عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول گفت:توسعه ناهماهنگ دراین شهرستان روند نابودی رودخانه دز را شتاب بخشیده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهوازنجف هدایت ،عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی دزفول در نشست کارگروه حفاظت کیفی رودخانه دز این رودخانه را شریان حیات بخش شمال خوزستان معرفی کرد و افزود:صیانت از کیفیت رودخانه دز یکی از مطالبات به حق مردم دزفول است که باید با همکاری کلیه دستگاه های اجرایی محقق شود .

وی بیان داشت:در حال حاضر فاضلاب مناطقی چون زیباشهر دزفول و چم گلک اندیمشک به رودخانه دز سرازیر می شود که این امر یعنی مرگ انسان های آینده و ایجاد مشکلات زیست محیطی و بیماری های فراوان برای افراد جامعه که قابل بخشش نیست.

هدایت گفت:حدود 40 هکتار زمین کشاورزی پشت تصفیه خانه فاضلاب دزفول برای چاه های آب زیرزمینی ایجاد آلودگی می کنند که یا باید مزارع آن را به فضای سبز اختصاص داد و یا اینکه به مسکونی تغییر کاربری داد تا آب آشامیدنی مردم دچار مشکل نشود.

این مدرس دانشگاه ضمن انتقاد از وضعیت ورود آلودگی های فراوان به رودخانه دز اظهار کرد: منطقه گردشگری چال کندی در بالادست رودخانه دز در جهان بی نظیر است ولی مورد تصرف عدوانی برخی افراد و ساخت و ساز مواجه شده است که باید با قاطعیت با این تخلفات برخورد کرد و مدیریت سنتی در این خصوص جای خود را به مدیریت مدرن بدهد.

هدایت گفت:متاسفانه راه وشهرسازی در طرح های شهرسازی هیچ برنامه ای برای آلودگی ندارد و زیباشهر بدون در نظر گرفتن وضعیت فاضلاب ساخته شده و به یک فاجعه تبدیل شده است.

وی بیان داشت:طرح های پرورش ماهی در ساحل رودخانه دز اجرا می شود بدون اینکه برای فاضلاب آنها تدبیری اندیشیده شود و فسفات و نیترات موجود در حوضچه ها همواره وارد رودخانه می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه آزاد دزفول اظهار کرد:ساخت برج تجاری تفریحی طاووس دزفول در حالی آغاز شده که هیچ اطلاعی از حجم عملیات بتنی این سازه در دست نیست و مشخص نیست پساب این مجتمع به کجا ریخته خواهد شد لذا صرفا به خاطر ایجاد اشتغال برای 500 نفر و سرمایه گذاری نباید آینده شهر را نابود کرد و رودخانه را با سکته های فراوان مواجه کرد.

وی گفت:انتقال سرشاخه های دز که با پمپاژ معکوس آب همراه است نیز خسارت فراوانی به رودخانه وارد می کند و تبعات جبران ناپذیری بهمراه دارد.

هدایت تاکید کرد :شهرستان دزفول سیلوی مواد غذایی کشور است و نباید با بی برنامگی این سیلوی پربار را تخلیه کرد.

 انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.