فاکس بیزینس: ترامپ با قراردادهای چند میلیارد دلاری ایران چه می‌کند؟+ نمودار

با انتخاب "دونالد ترامپ" به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا، کمپانی‌های بزرگ نگران چگونگی برخورد وی با ایران هستند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ پایگاه اینترنتی فاکس بیزینس در گزارشی به قلم "بریتنی دی لی" نوشت: در پی بازگشت کمپانی‌های بزرگ فربی به ایران و سرمایه‌گذاری مجدد در این کشور، تهران بار دیگر در مسیر رشد اقتصادی قرار گرفت. همین چند روز اخیر شرکت نفت و گاز توتال فرانسه قراردادی چند میلیارد دلاری را در ارتباط با توسعه میدان گاز پارس جنوبی با ایران نهایی کرد. پارس جنوبی دارای بزرگترین میدان گاز در جهان است.

دولت "باراک اوباما،" رئیس جمهور آمریکا، نیز اوایل سال جاری میلادی مجوز فروش هواپیما به ایران از سوی دو کمپانی ایرباس و بوئینگ را صادر کرد. این قراردادهای تجاری بخشی از سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی در ایران هستند که به موجب امضای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌ها ممکن شدند.

جدول زیر نشان‌دهنده نوسان تولید ناخالص داخلی ایران از سال 1960 تا 31 دسامبر 2014 است:

فاکس بیزینس: ترامپ با قراردادهای چند میلیارد دلاری ایران چه می‌کند؟+ نمودار

"دونالد ترامپ،" رئیس جمهور جدید آمریکا، در تمام مدت تبلیغات انتخاباتی شدیدترین انتقادات را علیه توافق هسته‌ای ایران مطرح کرد و مدعی شد "این بدترین قراردادی است که تاکنون دیده." بسیاری از نزدیکان ترامپ در کمپین انتخاباتی وی نیز درمورد توافق هسته‌ای ایران با ترامپ هم عقیده هستند. "رودی جولیانی،" شهردار سابق نیویورک و یکی از مشاوران ترامپ، معتقد است بنا به قانون "مراقبت مقرون به صرفه" ترامپ باید خیلی زود توافق صورت گرفته با ایران را اصلاح کند.

این اظهار نظرات نگرانی و تردیدهایی را درمورد سرنوشت کمپانی‌هایی که در ایران سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بوجود آورده است.

توتال

کمپانی فرانسوی توتال اولین شرکت غربی در حوزه انرژی بود که بلافاصله پس از لغو تحریم‌ها، مذاکرات تجاری خود را با ایران آغاز کرد. ایران با در اختیار داشتن 10 درصد از منابع نفتی جهان قادر است به یک بازیگر اصلی در صنعت انرژی جهان تبدیل شود. 

پروژه توتال در ایران شامل دو مرحله می‌شود؛ اول سرمایه‌گذاری 2 میلیارد دلاری در این کشور و دوم بالا بردن حجم تولیدات گاز ایران که می‌تواند علاوه بر سوددهی برای فرانسه، نتایج مثبت فراوانی را نیز برای ایران که سالها در تحریم شدید اقتصادی بود به همراه آورد.

توتال که سرمایه‌گذاری‌های متعددی را در حوزه انرژی منطقه انجام داده است چندان نگران عملکرد ترامپ در دوران ریاست جمهوری نیست. کارشناسان توتال معتقدند ورود ترامپ به کاخ سفید تاثیری بر سرمایه‌گذاری این شرکت در میدان گازی پارس جنوبی نخواهد داشت.

"فیلیپ ساکت،" رئیس بخش گاز، انرژی های تجدید پذیر و نیروی شرکت توتال، روز گذشته گفت: انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا تاثیری بر سرمایه گذاری های این شرکت فرانسوی در ایران نخواهد گذاشت.
ارزش سهام توتال در روز چهارشنبه اندکی رشد داشت.

بوئینگ

بزرگترین شرکت هواپیماسازی جهان هنوز قرارداد فروش 100 فروند هواپیما را به ایران نهایی نکرده است و درباره انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور جدید آمریکا اعلام کرد: ما به ترامپ و اعظای جدید کنگره بابت انتخابشان تبریک می‌گوییم و امیدوار هستیم همکاری خوبی با آنها داشته و دولت جدید به شرکت‌های آمریکایی این اطمینان را بدهد تا با تکمیل قراردادهای تجاری موجب توسعه اقتصادی و اشتغال‌زایی در کشور شوند. این قراردادهای تجاری بر پایه حفظ رهبری آمریکا در امنیت ملی خواهد بود.

احتمالا شرکت بوئینگ ناچار خواهد بود برای نهایی کردن قرارداد با ایران مدتی را صبر کند تا ترامپ طبق انچه پیش از این گفته بود بازنگری در متن توافق هسته‌ای داشته باشد.
"گوردن جاندرو،" معاون ارتباطات بوئینگ، اظهار داشت: اگر دولت جدید آمریکا تصمیمی در ارتباط با توافق هسته‌ای ایران اتخاذ کند، شرایط جدید را مورد مطالعه قرار خواهیم داد و سپس درباره نهایی شدن قرارداد با ایران تصمیم‌گیری می‌شود.

جدول زیر نشان دهنده نوسان ارزش شاخص سهان بوئینگ در روز چهارشنبه است: 

فاکس بیزینس: ترامپ با قراردادهای چند میلیارد دلاری ایران چه می‌کند؟+ نمودار

ایرباس

ایران دوشنبه این هفته قرارداد خرید 17 فروند هواپیمای ایرباس را با شرکای اروپایی نهایی کرد. با توجه به نیاز ناوگان هواپیمایی ایران به نوسازی، ایرباس مایل است ارتباط تجاری نزدیکی با این کشور داشته باشد و بیشترین بهره را از توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران ببرد.

"کِلِی مک‌کانل،" رئیس ارتباطات ایرباس در آمریکا، در این باره گفت: ایرباس در حال مشاوره و رایزنی با مقاماتی است که می‌توانند اطمینان دهند تمام قراردادهای شرکت با ایران تحت قوانین و مقررات هستند و هیچ مورد نقض قانون در آنها مشاهده نمی‌شود. این همکاری با مقامات آگاه در آینده نیز ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۶ ۲۱ آبان ۱۳۹۵
اول باید دید که آیا برجام از طرف آمریکاایهایی که آنراه تصویب کردند واقعا اجرا شدوآیا تحریم ها را برداشتندتا نوبت به ترامپ برسداین واقعا جای تاسف دارد دشمن خود رادرست نشناخته ایم آقا ترامپ ادامه پروژه ایران هراسی و اسلام ستیزی غرب با نام و عنوان دیگری است اینها همه سروته یک کرباسند این اعتراضات که می بیند جای خوشحالی ندارد که اینها زیرکانه تمام انتخاباتی که درسراسر دنیا اتفاق بیفتد راهدف گرفته اندالبته نه معترضینی که به خیابان آمده اندبلکه آن بوق وصدایی که آنهارا به خیابان آورده آن لحظه دیر نخواهد بود که درکشور های متخلف به هر رای گیری درستی با بوق وسرنا اعتراض کنند بقول شاعر چون با کودکان باشد سر کار زبان کودکی باید آموخت و باید مواضع آقای ترامپ و اتخادیه اروپا وروسیه را دقیق و شفاف از طریق استادان فن بررسی وبرای اینده نقشه راه تعیین نمود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
عزیزان هواپیمای با پیش شرط های آنها که سه روز بیشتر در ایران توقف نداتشته باشند معنا ز ندارد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۷ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
ترامپ تو این عکسش داره میخنده یا گریه میکنه...یکی کمکم کنه من متوجه بشم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۶ ۲۲ آبان ۱۳۹۵
قل مراد داره میخنده
قل مراد داره گریه میکنه
خخخخخخخخ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۵ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
همش فیلمه سیاستهای قبلی ازقبل دیکته شده وترامپ خودشم گفته هرچی گفته فقط تبلیغاتی بوده تازه اونایی بترسن ک ازکلینتون حمایت میکردن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
ما که دیگه .....چیزی خوشحالمون نمی کنه.....حالا چه برجام باشه..چه نباشه....
یعنی نه که برام مهم نباشه....نه...
دیگه اعتمادی نیست...
من به حرف...مسولین خودمون اعتماد ندارم.....(البته حضرت اقا و سرداران عزیز از این قضیه جدا هستن...تماما مخلصیم..)...چه برسه به حرف...امریکا و انگلیس..و....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
این چرا انقدر دهنش تو عکس انداختن گشاده و بزرگ !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
واقعا دوست دارید بدونید چکار میکنه؟ هیچی تعلیق تا شفاف سازی هزینه های درآمد ها.
تازه این بهترین راه حله احتمال لغو بعضی قرار دادها هم میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
همه قرار دادها به خوبی انجام خواهد شد. کشورهای عربی و اروپایی بهتر است ما را نترسانند برجام خیلی بهتر از زمان اقای اوباما اجرا خواهد شد. مطمئن باشید برجام حذف نخواهد شد. من انتخاب اقای ترامپ را به برخی از کشورهای عربی و برخی کشورهای اروپایی ظاهر ساز دوست ما تسلیت می گوییم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۷ ۲۱ آبان ۱۳۹۵
توافق هسته ای بدترین توافق برای ما هم بود.چون مردم ایران در این چند سال هیچ تغیری احساس نکردند.فقط به بازی رفته شدند.
Seychelles
ناشناس
۱۲:۱۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
هیچ اتفاقی نمیفته
سیاستمدارها کارشون رو بلد هستن و ترامپ به دوره 8 ساله ریاست جمهمری فکر میکنه و خودشو برای چهارسال با کارشکنی درمورد برجام خراب نمیکنه
کسی که به قدرت رسید برای حفظ اون همه کار میکنه حتی شاید به ایران باج هم بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۱ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
ما باید حواسم به آمریکاییها باشه اونها برای دنیا خطرناک هستن و البته دم از حقوق بشر هم میزنن در هر صورت ما باید آمادگی بسیار بالایی برای زندگی در وضعیت حاضر دنیا داشته باشیم وقتی یک آمریکایی برای به دست آوردن رأی و انتخاب شدن از هر راهی استفاده میکنه بنابراین باید قدرت بازداری و تدافعی بقیه کشورها در همه ابعاد در سطح بالایی باشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۰ آبان ۱۳۹۵
امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند
آخرین اخبار