زمانی که ما از پیاده روی اربعین زیارت امام حسین(ع) سخن می‌گوییم، مقصودمان بازگشت به اسلام ناب است.

اربعین بازگشت به اسلام ناب محمدی است/ رابطه اربعین با موضوع ظهور
حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی ثقفی، کارشناس مذهبی در گفتگو با خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به رابطه عاشورا با مهدویت گفت: رابطه عاشورا و مهدویت در معارف اسلام، یک رابطه تثبیت شده است. در حقیقت عاشورا مبدأ یک حرکت نوین و اعتراضی بزرگ به روند منحرف شده انسان‌ها بود و مهدویت نوعی بازگشت به مسیر اصلی‌ است که خداوند برای انسان ها در نظر گرفته است.

وی افزود: عاشورا موتور حرکت برای بازگشت انسان به مسیر حقیقی خود است. بنابراین مهدویت ادامه راه عاشورا است.
 
این کارشناس مذهبی در خصوص پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: زمانی که ما از پیاده روی اربعین زیارت امام حسین(ع) سخن می‌گوییم، مقصودمان بازگشت به اسلام ناب است. یعنی انسانی که عاشورا را با تمام وجودش درک کرده است، در روز اربعین، به نوعی بازگشت به اسلام ناب محمدی را تجربه می‌کند.

ثقفی ادامه داد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرمایند که انسان به اربعین سن خود که می‌رسد، تکامل می یابد. یا حضرت موسی(ع) به میقات رفت و به دستور خدا پس از 40 شب نزد قومش رفت. چرا که برای تکامل یافتن و تأثیرگذاری در قومش، باید چهل شب عبادت می‌کرد. این‌ها نشان می دهد که در عدد 40 نوعی تکامل معنوی و درونی وجود دارد.

این پژوهشگر دینی بیان کرد: عاشورا مبدأ حرکت امام حسین (ع) و حماسه ایشان است و ادامه این راه در زمان اسارت اتفاق افتاد. یعنی این مسیر از عاشورا آغاز شد و در اربعین به نهایت تکامل رسید.

این استاد دانشگاه در خصوص اهمیت وقایع پس از عاشورا گفت: نبود یکی از اتفاقات از جمله شهادت امام حسین(ع) یا تبلیغات امام سجاد(ع) و حضرت زینب(س)، این راه را ناقص می گذاشت. عبارت مشهور کربلا در کربلا می ماند اگر زینب(س) نبود، به همین موضوع اشاره دارد. حتی در روز اربعین عزاداری دوستداران سید الشهدا(ع) با قرائت زیارت اربعین و پیاده روی اربعین به اوج درجه معنوی خود می‌رسد.

وی در خصوص پیاده‌روی اربعین اظهار کرد: همان طور که گفتم این پیاده‌روی و این عشق بازی در روز اربعین، نوعی بازگشت به اسلام ناب است. مقام معظم رهبری به تازگی به نماینده خود فرمودند که به مردم اعلام کنید، کسی عکسی از من در راهپیمایی نداشته باشد. این نشان می دهد که راهپیمایی اربعین، به نوعی از فردگرایی فاصله گرفته و معطوف بحث وحدت شده است. وحدتی که در نهایت نابودی دشمن را به همراه دارد.

ثقفی ادامه داد: در پیاده‌روی اربعین، با وحدت خود باید ویژگی دشمن گریز بودنمان را نشان دهیم که به تکامل دست پیدا کنیم. در واقع ما می توانیم، از این فرصت برای نمایش اسلام واقعی به تمام مردم دنیا استفاده کنیم و رویشان تأثیر بگذاریم. چرا که مردم دنیا مردمی خسته از ایدئولوژی‌های تکراری و تحمیلی غربی و شرقی هستند و به خوبی صدای ما را به گوش جان می شنوند.

وی در خصوص ارتباط بحث ظهور با پیاده روی اربعین بیان کرد: این پیاده روی و تأثیری که می تواند روی مردم دنیا می گذارد، به نوعی آمادگی برای ظهور امام زمان(عج) را در مردم دنیا ایجاد می‌کند. انسان ها با مفاهیمی که در کربلا اتفاق افتاده است، آشنا می‌شوند و صدای اسلام به گوش همه می رسد. البته باز هم می‌گویم که چنین جریانی مشروط به این است که مفاهیم اسلامی به خوبی در پیاده روی اربعین نمود پیدا کند.

این کارشناس مذهبی در ادامه تصریح کرد: بدون شک دعا زیر قبه امام حسین(ع) مستجاب می شود، اما با این سیل جمعیتی که در روز اربعین در کربلا وجود دارد، به دلیل پیوستگی میان زائران، همگی حکم کسی را دارند که زیر قبه امام حسین(ع) قرار گرفته اند و بنابراین دعا های همه لیاقت این را دارد که مستجاب شود.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار