فرماندار بستان آباد گفت:در حال حاضر فقط 10درصد آب مورد نیاز تالاب از طریق کانال آبرسانی تامین می شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛شکوهی در جلسه بررسی مشکلات تالاب بین المللی قوریگل با اشاره به اینکه تنها منبع تامین آب مورد نیاز تالاب از محل کانال آبرسانی صبرلو چای می باشد گفت : متاسفانه به دلیل وضعیت نا مطلوب این کانال فقط 10درصد آب وارد تالاب می‌شود و 90درصد آن به هدر رفته یا توسط سود جویان مصرف می شود.

شکوهی همچنین با اشاره به اینکه احیای تالاب بین المللی قوریگل جزو هسته های کلیدی سند تدبیر و امید شهرستان است افزود:تلاش می کنیم با استفاده از ظرفیت های منطقه ای و استان در جهت احیای تالاب و بهره برداری از همه ظرفیت های آن قدم برداریم.

فرماندار بستان آباد در ادامه ظرفیت آب تالاب 4میلیون و500 هزار متر مکعب عنوان کرد و گفت: متاسفانه در اثر خشکسالی در حال حاضر تنها 1میلیون و 600هزار متر مکعب آب وجود دارد.

قاسمی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان نیز در این جلسه با اشاره به کاهش آب تالاب گفت : میزان آب تالاب نسبت به سال قبل 6درصد کاهش را نشان می‌دهد.

قاسمی در ادامه افزود: در دو سال گذشته اقدامات مناسبی در تالاب صورت گرفته از جمله ترمیم کانال آبرسانی.مرمت جاده دسترسی به تالاب.نصب دوربین‌های مدار بسته و احداث ساختمان برای سایت پرنده نگری.

وی در ادامه اعتبار لازم برای تامین آب و حل مشکلات تالاب بین المللی قوریگل را بالغ بر 60میلیارد ریال عنوان کرد.

ساعی مدیر کل ستادبحران استان نیز که دیگر سخنران این جلسه بود گفت : نابودی تالاب بین المللی قوریگل اثرات مخرب و جبران نا پذیری برسیستم اکولوژیکی منطقه دارد.

وی ادامه داد. حیات جانوری و پرندگان بومی وغیر بومی زیادی وابسته به حیات تالاب قوریگل است و شادابی این تالاب برای آینده منطقه بسیار حیاتی است.

ساعی همچنین از آمادگی ستاد مدیریت بحران استان برای کمک به حل مشکلات تالاب قوریگل خبر داد و گفت:آمادگی داریم از محل اعتبارات ستاد بحران و ستاد احیای دریاچه ارومیه نسبت به حل مشکلات انتقال آب به تالاب کمک کنیم ولی حل همه مشکلات تالاب نیازمند عزم همه دستگاههای اجرایی و همت مسؤولان است.

ساعی درپایان با اشاره به ظرفیت های گردشگری تالاب برنامه ریزی برای ایجاد درآمد از این ظرفیت های خدا دادی را خواستار شد و گفت:باید تلاش کنیم با ایجاد درآمد از تالاب نسبت به خودکفائی آن اقدام نماییم.

در حاشیه این جلسه مدیران کل استانی مسؤولان شهرستانی مرتبط با تالاب قوریگل از تالاب بازدید واز نزدیک مشکلات موجود را بررسی کردند.


انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار