شیراز؛

برتری رساله دكترای دانشجویان دانشگاه شیراز در كشور

رساله دكترای 2 نفر از دانشجویان دانشكده كشاورزی دانشگاه شیراز به عنوان رساله دكترای برتر كشور انتخاب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ این انتخاب در پنجمین جشنواره مهندسی و مدیریت آب ایران در دانشگاه تهران صورت گرفت و از حسین حمیدی فر و رضوان طالب نژاد تقدیر به عمل آمد.
 
رساله دكتری دكتر طالب نژاد با عنوان " اثر شوری، عمق آب زیرزمینی و كم آبیاری بر رشد و محصول كینوا در گلخانه" و زیر نظر دكتر علیرضا سپاسخواه انجام شده است.
 
به گفته دكتر طالب نژاد، كمبود آب و شوری آن از مهمترین محدودیت های تولید در كشاورزی به ویژه در مناطق خشك و نیمه خشك ایران است كینوا( quinoa ) به عنوان گیاهی مقاوم به شوری و با ارزش غذایی بالا است. با این وجود، اطلاعات معتبری در مورد اثر عمق های مختلف آب زیرزمینی شور، شوری آب آبیاری و كم آبیاری بر رشد، محصول و آب مصرفی كینوا وجود ندارد.
 
از این پایان نامه 4 مقاله در مجلات علمی معتبر(ISI) به چاپ رسیده است.
 رساله دكترای دكتر حمیدی فر هم با عنوان " بررسی آزمایشگاهی تاثیر پوشش گیاهی سیلابدشت بر انتقال آلاینده ها در مقاطع مركب" و زیر نظر دكتر محمدحسین امید انجام شده است.
به گفته دكتر حمیدی فر، كانال های مركب كه در طبیعت بسیار متداول هستند، شامل یك كانال اصلی برای انتقال جریان در مواقع عادی و یك یا دو سیلابدشت (معمولاً دارای پوشش گیاهی) در طرفین هستند. اگرچه در گذشته پوشش گیاهی از مسیر جریان حذف می شد، امروزه نه تنها به منظور بهبود كیفیت آب بلكه به منظور افزایش پایداری آبراهه و همچنین تغییر الگوی جریان، گیاهان در مسیر جریان كاشته می شوند.  
وی ادامه داد: قابلیت پیش بینی سازوكار پخش و انتقال آلاینده ها، اهمیت زیادی در مباحث مدیریت كیفی و سلامت آبراهه ها دارد.
انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.