باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

چرا صدای احزاب به گوش دولت‌ نرسیده است؟

نقش نظارتی احزاب در کشور خیلی کمرنگ است و دولت تاکنون بستر لازم این مهم را برای آنان فراهم نکرده است.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ احزاب، مابین مردم و حکومت قرار دارند تا مطالبات اقشار مختلف جامعه را پیگیری کنند. آنان در برخی مقاطع پاسخگوی دغدغه‌های مردم از دولت‌ها بوده و در برخی موارد کارنامه ضعیفی از خود به جا گذاشته‌اند. به دیگر سخن یکی از نقایص فعالیت احزاب در ایران این است که در زمان انتخابات به شکل واحد ابراز موجودیت می‌کنند، اما پس از پایان انتخابات منفعل و از پیگیری مطالبات مردم دست می‌کشند.

البته شاید بتوان ضعف در کارکرد احزاب سیاسی در ایران را به عملکرد دولت و دولتمردان نیز نسبت داد چرا که عملکرد و نقش آنان از لحاظ سیاسی، اقتصادی، حقوقی و ... در میزان کارایی احزاب موثر هستند.

از سوی دیگر تعامل دولت‌ها با احزاب پیش از انقلاب، رویکرد افراطی و تفریطی داشته است و این موضوع موجب برهم زدن تعادل رفتار احزاب در مواجه با دولت شده است. از این رو احزاب باید دوره تکامل خودشان را طی کنند تا احزاب سالم و کارآمد در کشور بروز و ظهور یابند و ساماندهی بهتر مشارکت سیاسی و مدیریت کشور کمک کنند.

چرا صدای احزاب به گوش دولت‌ها نرسیده است؟

**احزاب دولت را نقد و نظارت کنند

از سوی دیگر، محمدحسین مقیمی، معان سیاسی وزارت کشور نیز از احزاب می‌خواهند که دولت را نقد و نظارت کنند و حتی بر این اعتقاد هستند که اگر نظارت‌ها محدود باشد، احزاب نیز محدود می‌شوند.

مقیمی چندی پیش و در حاشیه افتتاح خانه احزاب خراسان رضوی برخی از مشکلات کشور را مربوط به عدم نظارت دقیق دانست و گفت: احزاب باید بدانند که می‌توانند ما را نقد و نظارت کنند و اگر احزاب فعال بوده و نظارت دقیق‌تری به عملکرد دولت داشته باشند، دولت خود را موظف می‌داند که در چارچوب سیاست‌ها و قوانین مصوب حرکت کند.

وی با بیان اینکه زمانی که نظارت‌ها محدود باشد احزاب نیز محدود می‌شوند، عنوان کرد: فعالیت تشکل‌ها نباید به فعالیت سیاسی محدود شود و احزاب باید بر فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی، مالی و اقتصادی نیز نظارت کنند.


این در حالی است، "سید رضا اکرمی" عضو جامعه روحانیت مبارز، حسین قیومی، عضو حزب مردم‌سالاری، حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه پیرامون این موضوع مباحثی را مطح کردند.


**احزاب فعال و نظام‌مند در کشور وجود ندارند

در همین زمینه "سید رضا اکرمی" عضو جامعه روحانیت مبارز، در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره نقش نظارتی احزاب بر عملکرد دولت‌ها معتقد است: احزاب ما یا فصلی هستند یا برای انتخابات فعال می‌شوند به همین دلیل نظارت چندانی روی عملکرد مسئولان ندارند.


احزاب؛ حلقه مفقود نظارت بر دولت/ چرا صدای احزاب به گوش دولت نمی‌رسد؟

وی همچنین تصریح می‌کند: متأسفانه در حال حاضر در کشور احزاب فعال و نظام‌مند وجود ندارند که بتواند نقش نظارتی را عهده‌دار باشند، بنابراین در چنین شرایطی مردم عهده‌دار امر به معروف به مسئولان هستند.

**واکاوی عملکرد دولت نباید به چوب لای چرخ  گذاشتن تعبیر شود/برخی به محض رسیدن به قدرت، می‌گویند عضو هیچ حزبی نیستیم!

این در حالی است که حسین قیومی، عضو حزب مردم‌سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ توپ را در زمین دولت می‌اندازد  و معتقد است که بسیاری از دولتمردان واکاوی عملکرد دولت از سوی شخصیت‌های حزبی را، چوب لای چرخ گذاشتن فعالیت خود تلقی می‌کنند و اجازه نظارت به آنان نمی‌دهند.

قیومی با بیان اینکه احزاب باید در هدایت دولت‌ها به سمت تحقق مطالبات مردم نقش آفرین باشند، می‌گوید: از آنجایی که بسیاری از نخبگان جامعه عضو احزاب سیاسی کشور هستند، دولت‌ها می‌توانند از برنامه‌ها و مشاوره‌های آنان در جهت تحقق وعده‌هایی که به مردم داده‌اند، استفاده کنند اما متاسفانه بسیاری از دولتمردان کشور آن طور که باید و شاید از شخصیت‌های حزبی برای بهبود امور کشور بهره نمی‌گیرند و حتی از آنان برائت می‌جویند.

وی ادامه می‌دهد: برخی شخصیت‌های سیاسی کشور تنها برای به قدرت رسیدن از احزاب استفاده می‌کنند و به محض آنکه به هدف خود رسیدند، می‌گویند عضو هیچ حزبی نیستیم!

قیومی با تاکید بر اینکه برای افزایش تاثیر احزاب در کشور باید قانون آن اصلاح شود، تصریح می‌کند: البته علاوه بر اصلاح قانون، باورها نیز باید اصلاح شود چرا که برخی دولتمردان اعتقادی به کار تشکیلاتی و حزبی ندارند.


احزاب؛ حلقه مفقود نظارت بر دولت/ چرا صدای احزاب به گوش دولت نمی‌رسد؟                  

عضو حزب‌ مردم‌سالاری در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه آیا احزاب ما توانسته‌اند دولت یازدهم را به سمت تحقق وعده‌هایش سوق دهند، بیان داشت: احزاب ما در قالب جلسات و بیانیه‌هایی که ارائه داده‌اند، تلاش خود را در جهت بهبود اوضاع کشور انجام داده‌اند امامتاسفانه دولتمردان اجازه نظارت را به احزاب نمی‌دهند و به محض آنکه شخصیتی حزبی عملکرد دولت را مورد واکاوی قرار می‌دهد، متهم می‌شود که با این کارش دارد چوب لای چرخ دولت می‌گذارد در حالی که احزاب باید آزاد و از امر و نهی دولت‌ها رها باشند.

قیومی راهکار افزایش نقش احزاب در هدایت دولت‌ها به سمت تحقق مطالبات ملت را ترمیم قانون احزاب می‌داند و می‌گوید: البته در کنار اصلاح قانون احزاب، دولتمردان ما هم که از دل احزاب به قدرت رسیده‌اند باید به کاردان بودن شخصیت‌های حزبی و مشاوره‌های آنان توجه و باور داشته باشند.
 
**دست احزاب برای تاثیرگذاری بر دولت‌ها باز نیست/دولت یازدهم منتقدان را تقبیح می‌کند

حمیدرضا ترقی، عضو حزب موتلفه در گفت‌وگو با خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیز در توضیح علت کم‌کاری احزاب و تشکل‌های سیاسی در امر نظارت بر عملکرد دولت به عدم اختیارات‌شان اشاره می‌کند و معتقد است دست آنان برای هدایت و کنترل دولت‌ها، کوتاه است.

ترقی در رابطه با نقش احزاب در هدایت دولت‌ها به سمت تحقق مطالبات مردم، می‌گوید: متاسفانه  قانون فعلی احزاب آن طور که باید و شاید به تشکل‌های سیاسی اجازه نظارت و تاثیر بر دولت‌ها در جهت تحقق مطالبات مردم نمی‌دهد و موضع‌گیری‌ها و نقدهای شخصیت‌های سیاسی کشور نسبت به عملکرد دولت تنها از طریق رسانه‌ها منعکس می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: با این شرایط احزاب ما نمی‌توانند تاثیر به سزایی در کنترل و هدایت دولت‌ها داشته باشند و اگر قرار بر این است که احزاب اهداف جدی و مشخصی در کنترل و هدایت دولت‌ها داشته باشند، قانون باید جایگاه جدیدی را برای آنان بر اساس اصل هشتم قانون اساسی که لزوم نظارت همگانی است فراهم کند.

احزاب؛ حلقه مفقود نظارت بر دولت/ چرا صدای احزاب به گوش دولت نمی‌رسد؟

عضو حزب موتلفه با بیان اینکه از طریق تعریف این قانون، احزاب می‌توانند مانع انحراف دولت‌ها از سیاست‌ها و برنامه‌های کلان نظام شوند، تصریح می‌کند: احزاب ما در حال حاضر و در نقد عملکرد دولت تنها می‌توانند اظهارنظر رسانه‌ای کنند و با شرایط فعلی نمی‌توان انتظار نظارت بیشتری از احزاب داشت.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی دولت‌ها چون دولت یازدهم نقادان را مورد تقبیح قرار می‌دهند، بیان می‌کند: گاهی دست احزاب برای هدایت و تاثیرگذاری بر دولت‌ها اگر بسته نباشد، قطعا باز نیز نیست و با اصلاح قانون احزاب باید جایگاه تشکل‌های سیاسی را در نظارت بر عملکرد دولت‌ها تقویت کرد.

سخن آخر 

گفته می‌شود حدود 200 حزب و تشکل سیاسی در کشور فعالیت می‌کنند. به نظر می‌رسد اگر این احزاب در همه مقاطع نه فقط در ایام انتخابات، به معنای واقعی کلمه فعال باشند و با چشمی تیزبین عملکرد دولت‌ها را رصد کرده و حتی به آنان رهنمودهای لازم را ارائه دهند، قطعا بسیاری از مشکلات کشور حل می‌شود. البته در اینجا نباید آن سوی میدان را هم نادیده گرفت و آنکه دولت‌ها نیز برای تحقق این مسئله لازم است بستر مناسبی برای فعالیت تمام احزاب کشور یعنی مخالف، منتقد و همراه دولت را فراهم کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار