سال 95 به دلیل اهمیت مسائل اقتصادی و به ویژه رفع مشکلات اقتصادی کشور و پاسخ به مطالبات مردم، از طرف رهبر معظم انقلاب، سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ایشان در پیام نوروزی امسال «تولید داخلی»، «ایجاد اشتغال و رفع بیکاری»، «تحرک و رونق اقتصادی و مقابله با رکود» را مسائل اصلی در اقتصاد برشمردند و تاکید کردند که این موارد جزء مسائل مبتلابه مردم است و مردم آنها را حس و مطالبه می‌کنند و آمارها و اظهارات مسئولان نیز نشان می‌دهد که این خواسته‌های مردم، بجا و به‌مورد است.

انتخاب آذربایجان شرقی به عنوان یکی از سه استان 'پایلوت' اقتصاد مقاومتی در سال گذشته به مانند موتور محرکه ای بود که تلاش مدیریت ارشد استان برای سرعت بخشی به چرخ های توسعه و عمران این خطه از کشور را دوچندان کرد و باعث شد دستاوردهای اقتصادی استان فراتر از روال عادی پیش بینی شود.

استاندار آذربایجان‌شرقی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز با اشاره به نامگذاری سال 95 به نام اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: عمل به فرمایش رهبری و توصیه‌های رئیس جمهور و دستورالعمل‌های مربوط به شعار سال، وظیفه همه دست‌اندرکاران و تلاشگران عرصه‌های مختلف است.

اسماعیل جبارزاده اضافه کرد: استان آذربایجان‌شرقی در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی چند گام از دیگر استان‌ها جلوتر است.

وی افزود: از ابتدای سال 93 با تشکیل 12 کارگروه تخصصی برای کل استان و همه شهرستان‌ها برنامه توسعه را براساس بندهای اقتصاد مقاومتی تدوین و اجرای آن را از سال 94 شروع کرده‌ایم.

جبارزاده از تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در استان خبر داد و با بیان اینکه آذربایجان شرقی اولین استانی است که این ستاد را تشکیل می‌دهد، گفت: همه اعضای این ستاد آماده اجرای دستورات قرارگاه فرماندهی اقتصاد مقاومتی هستند.

وی افزود: در کنار ستاد فرماندهی ستادهایی برای نظارت، پایش و اطلاع‌رسانی تشکیل خواهد شد و امیدواریم در پایان سال با همت مدیران استان، کارنامه‌ای درخشان را از عملکرد استان در حوزه اقتصاد مقاومتی محضر مقام معظم رهبری ارائه کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی هم به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان گفت: یک هزار و 162 واحد تولیدی استان به سیستم بانکی جهت اخذ تسهیلات بانکی از محل طرح رونق تولید در  ماه های گذشته معرفی شده است.

علی نواداد با اشاره به افزایش چهار برابری جلسات کارگروه رفع موانع تولید استان افزود: تا زمان حاضر 13 جلسه در شهرک صنعتی و شهرستان به صورت میدانی در محل کارخانه ها با سفر شهرستانی استاندار و اعضای کارگروه و رسیدگی به مشکلات واحد های تولیدی با 169مصوبه برای رفع موانع تولید برگزار شده است.

وی ادامه داد: از تمامی واحدهای تولیدی متقاضی تسهیلات جهت سنجش وضعیت تولید،اشتغال، بدهی ها، ماشین آلات و مشکلات آن با هدف هدایت تسهیلات به دست تولیدکننده واقعی بازدید شده است.

نواداد گفت: در سال جاری بدهی 160 واحد تولیدی در سیستم بانکی تعیین تکلیف شده و برای بخشودگی جرایم بیمه ای 247واحد تولیدی مکاتبه انجام شده است.

وی ادامه داد: 889مصوبه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان در دست اجراست و 801 مصوبه نیز اجرایی شده است.

وی اظهار کرد: در سال جاری 160 واحد تولیدی از نظر بدهی و معوقات نزد بانک ها از نظر استمهال، تقسیط مجدد، اقاله به مالک، تنفس، بخشودگی جرائم تعیین تکلیف شده که بیشترین آنها مربوط به بانک سپه با 34 مورد بود.

