عرضه روزانه ٢١,٥ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ در کلانشهرها

هم اکنون ظرفیت تولید ٢٦ میلیون لیتر بنزین یورو ٤ در کشور وجود دارد که روزانه بیش از ٢١ میلیون لیتر به هشت کلانشهر اصلی عرضه می شود.

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی امروز با انتشار اطلاعیه‌ای با اشاره به عرضه بنزین با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا در هشت کلانشهر اصلی کشور، اعلام کرد میزان بنزین پایه تولیدی پالایشگاه‎های کشور که در سال ٩٢، ٥٦ میلیون و ٩٠٠ هزار بشکه در روز بوده در سال‌های ٩٣ و ٩٤ به ترتیب به ٥٨ میلیون و ٣٠٠ و ٥٨ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه در روز رسیده که این رقم در هشت ماه نخست امسال ٥٦ میلیون و ٨٠٠ هزار بشکه در روز بوده است.

کاهش یک میلیون و ٥٠٠ هزار لیتری تولید بنزین پایه در هشت ماه نخست امسال مربوط به تعمیرات اساسی برنامه ریزی شده واحدهای بنزین سازی تعدادی از پالایشگاه‎ها از جمله پالایشگاه تهران، اصفهان و تعمیرات اساسی پالایشگاه‎های آبادان و بندرعباس بوده است.

با پایان تعمیرات اساسی در پالایشگاه‎های یادشده طی هشت ماه ابتدایی امسال، پالایشگاه‎ها با همه ظرفیت در مدار تولید قرار گرفته و تولید نهایی بنزین کشور (با اختلاط مواد اکتان افزا) به ٦٢ میلیون لیتر در روز می رسد.

بر اساس این گزارش، با بهره برداری رسمی از طرح بنزین سازی شرکت پالایش نفت بندرعباس (که در شرایط پیش راه اندازی است) در دی‎ماه امسال نیز علاوه بر افزایش ٣میلیون لیتری بنزین، بیش از ٧٠ درصد بنزین تولیدی این پالایشگاه به استاندارد یورو ٤ ارتقا یافته و به این ترتیب میزان تولید این فرآورده استراتژیک در کشور به ٣٤ میلیون لیتر می رسد.

در حال حاضر ظرفیت تولید بنزین یورو ٤ در کشور، ٢٦ میلیون لیتر در روز است که در پالایشگاه‎های امام خمینی (ره) شازند، تبریز و اصفهان تولید می شود.

مقدار بنزین یورو ٤ مورد نیاز هشت کلانشهر ٢٣ میلیون لیتر در روز است که هم اکنون به علت تکمیل نبودن زیرساخت‎های شبکه انتقال به شهر مقدس مشهد (بیش از ٥٠ درصد تحت پوشش است)، ٢١ میلیون و ٥٠٠ هزار لیتر آن در حال توزیع است.

با برطرف شدن زیرساخت‎های شبکه انتقال، شهر مقدس مشهد نیز تحت پوشش کامل بنزین یورو ٤ قرار خواهد گرفت و کمبودی برای توزیع کامل این نوع بنزین در جایگاه‎های شهر مذکور وجود ندارد.

شایان یادآوری است شرکت ملی پالایش و پخش حتی خارج از وظیفه تکلیف شده این فرآورده را افزون بر هشت کلانشهر کشور در تعدادی از شهرهای کوچکتر و شهرهای مجاور این کلانشهرها نیز توزیع می کند.

افزون بر آن کیفیت بنزین توزیعی در کلانشهرها دقیقاً متناسب با استاندارد یورو ٤ بوده است و تحت کنترل و پایش سازمان‎های نظارتی مربوطه است.

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‎های نفتی تاکید کرده است که یکی از اولویت‎های اصلی و مهم این شرکت ارتقای کیفیت فرآورده‎های نفتی به استاندارد یورو٤ به منظور رسیدن به هوایی پاکتر و محیط زیستی سالم تر است ضمن آن‎که طرح‎های افزایش ظرفیت را نیز به موازات آن پیگیری می کند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار