رئیس جمهور لبنان گفت مردم این کشور بخاطر دخالت‌های خارجی در امور کشورشان نگرانند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، میشل عون، رئیس جمهور لبنان، گفت: امروز لبنانی‌ها درباره ثبات و استقلال کشور خود نگرانند به طوری که احساس می کنند ثبات و استقلال این کشور به صورت مستمر به دلیل دخالت خارجی تهدید می‌شود. 

وی در نطق تلویزیونی خود به مناسبت سالگرد استقلال این کشور گفت:  ای برادران و خواهران لبنانی، فردا هفتاد و سومین سالگرد استقلال خود را جشن می‌گیریم و این عید در سال جاری پس از به ثمر نشستن مبارزات ما و به شکوفایی رسیدن خون شهدای ما و پایبندی ما به راه شهدا رنگ و بوی خاصی دارد. در صورتی که مراسم استقلال یک کشور برای امنیت و فردای این کشور اطمینان بخش و حافظ حاکمیت ملی این کشور نباشد، نمی توان آن را عید دانست بلکه یک خاطره دردآور و غم شدید است. 

رئیس جمهور لبنان افزود: سالهاست که لبنان در منطقه‌ای زندگی می کند که با جنگ های خونین متزلزل شده است. ابتدای این تحولات با مطرح کردن خواسته ها به همراه شعارهای جذاب مبنی بر توسعه نظام های سیاسی و عادل و دموکراتیک‌تر شدن بیشتر این نظام ها بوده است ولی دیری نپایید این تحولات به اقدامات خشونت بار تبدیل شد و درگیری های مسلحانه میان گروه های متخاصم آغاز شد و این وضع زمینه را برای دخالت قدرت های خارجی ایجاد کرد تا سرنوشت ملت های درگیر را به دست بگیرند.

میشل عون اضافه کرد: ارزیابی ضد و نقیض برخی از لبنانی‌ها درباره خطراتی که کشور را تهدید می‌کند و همچین اختلاف نظر درباره حجم، نوع و تاثیر این خطرات بر جامعه و نتایج آن، واکنش های مختلفی را به همراه داشته و مواضع تند و شدیدی را ایجاد کرده که پیامدهای منفی بر روابط گروه های لبنانی داشته است. از آنجا که تعامل لبنان با موضوعات شرقی عربی متفاوت بوده است، شدت یافتن درگیری ها در منطقه نزدیک بود که وحدت ملی لبنان را درهم بشکند و لبنانی ها احساس می کردند که ثبات این کشور به دلیل ناتوانی نیروهای مسلح در مقابله با این خطرات در معرض تهدید قرار گرفته است. بنابراین در این شرایط تقویت وحدت ملی ضرورتی اساسی و یک اولویت است؛ چرا که تقویت وحدت ملی، کشور را قوی و امنیت آن را برقرار و آن را از حوادث منطقه حفظ می کند و این موضوع مسئولیت شهروندان و مسئولان لبنانی است. 

وی گفت: امروز لبنانی‌ها درباره ثبات و استقلال کشور خود نگرانند به طوری که احساس می کنند ثبات و استقلال این کشور به صورت مستمر به دلیل دخالت خارجی تهدید می شود. دخالت هایی که بدیهی ترین حقوق را در انتخاب مسئولان و ادامه دادن به روند دموکراتیک و حتی دفاع از خود را هدف قرار داده است. در حال حاضر بر ما واجب است که استقلال کشور را تقویت کنیم و برای تصمیم گیری به جهت رسیدن به یک منعفت ویژه و به زیان منافع کشور به خارج چشم نداشته باشیم.

رئیس جمهور لبنان افزود: سالگرد استقلال تنها یک جشن عادی نیست که هر سال برگزار شود ،بلکه این مراسم با مشارکت مردم در زندگی خود مرتبط است. باید کشوری را که به ما هویت داده است، حفظ کنیم نه این که به مانند یک کالای تجاری در بازارهای خارجی با آن تعامل داشته باشیم. در صورتی که کشور خود را بفروشیم، هویت خود را از دست می دهیم. 

عون گفت: بخشی از شهروندان لبنانی در مناطق مرزی شمالی و جنوبی کشور زندگی می کنند و سپر اول لبنان را تشکیل می دهند. ما باید توجه ویژه ای به وضع آنان داشته باشیم و شهرها و روستاهای آنان را توسعه و ارتباط آنان را با دولت تقویت کنیم و این گونه اقدامات باعث تقویت وحدت ملی خواهد شد و از مهاجرت خواهد کاست. 

وی ادامه داد: با وجود منافع متقابل و اختلافات عمیق در کشورهای اطراف لبنان و کش و قوس ها در داخل که می تواند تهدیدی برای موجودیت و وحدت ملی باشد، ارتش لبنان به ماموریت خود ایمان دارد. باید نیروهای ارتش شیوه های مناسب انواع درگیری های احتمالی را آموزش ببینند. دولت نیز مسئولیت حمایت انسانی و تجهیزاتی ارتش را برعهده دارد. 

رئیس جمهور لبنان در پایان گفت: تنها مردم یک سرزمین هستند که می توانند از کشور خود دفاع کنند. حفظ استقلال کشور مسئولیت بزرگی است. من همیشه لبنانی ها را ملت بزرگ لبنان خطاب کرده‌ام و به عظمت مردمی که از دل خانه ویران خارج شده اند، باور دارم. امروز کشور به تقویت اتحاد و همبستگی نیازمند است و من به مردم کشور اطمینان دارم. زمان سازندگی کشور آغاز شده و کشور به همه نیازمند است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار