رئیس ستاد اربعین حسینی گفت: خوشبختانه هیچ زائر ایرانی در حادثه  انفجار امروز کربلا آسیب ندیده است.


هیچ زائر ایرانی در حادثه انفجار کربلا آسیب ندیده است/ بیش از 1 میلیون نفر برای پیاده‌روی اربعین از کشور خارج شدندبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که در روز دوشنبه 24 آبان در محل وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به آخرین جزئیات اخبار پیرامون راهپیمایی عظیم اربعین حسینی گفت: در تازه‌ترین خبر‌ها در 80 کیلومتری کربلا، در منطقه عین‌التمر محدوده شمال غرب این استان در منزل مسکونی انفجاری رخ داد که منجر به شهادت 8 نفر شد.

وی افزود: این انفجار در مسیر زائران ایرانی نبوده و آن‌ها در این حادثه خسارتی ندیده‌اند این حمله تروریستی مسبوق به سابقه بوده و در گذشته همین منطقه این اقدام صورت گرفته بود.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با ارائه آمار آخرین وضعیت تردد از مرز‌های کشور به سمت کشور عراق گفت: تا ساعت 24 شب گذشته مجموعا یک میلیون و 384 هزار و 797 نفر از مرز‌های کشور خارج شدند، بیش از 598 هزار نفر از مرز مهران، بیش از 423 هزار نفر از مرز شلمچه، بیش از 292 هزار نفر از مرز چزابه و 70 هزار و 62 نفر از مرز هوایی خارج شدند.

ذوالفقاری تصریح کرد: تا پایان روز گذشته یک میلیون و 764 فقره ویزا صادر شده است.

وی همچنین با اشاره ثبت‌نام اتباع خارجی تصریح کرد: تاکنون 76 هزار و 284 نفر ثبت‌نام کردند که از این میان 44 هزار و 310 فقره برای این افراد ویزا صادر شده و مابقی در روزهای آینده صادر می‌شود.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه امروز فقط پایان ثبت‌نام اولیه در دفاتر کفالت برای اتباع خارجی است اظهار داشت: صدور ویزا ادامه داشته و دو مرحله دارد که باید ابتدا دفترچه اقامت صادر شده و سپس مستندی بر این دفترچه لحاظ شود و سپس ویزا صادر گردد.

وی ادامه داد: تا کنون سه هزار و 667 زائر پاکستانی، دو هزار و 256 زائر افغانستانی، پنج هزار و 998 زائر عراقی و هزار و 329 زائر از سایر کشورها برای حضور در مراسم اربعین حسینی از کشور خارج شده اند که نسبت به سال قبل به ترتیب 28 درصد، 17 درصد، 45 درصد و 10 درصد افزایش داشته است.

رئیس ستاد اربعین با تأکید بر اینکه یکی از مشکلات اصلی ما در ورودی مرز مهران حضور افراد فاقد ویزا است گفت: تقریبا از ساعت 3:30 صبح امروز نیروهای انتظامی در این منطقه از این وضعیت اعلام نگرانی کردند و ما ناچار شدیم بلافاصله در کمتر از یک ساعت تصمیماتی را بگیریم.

وی افزود: برای ارائه راهکار نیروهای انتظامی خودرو‌های مورد‌ نیاز داده شد تا افراد فاقد ویزا را از منطقه خارج کنند و با وجود اختلال در روند رفتن زائرین از مرز مهران حرکت زائرین از سمت لرستان به ایلام در محدوده مرز مهران فعلا متوقف شده است، همچنین به شرکت‌های مسافربری نیز اعلام کردیم که از سمت جنوب کشور حرکت کنند چرا که حرکت در این محدوده روان است.

ذوالفقاری ادامه داد: بر این اساس پیش‌بینی اسکان زائران را در استان ایلام کردیم تا زائرین در تکایا، حسینه‌ها و مساجد استراحت کنند و افراد متخلفی که غیر قانونی به این مرز آمدند انتقال دهیم. ما قطعا از حضور اینگونه افراد در این مرزها جلوگیری خواهیم کرد، چراکه موجب کندی حضور افرادی که قانونی به این مرز‌ها آمده‌اند، شده است.

رئیس ستاد اربعین با تأکید بر اینکه تا امروز تنها مشکل ما حضور افراد فاقد ویزا در مرز مهران است تاکید کرد: قطعا طرف عراقی مانع عبور زائرین بدون ویزا در این منطقه خواهد شد، علت اصلی بروز این اتفاق این است که برخی مانند سال گذشته عادت کرده‌اند که به صورت غیرقانونی از این مرز عبور کنند و ملاحظه نیرو‌های مرز‌بان در این منطقه باعث بدآموزی برای این افراد شده است.

ذوالفقاری در ادامه در پاسخ به این سوال که زائرانی که در حال حاضر حرکت نکرده‌اند آیا مجازند از مرزهای جنوبی برای حرکت اقدام کنند اظهار داشت: ما اعلام کردیم زائرانی که در حال حاضر مهر خروجشان مرز مهران است، هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و می‌توانند از مرز شلمچه و چزابه حرکت کنند و ما تأکیدمان براین است که زائرین حتما از این مسیر بروند چرا که این مسیر روان است.

رئیس ستاد اربعین افزود: نیروهای انتظامی مستقر در مرز مهران گفته‌اند 72 ساعت مسیر مرز مهران را متوقف می‌کنیم اما ما اعلام کردیم ظرف امروز و فردا این وضعیت را کنترل کرده تا افراد غیرمجاز را از این منطقه خارج ساخته و به تدریج مسیر برای زائرینی که با مجوز آمدند هموار شود.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور درباره افرادی که از کرمانشاه به سمت مرز مهران می‌روند افزود: به زائرینی که از این منطقه قصد حرکت دارند اعلام می‌کنیم احتیاط کنند و عجله‌ای نداشته باشند تا مرزها را آماده کنیم و کسانی که در این مسیر نیستند بهتر است از مرز جنوب حرکت کنند.

وی با اشاره به اینکه مرز مهران عادی است اما وجود افراد غیرمجاز که به ما اعلام کردند بین 7 الی 8 هزار نفر می‌شود، وضعیت این منطقه را با بحران مواجه کرد گفت: از صبح امروز وسایل نقلیه در اختیار نیروهای انتظامی قرار دادیم تا این افراد را از منطقه خارج کنند نیروهای انتظامی با کمک ستاد کل نیروهای مسلح چند فروند هواپیما اعزام کردند تا نیروهای ویژه را در این منطقه تقویت کنند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور تاکید کرد: دولت عراق قطعا حضور این افراد را نخواهد پذیرفت و اگر احیانا این اتفاق رخ دهد باید منتظر بسته شدن کامل مرز مهران باشیم.

ذوالفقاری با اشاره به کنترل زائران در گیت‌های مشخص شده در این منطقه اظهار داشت: باید کنترل دقیقی صورت گیرد، در این منطقه راه‌های فرعی و محلی نیز وجود دارد تا حجم زائرین دچار ترافیک و معطلی زائران دیگر نشود. 
 
رئیس ستاد اربعین با بیان اینکه غیر از 36 نفر از افرادی که بدون ویزا وارد این منطقه شده بودند، به ما اعلام کردند که چندین نفر نیز بدون ویزا به این منطقه آمدند تصریح کرد: آمار دقیقی درباره تعداد این افراد به ما داده نشده است و آنها گفتند از نظر قضایی و قانونی این موضوع را بررسی می‌کنیم و ما نیز به صورت متعارف و قانونی از این موضوع حمایت خواهیم کرد.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با پیش‌بینی اینکه تا روز جمعه هفته جاری صدور ویزا به بالای 1 میلیون و 800 هزار فقره خواهد رسید گفت: به نظر می‌رسد صدور ویزا به بیش از 2 میلیون و 200 هزار فقره برسد و حتی این احتمال وجود دارد تعداد زائران از مرز 2 میلیون نیز عبور کند.

وی با اشاره به تدارکات و اعتبارات ویژه در رابطه با توسعه و زیرساخت پارکینگ‌ها در این منطقه ادامه داد: نزدیک به شش میلیارد و 200 میلیون تومان از اعتبارات خود وزارت کشور صرف توسعه و زیرساخت‌ پارکینگ‌ها شده است و یک بخش از تدارکات مربوط به کمک مردمی و نذوراتشان است که صرفا صرف تغذیه و اسکان می‌شود.

ذوالفقاری اضافه کرد: بخش دیگری از خدمات نیز توسط دستگاه‌های مسئول دیگر از جمله شهرداری تهران انجام می‌شود که در حوزه درمان، تغذیه و اسکان و بهداشت محیط فعالند، همچنین در حوزه حمل و نقل شهرداری و سپاه فعالیت ویژه‌ای دارند.

رئیس ستاد اربعین با تأکید بر اینکه مردم برخلاف پیش‌بینی ما، خدماتشان را به زائرین زودتر از ما ارائه دادند گفت: از حدود روز 15 ماه صفر شیب اعزام به عراق بالا گرفت و 10 روز مانده به اربعین و 10 روز پس از آن مردم 3 روز زودتر از ما اقدام کردند و این امر باعث شد که ما خدماتمان را 2 روز به جلو بیاندازیم.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با تأکید براینکه تا این لحظه براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده همه اقدامات به خوبی پیش رفته است اظهار داشت: در طول این مدت کشور عراق با مشکلاتی که روبه رو بوده در روزهای پنجشنبه و جمعه هفته گذشته کنترل سختگیرانه‌ای را از مرز مهران داشته که موجب ازدحام جمعیت شد که با مذاکرات ما و دولت این کشور وضعیت عادی شد و حضور افراد فاقد ویزا در مرز مهران نیز منجر به مشکلاتی شد که در حال حاضر این موضوع پیگیری می‌شود.

وی در پایان با اشاره به امنیت موجود در این منطقه خاطرنشان کرد: در خاک عراق مسئولیت تأمین امنیت با دولت این کشور است و غیر از حادثه تروریستی در شهر سامرا هیچ مشکل امنیتی در این منطقه وجود نداشته است، برخلاف آنچه که ما گفته بودیم که زائرین به سامرا نروند اما با کمال تعجب شاهدیم سه برابر سال گذشته زائران به این شهر رفته‌اند و به توصیه ما توجهی نکردند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار