نساجی تبریز از دیرباز به عنوان یکی از صنایع مهم این منطقه زبانزد بازرگانان و تجار بوده و قرار گرفتن تبریز در مسیر جاده ابریشم نیز بر این صنعت رونق بخشیده بود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛رواج این صنعت در تبریز به تاسیس کارخانجات برق لامع با تولیدات انواع حوله و نختاب فیروزان در دهه 20 و اطلس‌پود با تولیدات اولیه زیر پیراهن و جوراب در دهه 30 انجامید.

در دهه 50 صنایع نساجی همسو با سایر صنایع بزرگ در تبریز به رشد و شکوفایی خود رسیده و کارخانجات متعددی در این صنف در تبریز آغاز به کار کردند.

در دهه 60 و با وجود جنگ تحمیلی و تحریم‌های اقتصادی، واحدهای نساجی تبریز با قدرت تمام در حال فعالیت بوده و حتی برخی از واحدها به صورت شبانه‌روزی و در سه شیفت، سنگر تولید را حفظ کردند. دهه 70 آخرین سال‌های رونق و پویایی نساجی تبریز بود.

قائم مقام  سازمان صنعت،  معدن وتجارت  استان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درتبریز گفت:بیش از 200 واحد نساجی به شکل صنعتی  و 4080 واحد صنفی در استان فعالیت می کنند.

راستی افزود: ما خواهان رشد  در این صنعت بودیم و هستیم  از تمام توان  خود در حمایت از آن استفاده خواهیم کرد  و در سال 96  این واحد ها از تسهیلات  نو سازی و بازسازی بهره مند  خواهند شد  .

وی افزود: شایسته است که مردم نسبت به خرید  تولیدات نساجی  داخلی عنایت و توجه داشته باشند و این صنعت را بطور جدی با خرید  خود حمایت کنند  و در سبد خرید خود   قرار دهند.

قائم مقام  سازمان صنعت،  معدن وتجارت  استان با اشاره به  مشکلات ارائه تسهیلات  از سوی بانکها اظهار کرد: تسهیلات و میزانی از آ ن که به دست ما برسد را در اختیار  واحد های صنفی و صنعتی قرار خواهیم داد.

وی درباره  علت کندی خرید ماشین آلات جدید و یا نوسازی آنها نیز گفت:نبود  این نوع کمکها  که در سه چهار سال اخیر اتفاق افتاده  به دلیل نبود اعتبارات  بوده و اینک دولت  میخواهد این تسهیلات در سال آینده برای این صنعت تخصیص داده شود.

رییس هیات مدیره  انجمن صنعت نساجی و پوشاک استان نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز گفت: باید مبارزه با قاچاق و همچنین مبارزه با  دامپینگ  برخی کشورها مثل چنبره زدن  بازار محصولات نساجی ترکیه و تولیدات وارداتی از کشور چین جدی تلقی شود.

پروینی افزود: به نظر میرسد دولت در این مبارزه مصمم است  و کاهش میزان ورود قاچاق از25 میلیارد تومان  به 15 میلیاردتومان   شاهد این حقیقت است .

وی گفت:سهم منسوجات و قاچاق پوشاک در این 25 میلیارد، 5 میلیارد بوده که این مقدار قابل توجهی میباشد و جلوگیری از ورود این حجم از پوشاک قاچاق کمک به سزایی به صنعت نساجی کشور میکند.

پروینی با یادآوری اینکه صنعت نساجی  یکی از فرصت های ویژه برای اشتغال زایی در استان است گفت: صنعت نساجی توان بالایی در جذب نیروی کار دارد و به آسانی با  بکارگیری و نوآوری های جدید این صنعت در جهان و استفاده از امکانات بالقوه و بالفعل شرکتها و موسسات دانش بنیان در چارچوب اقتصاد مقاومتی و تحقق آن با رویکرد محور صادرات گام های بلندی  میتوان برداشت. 

حسنی فروشنده لباس در بازار تبریز نیز به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: تقاضا برای تولید داخلی نیست و مشتری به دنبال جنس خارجی است

 وی افزود:بالطبع تنوع جنس  تنوع کیفیت و قیمت شاید دلیل اصلی در این زمینه باشد.

نماینده مردم شهرستان مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی نیز در این گفتگو گفت: به کار انداختن چرخ‌های تولید ابریشم در استان، ضمن افزایش نقدینگی در بازارهای داخلی، قدرت صادراتی ایران در حوزه صادرات غیرنفتی را نیز افزایش می‌دهد.

محمد حسن‌نژاد اظهار کرد: ایجاد صنایع ریسندگی در سطح شهرستان جلفا با حمایت سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی ارس خواهد توانست علاوه بر ایجاد بستر لازم برای ارتقاء ارزش افزوده محصول تولیدی، توسعه این صنعت را در میان مدت از موقعیت بهتری برخوردار کند.

با وجود حمایت‌های دولت از صنایع نساجی طی سال‌های اخیر روند بازسازی و نوسازی این صنایع مطلوب نبوده، به نحوی که به نظر می‌رسد تداوم بحران در صنایع نساجی موجب شده تا بسیاری از کارخانجات نساجی با کمتر از نیمی از ظرفیت تولید خود فعالیت کنند و برخی دیگر از این کارخانجات تعطیل شده یا در آستانه تعطیلی قرار دارند.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.