آلودگی هوای کشور موضوع تازه‌ای نیست/ سلامت چشم انتظار کمیته بحران وزارت بهداشت

آلودگی هوای کشور زمینه‌ساز بسیاری از بیماری‌های ریوی در کشور می‌شود که راهکارهای کمیته بحران وزارت بهداشت در این هوای آلوده راهگشای بسیاری از مشکلات نظام سلامت خواهد بود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حمیدرضا جماعتی فوق تخصص بیماری‌های ریوی در اولین سمپوزیوم بیماری‌های مزمن انسداد ریوی و آخرین رویکردهای درمانی آن که در سالن همایش‌های امام خمینی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، بیان کرد: آلودگی هوا موضوع تازه‌ای در کشور ما نیست و از آنجایی که آلودگی هوا، دود سیگار و سایر عوامل آلاینده محیطی زمینه ساز بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی است باید نظام سلامت و همه مردم برای پیشگیری از این بیماری و کاهش عوارض آن گام بردارند.

وی افزود: بیماری مزمن انسدادی ریوی بیماری خاص نیست بلکه طیفی از بیماری‌هاست که در یک سوی آن برونشیت مزمن و در سوی دیگر آمفیزم قرار دارد که افراد درگیر معمولا الگویی مخلوط از این بیماری را به همراه دارند.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی اظهار داشت: امروز روز جهانی CUPD محسوب می‌شود که عوارض این بیماری تنگی نفس، سرفه و خلط محسوب می‌شود اما به دلیل هوای آلوده شهرهای کشور بسیاری افراد به طور اشتباه برچسب این بیماری را می‌خورند که باید بدانیم تشخیص این بیماری‌ها با افراد متخصص است.

وی افزود: ‌خط اول تشخیص بیماری مزمن انسداد ریوی پزشکان، متخصصان قلب، متخصصان عمومی و متخصصان ریوی هستند که اگر عوارضی نظیر تنگی نفس، سرفه و خلط بیش از 6 ماه فرد را درگیر کند و برگشت ناپذیر باشد فرد به این بیماری مبتلاست و باید با تشخیص پزشک معالج مسیر درمان خود را تا انتها طی کند.

جماعتی گفت: از آنجایی که عوامل محیطی از عوامل اصلی ابتلا می‌باشد، می‌توان گفت: 99 درصد عوامل محیطی که قابل پیشگیری و پیش‌بینی است افراد جامعه را نجات خواهد داد که در این راستا بهره‌مندی از سبک زندگی سالم نظیر تحرک، تغذیه مناسب، خواب کافی و کاهش استرس نقش بسزایی خواهد داشت.

وی در ادامه ترک سیگار، مهاجرت از شهرهای بزرگ به شهرهای با هوای پاک، واکسیناسیون، درمان بیماری‌های عفونی شایع و مراجعه به هنگام به پزشکان را عامل دور ماندن از این بیماری دانست.

این فوق تخصص بیماری‌های ریوی اظهار داشت: آلودگی هوا باید موضوع اول کمیته‌های بحران وزارت بهداشت باشد و به صورت جدی مورد ارزیابی قرار بگیرد و سیاست‌گذاران باید در شهر تهران استراتژی‌های خاصی را منظور کنند تا شاهد کاهش عوارض ناشی از این بیماری باشیم.

جماعتی تصریح کرد: پیوست سلامت به کارخانجات و صنایع کشور و همچنین سیستم‌های وزارتخانه‌ای و دولتی راهکار بسیار خوبی است که از سوی وزیر بهداشت اتخاذ شده و امیدواریم به زودی شاهد عملیاتی شدن این تصمیم باشیم.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار