: در اکثر کشورها بودجه بالایی برای مشکلات جسمی افراد در نظر گرفته می شود و به مشکلات و آسیب های روانی کمتر پرداخته می شود.

هزینه‌های بالای درمان اختلالات روحی در کشور
دکتر انصاری با بیان اینکه امروزه اختلالات مربوط به سلامت روان به صورت مستقیم و غیر مستیم هزینه بالایی به کشورها تحمیل می کند، افزود: در این زمینه پدیده اضطراب به عنوان یکی از شایع ترین بیماری های دنیا شناخته شده است به طوری که 30 درصد از زنان و 19 درصد مردان به یکی از اختلالات عصبی مبتلا خواهند شد.

وی با اشاره به آمار افراد مبتلا به اختلالات روانی طی جنگ تحمیلی گفت: با توجه به اختلالات روانی ناشی از جنگ، 41 هزار نفر جانباز جنگ تحت پوشش بنیاد شهید و امور ایثارگران هستند که 41 هزار و 38 نفر  از جانبازان اعصاب و روان را زنان تشکیل می دهند.

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: حوادث طبیعی و غیر مترقبه در هر کشور می تواند این علائم را ایجاد کند به طوری که 15.7 درصد جمعیت معمولی و 18.1 معلولان نشانه های پی تی اس دی (اختلالات روانی ناشی از سانحه) را از خود نشان می دهند. در این زمینه ما اهمیت ویژه ای به این افراد قائل هستیم زیرا وجود آن ها به عنوان عضوی از خانواده موجب اختلال جدی در خانواده و جامعه می شود.

حمایت از جانبازان کشور یه ضرورت ملی و مردمی است
وی ادامه داد: جانبازان، سلامت جسمی و روان خود را برای انقلاب فدا کردند و بسیار مورد احترام هستند و باید به همسر و فرزنداند این افراد توجه شود در این زمینه بنیاد شهید نه تنها به خود جانبازان توجه می کند، که همسر و فرزندان آن ها را مد نظر قرار می دهد زیرا خانواده این افراد اضطراب ها و افسردگی و مشکلات زیادی را در پیش‌رو دارند. 

انصاری با اشاره به اقدامات بنیاد شهید و امور ایثارگران برای جانبازان گفت: با توجه به تمامی نکات ذکر شده، بنیاد شهید و انور ایثارگران در بحث پیشگیری و درمان خانواده ها اقدامات بسیاری انجام می دهد که از جمله آن ها می توان به برگزاری سخنرانی و کارگاه های آموزشی، پوشش بیمه همگانی و تکمیلی این افراد اشاره کرد علاوه بر آن اگر این جانبازان نیاز به بستری داشته باشند با توجه به کم بودن بیمارستان های اعصاب و روان، بنیاد شهید 10 بیمارستان تخصصی اعصاب روان و هزار تخت در کشور ایجاد کرده و به آن ها خدمات ارائه می کند.

وی ادامه داد: 90 مرکز مشاوره برای خانواده جانبازان در کل کشور راه اندازی شده و برای  70 هزار نفر خانواده نیز کلاس های آموزشی تاب آوری، آشنایی با بیماری های روانی و تبعات آن آموزش داده می شود. 

انصاری افزود: اقدام بعدی بنیاد شهید و امور ایثارگران پایش سلامت توسط پزشکان در منزل جانبازان اعصاب و روان است و در این طرح پزشکان به صورت دوره ای به آن ها سرکشی کرده و داروها نیز به صورت رایگان در اختیار آنها قرار می گیرد.

برگزاری اردوهای ویژه برای جانبازان و خانواده‌شان
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران تاکید کرد: اردوهای آموزشی، فرهنگی، تفریحی و درمانی برای این افراد و خانواده آن ها برگزار می شود و تمامی این امکانات توسط اداره کل بهداشت روان برای پیشگیری و جلوگیری از پیشرفت بیماری و فراهم کردن شرایط فرهنگی و اجتماعی لازم برای زندگی این افراد در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: 41 هزار نفر بیماران اعصاب و روان در کشور داریم و متوسط سن آن ها بین 52 تا 53 سال است. این افراد در 10 سال دیگر با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد زیرا طی 10 سال آینده علائم پی تی اس دی در این افراد تشدید می شود. به همین منظور در این کنگره برنامه هایی جهت پیشگیری و کنترل این بیماری در دوران سالمندی این افراد تعیین خواهد شد.

شیوع جهانی عارضه اضطراب طی 10 سال آینده
در ادامه این مراسم پرفسور گرجی استاد دانشگاه مونستر آلمان و رییس مرکز تحقیقات اعصاب شفا بیمارستان خاتم الانبیا گفت: مرکز علوم شفا زیر مجموعه بنیاد شهید است و با توجه به رسالتی که دارد طرحی را با عنوان اضطراب زدایی از سطح جامعه در نظر گرفته است.

وی افزود: سازمان بهداشت جهانی بیماری اضطراب را به عنوان یک بیماری اساسی طی 10 سال آینده اعلام کرده است.

گرجی ادامه داد: هدف این کنگره بررسی اهداف و تجربیات مهمانان داخلی و خارجی در زمینه پی تی اس دی است و امیدواریم طی این دو روز در این زمینه به نتایج مطلوبی برسیم و بتوانیم ان را به عنوان یک مقاله بین المللی منتشر کنیم .

وی اظهار داشت: طرح اضطراب زدایی از جامعه چند سالی است که آغاز شده و به نقشی که اضطراب زدایی می تواند در جامعه داشته باشد، کمتر توجه شده است.

گرجی در پایان یادآور شد: اگر بتوانیم از بروز چنین اضطراب هایی پیشگیری کنیم نه تنها بودجه ای که جهت درمان این افراد استفاده می شود، کاهش پیدا می کند بلکه توانایی افراد نیز بیشتر می شود و اقتصاد کشور پیشرفت و بحث اقتصاد مقاومتی تحقق پیدا می کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
هیپنوتراپی یکی از بهترین درمان های مکمل برای پانیک و اضطراب و افسردگی است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۰۳ آذر ۱۳۹۵
هیپنوتراپی یکی از بهترین درمان های مکمل برای پانیک و اضطراب و افسردگی است
آخرین اخبار