نواداد افزود: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی به منظور حل مشکلات بانکی و تامین نقدینگی واحد های تولیدی استان 6 واحد تولیدی بزرگ و پنج طرح سرمایه گذاری نیمه تمام استان به ستاد اقتصاد مقاومتی وزارت کشور معرفی و با تشکیل جلسه در بانک مرکزی مشکلات این واحد ها بررسی و با پرداخت 2 هزار و 450 میلیادر ریال و پنج میلیون یورو و 23 میلیون دلار تسهیلات برای این 11 واحد تولیدی موافقت شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به تشکیل جلسات کارگروه در محل کارخانه ها با حضور استاندار و مدیران کل افزود: در این جلسات برای یک هزار و 690 مشکل و مانع تولید در استان تصمیم گیری انجام و یک هزار و 162 واحد تولیدی برای تامین نقدینگی به سییستم بانکی معرفی شد.

وی ادامه داد: در این جلسات مشکل پروانه فعالیت 84 واحد صنعتی در شهرک صنعتی تبریز چهار و 33واحد چرمسازی در چرمشهر برطرف شد.

وزیر کشور هم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریزگفت: مردم اصلی ترین محور در اقتصاد مقاومتی هستند.

عبدالرضا رحمانی فضلی افزود: همه ما موظف هستیم تا اقتصاد مقاومتی را در دستور کار خود قرار دهیم و دولت با اراده بسیار زیاد توانست این موضوع را در برنامه و بودجه کار خود قرار دهد.

وزیر کشور گفت: مردم اصلی ترین محور در اقتصاد مقاومتی است و ما بایستی ثابت کنیم که ایران اسلامی با ایمان و اراده خود قادر است تا تمامی مشکلات کشور را در عرصه اقتصاد را پشت سر بگذارد.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر شاهد پیشرفت استان اذربایجان شرقی هستیم افزود: هروز شاهد خلاقیت در استان هستیم این بیانگر اراده و ایمان مردم مسلمان کشور است که بایستی تمامی آثار خود را جهت توسعه و شکوفایی کشور به اجرا در بیاوریم تا اقتصاد مقاومتی را در کشور محقق سازیم.

معاون اقتصادی وزیر کشورهم در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در تبریز گفت: آذربایجان شرقی در بحث اقتصاد مقاومتی جزو استان‌ های موفق به شمار می شود.

دین پرست افزود: یک هزار و 449جلسه در استان‌ ها برگزار شده که بیش از 60 درصد مصوبات در آذربایجان ‌شرقی اجرایی شده است.

وی در مورد آموزش های مربوط به اقتصاد مقاومتی در استان ها نیز گفت: آذربایجان شرقی در بین 14 استان رتبه دوم کشور و از لحاظ تعداد دوره ها نیز رتبه سوم کشوری را دارد.

وی سپس انتقاد کرد و گفت: متاسفانه بانک های خصوصی برای اجرایی شدن طرح رونق تولید همکاری لازم را نمی کنند و برخی از بانک های خصوصی حتی تسهیلات ارائه نمی کنند ولی بانک های ملی، کشاورزی و صنعت و معدن بیشترین همکاری را در ارائه تسهیلات داشته اند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی نیز از راه‌اندازی نظام یکپارچه پیشبرد و پایش اقتصاد مقاومتی استان در سال جاری خبر داد.

داود بهبودی با بیان اینکه سند تدبیر توسعه استان نسخه اجرایی اقتصاد مقاومتی است، گفت: در سال‌جاری در سایه تشکیل ستاد اقتصاد مقاومتی حرکت‌های ارزشمندی در این مسیر صورت گرفته است.

به اعتقاد کارشناسان تحقق اقتصاد مقاومتی نیازمند تغییر جدی در سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصادی کشور است و پیشرو بودن، حرکت جهادی، انعطاف‌پذیری، فرصت‌سازی، مولد بودن، درون‌زایی و برون‌گرایی از رویکردهای لازم برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی است که در این راستا آذربایجان شرقی عملکرد مناسبی داشته است.


انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.