رئیس پلیس مواد مخدر ناجا معتقد است مواد مخدر در کشور برخلاف آنچه تصور میشود ارزان نیست بلکه مواد مخدر هر چه از مبدا تولید آن فاصله می گیرد ناخالصی آن افزایش می یابد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار محمد مسعود زاهدیان با بیان اینکه بحث مواد مخدر از منظرهای متفاوتی قابل بحث و بررسی است گفت: اقتصاد مواد مخدر از جمله یکی از این مباحث است که مسائل بسیاری را شامل می شود.

وی در این مورد توضیح می دهد که شرایط کشور ما و هم مرز بودن ایران با کشور افغانستان موقعیت ویژه را ایجاد کرده است برای مثال هر گرم هروئینی که در افغانستان 2.1 (دو و یک دهم) دلار قیمت دارد در تهران با قیمت 22.2 (بیست و دو دو دهم) دلار فروخته می شود و همین طور به سمت اروپا که حرکت می کند قیمت آن افزایش می یابد.

زاهدیان متذکر می شود که با این تفاسیر در تهران مواد مخدر نه تنها ارزان نیست بلکه بسیار نیز گران قیمت است اما نکته اینجاست که مواد مخدر هر چه به داخل کشور می آید ناخالصی آن افزایش می یابد.به طوری که 1 کیلوتریاک خالص که در افغانستان تولید می شود تا زمانی که به تهران می رسد وزن آن به 2 تا 3 کیلو افزایش می یابد.

به گفته رئیس پلیس مواد مخدر ناجا، این افزایش وزن تریاک در اثر اضافه کردن ناخالصی هایی مانند خون شتر و خون گاو و حتی قیر به دست می آید و همین موجب افزایش درجه ناخالصی آن و پائین آمدن قیمتش می شود.

سالانه 7200 تن تریاک تولیدی افغانستان به سمت ایران می آید

وی با بیان اینکه حجم بالایی از مواد مخدر از افغانستان به سمت کشور ما می آید خاطرنشان می کند که در حال حاضر سالانه 7200 تن تریاک تولیدی افغانستان به سمت ایران می آید که این حجم عظیمی است که مقابله با آن کار آسانی نیست.

زاهدیان معتقد است که بحث مواد مخدر صرفا مصرف و تقاضای داخلی آن نیست بلکه بخش عمده ای از آن به خاطر جنگ نرمی است که دشمنان برای جوانان ما تدارک دیده اند. دشمن به خاطر آسیب زدن به جامعه و جوانان ما به دنبال این است که مواد را ارزان تر و سهل تر به جامعه مصرف کننده آن برساند.

"چند نمونه از مواد مخدر تولیدی هم منشا درون کشور داشت که تولید و عرضه آن در مقطعی بسیار شدت گرفت که خوشبختانه با با برخورد قاطعانه دستگاه قضایی و پلیس، تعداد کارگاه ها و میزان مصرف این مواد کاهش یافت."

رئیس پلیس مواد مخدر ناجا با اعلام این مطلب ادامه داد: برخی مواد نیز از کشورهای دیگر به ایران وارد می شود برای نمونه، ماده "گل" در واقع همان بذر اصلاح شده شاهدانه است که از غرب وارد شده و درکشور تکثیر و مورد استفاده قرار می گیرد.

تغییر نقطه تولید مواد مخدر دنیا از غرب به شرق

در اجلاس اخیر سازمان ملل در سریلانکا یکی از نگرانی ها، تغییر نقطه تولید مواد مخدر از غرب به شرق بود که زاهدیان در تشریح دلایل این امر می گوید: در حال حاضر کشورهای چین، برمه و لائوس در حوزه تولید مواد مخدر صنعتی در زمره تولیدکنندگان اصلی قرار گرفته اند و در واقع افزایش دامنه تولید مواد مخدر از شرق، نگرانی ها را در جامعه جهانی سبب شده است.

نرخ رشد گرایش زنان به مواد مخدر افزایش یافته است

افزایش نگران کننده گرایش زنان به مواد مخدر نیز از جمله سوالاتی است که رئیس پلیس مواد مخدر ناجا در مورد آن می گوید: تعداد خانم های معتاد نسبت به جامعه معتاد کشور نگران کننده نیست.با این وجود این نرخ رشد نسبت به سالهای گذشته افزایش یافته است.

منبع: شهرفردا

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.