زره‌پوش هوابرد بی ام دی-1، در مقایسه با دیگر زره‌پوش‌ها و نفربرهای زرهی ساخت بلوک شرق، در تعدادی اندک ساخت شده است.

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ زره‌پوش هوابرد بی ام دی-1،در مقایسه با دیگر زره‌پوش‌ها و نفربرهای زرهی ساخت بلوک شرق، در تعدادی اندک ساخت شده است. این زره‌پوش اولین بار در سال1970 توسط ناظران نظامی دنیای غرب دیده شد. بی ام دی-1 زرهپوشی با حفاظت اندک و قدرت آتشی محدود بود؛ اما می‌توانست برای پشتیبانی از چتربازان در اولین مرحله عملیات هوابرد بکار رود. در سال 1973 بی ام دی-1 در واحدهای چترباز اتحاد جماهیر شوروی کاملا جایگزین توپ هجومی آ.اس. یو-57 گردید. زمانی که بی ام دی-1 به خدمت ارتش سرخ در آمد در جهان هیچ مشابه و هماوردی برایش وجودنداشت.

نفربر BMD-4M برگ برنده روس‌ها در پشتیبانی از نیروهای هوایی

آشکار است که طراحان بی ام دی-1 تحت تأثیر تانک موفق آبی-خاکی پی تی-76 و نفربرزرهی بی ام پی-1 بوده اند. در حقیقت، بی ام دی-1 برجک و سلاح‌های زره‌پوش پرآوازه بی ام پی-1 را وام گرفته است. در بی ام دی-1 ،مانند پی تی-76، صندلی راننده در جلو زره‌پوش قرارگرفته است. جایگاه خدمه در وسط و موتور در عقب زرهپوش قراردارند. در نتیجه این چیدمان غیرعادی ،برای یک نفربر، بی ام دی-1 دارای در پشتی نیست و سربازان باید برای سوار و پیاده شدن از یک دریچه سقفی در پشت برجک استفاده کنند. لازم به تأکید نیست که این وضعیت حالت خطرناکی برای سربازان در میانه نبرد ایجاد می‌کند.

نفربر BMD-4M برگ برنده روس‌ها در پشتیبانی از نیروهای هوایی

نفربر زره پوش BMD-4M در سال 2008 میلادی در کارخانه BK شهر تولا روسیه برای پشتیبانی و استفاده از نیروهای هوابرد روسیه طراحی و ساخته شده است، در طراحی و تولید این زره‌پوش از قطعات مدل قبلی BMP-3 استفاده و بهره برداری شده است؛ بطوریکه 80 درصد قطعات این دو مدل زره‌پوش مشابه همدیگر می‌باشند که باعث گردیده که هزینه ساخت تولید زره پوش BMD-4M به مراتب کمتر و ارزان‌تر نسبت به مدل‌های مشابه دیگر گردد. 

نفربر BMD-4M برگ برنده روس‌ها در پشتیبانی از نیروهای هوایی
مشخصات نفربر نیروهای هوابرد روسیهBMD-4M  

وزن (کیلوگرم): 13500
طول (م م) : 6100
عرض (م م) : 3110
ارتفاع(م م) : 2450
قدرت موتور(اسب بخار): 500
سرعت حرکت در خشکی/آب (کیلومتربر ساعت ) : 70 / 10
ارتفاع گذر از مانع(م م تر): 2000
تعداد سرنشینان(نفر): 3 + 5
سلاح های نصب شده در روی نفربر BMD-4M
یک قبضه توپ 100 میلی متری مدل 2А70 
یک قبضه مسلسل 7,62 میلی متری مدل PKTM کلاشنیکف 
یک قبضه راکت ضد تانک هدایت شونده مدل ARKAN

نفربر BMD-4M برگ برنده روس‌ها در پشتیبانی از نیروهای هوایی

قبل از طراحی و ساخت چنین زره‌پوش‌هایی اگر نیروهای هوابرد قصد عملیات نظامی در قلب مناطق دشمن را داشتند، در وهله اول لازم بود که آنها فرودگاه دشمن را از چنگ نیروهایش بیرون آورده و باند فرودگاه را امن و آماده کنند تا هواپیماهای باربری بتوانند بدون خطر و یا مشکلات دیگر زره‌پوش‌های نیروهای هوابرد را در محل تخلیه کنند و گاهی اوقات پیش می‌آید که در فاصله صدها کیلومتر از منطقه عملیاتی دشمن هیچ گونه فرودگاهی وجود ندارد تا تخلیه زره‌پوش‌های نیروهای هوابرد در آنجا صورت گیرد بنابراین کارشناسان روسی تصمیم به طراحی و ساخت زره پوشی گرفتند که به راحتی و با تمامی مهمات مورد نیازش توسط چتر از هواپیمای باربری به منطقه مورد نیاز نیروهای هوابرد به سمت زمین پرتاب کنند.

نفربر BMD-4M برگ برنده روس‌ها در پشتیبانی از نیروهای هوایی

نتیجه طراحی این کارشناسان بی ام پی -3 گردید و زره پوش بی ام دی -4 ام مدل برتر و کامل‌تری از این سری زره‌پوش‌ها می‌باشد.  زره پوش بی ام دی -4 ام در حقیقت نفر بر آمیخته با تانکی است که هم کار تانک را انجام می‌دهد و هم کار نفربر زرهی و امکان پرتابش از هواپیماهای باربری توسط چتر مخصوصی می‌باشد و این زره‌پوش توانائی حرکت در آب و زمین‌های ناهموار خشکی را هم نیز دارد، کاربرد این نفربر در خط اول جبهه جنگ نمی‌باشد و در صدها کیلومتر دورتر از جبهه جنگ و در قلب نیروهای دشمن است که توسط چترهای نجات از هواپیمای باربری ارتشی به سطح زمین پرتاب می‌گردد تا کمک به عملیات نظامی نیروهای واکنش سریع هوابرد روسیه کند.

نفربر BMD-4M برگ برنده روس‌ها در پشتیبانی از نیروهای هوایی

زره‌پوش بی ام دی -4 ام در پشت خطوط عملیاتی جبهه دشمن حرکت کرده و از پشت سر به بخش‌های ارتباطی و مخابراتی ،سیستم‌های ضد هوائی، انبارهای مهمات و تدارکات،مراکز پشتیبانی و فرماندهی دشمن حمله کرده و آنها را از بین می‌برد، ضمنا ماشینی است اقتصادی، سبک، مانور پذیر و مطمئن که در عملیات های نظامی و در میادین جنگ نیروهای هوابرد را تنها نمی‌گذارد. در سال 2009 میلادی آزمایشهای در روی مدل نفر بر بی ام دی -4 ام توسط نیروهای ارتشی در شرایط مختلف آب هوائی صورت گرفت که زره پوش مذکور از تمامی آزمایشها سربلند بیرون درآمد.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار