یکی از اشخاصی که به همراه پسرش در اغلب روزهای دوران پهلوی به اشکال گوناگون حضور داشت، سپهبد فضل الله زاهدی است.

تیتربه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تاریخ و مرور آن موجب می‌شود تا علاوه بر شناختن و برخورد با انسان‌های برجسته در زمینه های گوناگون، گذر زمان را در انسان‌های بزرگ و یا کسانی که  فریفته پول، قدرت و ثروت شده اند ببینیم. 

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد. یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» جانی دوباره گرفته و حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند. 

یکی از اشخاصی که به همراه پسرش در اغلب روزهای دوران پهلوی به اشکال گوناگون حضور داشت، سپهبد فضل الله زاهدی است که «عبدالرضا اکبری» نقش وی را در «معمای شاه» عهده دار شده است.

به طور اجمالی می توان گفت که زاهدی از کودکی ویژگی قدرت طلبی و کسب مقام و منصب را به همراه داشت. وی بعد از تحصیل در مدرسه نظامی، در 18سالگی درجه ستوان سومی و بعد هم سرتیپی را کسب کرد.

زاهدی مدام در جنگ های داخلی شرکت داشت تا اینکه با رضاخان آشنا شد و در دوره او سمت هایی چون ریاست ژاندارمری، سرلشکری اصفهان، خوزستان، ریاست شهربانی و ارتش را به عهده گرفت اما مدتی بعد در سال 1321 توسط نیروهای انگلیسی به دلیل اینکه گفته می‌شد، افکارش متمایل به هیتلر شده، بازداشت و تا پایان جنگ جهانی دوم تبعید شد.

پس از بازگشت، زاهدی به خاطر روحیه ضد انگلیسی در زمان نهضت ملی شدن صنعت نفت، از موافقان نهضت شد و با استفاده از سمتش در شهربانی، برای مخالفت با رزم آرا منجر به انتخاب مصدق و راهی شدن وی به مجلس شد؛ اما در سال بعد با نخست وزیری رزم آرا، وی بازنشسته و از کار بیکار شد.

از طرفی شاه به جهت ترسی که از قدرت گرفتن رزم آرا داشت، زاهدی را به مجلس فرستاد و او نیز به همراه موافقانش به مبارزه علیه رزم آرا پرداخت. به همین جهت بعد از ترور وی، زاهدی به عنوان نخست وزیر از سوی مصدق انتخاب شد ولی مدتی بعد میان آن دو اختلافاتی ایجاد شد که منجر به بازگشت سپهبد به مجلس و مبارزه علیه مصدق گردید.

در همین بین، کودتای 28 مرداد و سرنگونی دولت مصدق رخ داد و شاه نیز نامه انتصاب زاهدی به سمت نخست وزیری و عزل مصدق را امضا کرد اما مصدق نپذیرفت. زاهدی هم به دلیل قتل رئیس شهربانی دولت او، فراری شده بود.

وی در این زمان تنها به همراه پسرش، به طور پنهانی دستور شاه و خبر وزارت خود را منتشر می کرد و پس از مدتی، نخست وزیری خود را رسما اعلام کرد.

زاهدی بعد از سرگرفتن ارتباط نفتی با کشورهای آمریکا، انگلیس، هلند و فرانسه دچار اختلافاتی با شاه شد. در نهایت این مسائل منجر شد، زاهدی از نخست وزیری کناره گیری کند. 

او پس از پشت سرگذاشتن این روزهای پر فراز و نشیب، در سال 1342 در ژنو درگذشت و پسرش اردشیر زاهدی ادامه راه پدر را به شیوه دیگری در کنار شاه در پیش گرفت.


گزارش از فاطمه شهدوست



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار