معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان آذربایجان‌شرقی از آغاز طرح کشوری مطالعه مقطعی بروسلوز دام‌های سبک و سنگین روستایی و عشایری در استان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛حامی ضمن تاکید بر اهمیت بحث آشنایی با بیماری بروسلوز در حیوان و لزوم مدیریت بیماری مشترک بین انسان و دام گفت: بیماری بروسلوز در دام از مهمترین بیماری عفونی است که هرساله تلفات و خسارات اقتصادی فراوانی بر دامداران و صنعت دامپروری وارد می‌کند.

وی گفت: انتقال عوامل این بیماری به انسان موجب ابتلا به بیماری تب مالت که یک بیماری مشترک بین انسان و دام است، می‌شود که در حال حاضر در اولویت برنامه کنترل بیماری‌های زئونوز کشور قرار دارد، از این رو هر پنج سال نیاز به پایش و برنامه‌ریزی برای مقابله با این بیماری هست.

حامی افزود: در راستای بازنگری روش‌های مبارزه با این بیماری به عنوان نخستین گام در تهیه برنامه نوین ملی مبارزه با این بیماری (pcp) برنامه پیش‌ رونده گام به گام توصیه شده توسط مراجع ذی‌صلاح بین‌المللی، طرح مقطعی مطالعه سرمی بروسلوز در دام‌های روستایی و عشایری در سطح روستاهای استان اجرا می‌شود.

وی گفت: در مجموع از 15 هزار نمونه اخذ شده برای این طرح ، 11 هزار نمونه از دام سبک و 4 هزار نمونه از دام سنگین نمونه‌برداری خواهد شد.

لازم به ذکر است، این طرح به صورت مشترک با معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز از هفدهم آبان ماه به مدت 20روز کاری انجام خواهد شد همچنین همزمان با این طرح از 200 قلاده سگ نیز به منظور مطالعه سرمی اثربخشی واکسیناسیون بیماری مشترک هاری نمونه‌برداری می‌شود.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.