درپی همزمانی وقوع زلزله در تبریز وپدیده "ابرماه" بسیاری از مردم این دو رخداد را مرتبط به یکدیگر دانستند، این درحالی است که کارشناسان نظرات دیگری را ابراز داشتند .

 به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ مهدی زارع استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله  در این باره گفت: ابر ماه و جزر و مد ماه  به طور کلی بر آمار رخداد زمین لرزه ها و فراوانی آن تاثیر دارد، ولی ربط خطی بین زلزله تبریز و ابر ماه نمی توان برقرار کرد.
 
وی با اشاره به اینکه این به معنی آن نیست که در روزهای جزر و مد ماه یا ابر ماه زلزله می آید و بشر هنوز نتوانسته است چنین ارتباطی را اثبات کند، افزود:  در تبریز شاهد زلزله های کوچک و بزرگ در مقاطع مختلف بوده ایم و در ماه های گذشته هم در اطراف تبریز شاهد زلزله های خفیفی رخ داده و این زلزله ها ممکن است با پدیده ابر ماه ، اول ماه یا وسط ماه یا آخر ماه همراه  باشد، اما عملاً به شکل مستقیم ربطی پیدا نمی کند و همزمانی این دو پدیده را نمی توان مستقیم به یکدیگر ربط داد .
 
زارع تصریح کرد: برخی از مطالعاتی که فیزیکدانها در آمارهای وقوع زمین لرزه ها  بررسی کرده اند، نشان داده است که بطور کلی جز و مد ماه تاثیراتی بر روی زمین دارد اما معنی این امر این نیست که بخواهد در تبریزفقط به این دلیل زلزله بیاید.
 
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله با اشاره به اینکه در آمار این تاثیرات به چشم می آید و به طور کلی اگر بخواهیم در دنیا نگاه کنیم ،زلزله های بیشتری را می توان دید گفت: زلزله در تبریز در هر روزی می تواند باشد و به سختی می توان ربط مستقیم در این باره برقرار کرد .
 
وی درباره نزدیکی ماه به زمین در حالت ابرماه و تاثیر آن بر زلزله ها افزود: اول و وسط ماه قمری به طور کلی تعداد زمین لرز ه ها بیشتر است و خیلی از محققین این موضوع را به جزر و مد زمین ارتباط داده اند، اما این به معنی آن نیست که زلزله در روزهای دیگر نمی آید و به این معنی هم نیست که زلزله های مهم فقط در این روزها می آید. اگر زلزله های مهم را بررسی کنیم الزاما در اول و وسط ماه قمری یا همراه با پدیده ابر ماه نیست.   
 
از سوی دیگر دکتربهرام عکاشه، زمین شناس نیز در این باره گفت: چنین ارتباطی میان ابرماه و زلزله تبریز هنوز به طور رسمی کشف نشده است و هنوز هیچ مرجع علمی تایید نکرده است که بین جاذبه ماه با زلزله روی زمین آیا ارتباطی وجود دارد یانه و به طور قاطع در این زمینه نمی توان اظهار نظر کرد .
 
وی با اشاره به اینکه اجرام همدیگر راجذب می کنند و جزر و مد دریاها هم با کره ماه بستگی دارد ولی انقدر نیست که ایجاد زلزله کند افزود : با این حال این امر بی تاثیر هم نیست . ۷۵ درصد می توان گفت که بی تاثیر است و ۲۵ درصد می توان گفت که موثر است .
 
این زلزله شناس خاطر نشان کرد : هنوز نتیجه علمی دقیقی در این باره بدست نیامده است و نمی توان به این سوال پاسخ آری یا نه داد.
 
وی گفت : با این حال احتمال تاثیر ابر ماه بر زمین لزره بسیار کم است. یادمان نرود که هر روز در کشور ایران دهها زلزله اتفاق می افتد که ابر ماه بر آنها تاثیری ندارد، ولی بزرگی این زلزله ها بسیار کم است و چنانچه نزدیک پایگه زلزله شناسی باشد ثبت می شود.
 
عکاشه با بیان اینکه حرارت زمین و کشش ماه هر دو بر زلزله موثر است تصریح کرد: دانش در این زمینه بسیار کم است و به این سوال به طور قطع نمی توان پاسخ داد.سرزمین ما فوق العاده زلزله خیز است و ۸۳ درصد از کشور ما در معرض زلزله قرار دارد چه ماه نزدیک باشد و چه نباشد .     
 
این زلزله شناس گفت: اول ماه هلال می بینیم ۱۵ ماه یک قرص و آخر ماه نیز مجدداً یک هلال می بینیم که تا به حال ثابت نشده که این قرص شدن و هلال شدن تاثیری در زلزله نداشته باشد و هنوز در این باره مطلب علمی دقیقی اثبات نشده است .
 
منبع:سلامت نیوز
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.