توفان شش ضلعی خیره کننده زحل تاکنون توجه بسیاری از ستاره شناسان و دانشمندان را به خود جلب کرده است.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وبسایت "آی تک پست،" زحل زیباترین سیاره منظومه شمسی محسوب می شود. توفان شش ضلعی خیره کننده ای که در اطراف آن شکل گرفته هم بر زیبایی آن افزوده است. توفان شش ضلعی زحل در قطب شمال این سیاره اتفاق می افتد.  از زمانی که این توفان 40 سال پیش کشف شد، توجه بسیاری از ستاره شناسان و دانشمندان را به خود جلب کرده است.

توفان زحل در جایگاه خود ثابت است و به ندرت حرکت می کند. این درحالیست که خود سیاره زحل با ابرهایی احاطه شده است که در همه جهات در حرکت هستند. حرکت این ابرها باعث ایجاد بادهایی پرسرعت در سیاره زحل می شود. بادهایی که با سرعت 1650 کیلومتر بر ساعت در حرکت هستند. 

توفان زحل در قطب شمال بسیار بزرگ و وسعت آن 32.190 کیلومتر است. با وجود اینکه این توفان ثابت است، بادها از میان آن با سرعت 400 کیلومتر بر ساعت حرکت می کنند. در واقع ابرهای توفان زحل با حرکت بادها، جابجا می شوند.

مسئله جالبتر درباره این توفان شش ضلعی زحل تغییر رنگ آن است.  منطقه قطب شمال زحل همیشه رنگ خود را از آبی به طلایی تغییر می دهد. علت این امر هنوز بوسیله دانشمندان کشف نشده است؛ اما برخی آن را تغییر فصل سیاره زحل توصیف کرده اند.

تصاویری از توفان شش ضلعی زحل بوسیله فضاپیمای جستجوگر کاسینی تهیه شده است. کاسینی دور زحل می گردد و اطلاعاتی از آن به زمین مخابره می کند.

توفان شش ضلعیِ اسرارآمیز سیاره زحل+ تصاویرتوفان شش ضلعیِ اسرارآمیز سیاره زحل+ تصاویر

قطب شمال سیاره زحل
توفان شش ضلعیِ اسرارآمیز سیاره زحل+ تصاویر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار