زنگنه؛

شرکت های داخلی به فکر تامین سرمایه باشند/نیاز به سرمایه 130میلیارد دلاری برای توسعه صنعت نفت

وزیر نفت در آیین امضای تفاهم نامه با توتال فرانسه و سی ام پی سی چین و شرکت پترو پارس اظهار داشت: این دومین اچ او ای یعنی اصول اولیه قراردادی در قالب مدل جدید بوده که رسیدن به توافقنامه نهایی زمان برخواهد بود.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،بی‍ژن  زنگنه وزیر نفت در آیین امضای تفاهم نامه با توتال فرانسه و سی ام پی سی چین و شرکت پترو پارس اظهار داشت: این دومین اچ او ای یعنی اصول اولیه قراردادی در قالب مدل جدید بوده که رسیدن به توافقنامه نهایی زمان برخواهد بود.

وزیر نفت در خصوص جزئیات این تفاهم نامه اظهار داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده 5.3 میلیارد دلار از این قرارداد به ظرفیت های موجود در داخل کشور خواهد رسید اما شرکتهای داخلی نباید از بهبود فعالیتهای خودشان غافل شوند؛ بر همین اساس  شرکتهای اکتشاف وتولید ( دی اند پی) هر چه سریعتر در کشور فعال شوند.

زنگنه یادآور شد: سهم شرکت ایرانی دراین قرار داد به نزدیک یک میلیارد دلار میرسد که باید این مبلغ را نقدا هزینه کند؛ سایر شرکتها نیز که در قراردادها حضور دارند باید مناایع مالی خود را آماده کنند، چرا که اگر 80 میلیارد دلار قرارداد بسته شود و حضور شرکتهای ایرانی در هر قرارداد 20 درصد باشد باید 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری از داخل کشور صورت بگیرد که تامین آن مشکل به نظر می رسد.

وی یاد آور شد: تا پایان دولت یازدهم 11 فاز جدید در پارس جنوبی به مدار خواهد آمد تا جمعا 300 میلیون متر مکعب گاز غنی تولید شود. همچنین در طول فعالیت این دولت فازهای نظیر 12،15 16 17 18 به مدار آمد  لایه نفتی پارس جنوبی نیز سال جاری به مدار خواهد آمد.

زنگنه در خصوص ظرفیت های مورد نیاز در بخش بالادست اظهار داشت: برای توسعه صنعت نفت در بخش بالادست 130 میلیارد دلار سرمایه نیاز است.

وی در پاسخ به انتقادات مبنی بر شیوه مدیریتی جدید اظهار داشت : افرادی  که دیروز عسلویه را عسلویه کردند امروز بر آن شدند تا صنعت نفت کشور را متحول کنند؛ بر همین اساس باید به این تفکر و ایده جوان احترام بگذاریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار