پانزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت فردا با حضور 145 هزار نفر شرکت کننده در دو روز برگزار می شود.

پانزدهمین دوره آزمون سراسری قرآن و عترت فردا و پس فردا برگزار می‌شود / شروع آزمون قرآن و عترت از فردابه گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ دومین نشست خبری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت امروز سه‌شنبه 18 آبان در ساختمان معاونت قرآن و عترت برگزار شد. 
 
حجت‌الاسلام و المسلمین خسروی گفت: یکی از مسائل مهم این است که آیا قرآن می‌تواند در سرنوشت زندگی ما تاثیرگذار باشد؟ پاسخ این سوال روشن است. قرآن ظاهر و حقیقتی دارد. اگر تنها به ظاهر قرآن تمسک پیدا کنیم و همه چیز آن را در ظاهر ببینیم، مثل خوشنویسی، قرائت، زیبایی هنری، انتشار و چاپ نفیس مسلم است که آن حقیقی نیست بلکه حقیقت قرآن آن است که بر قلب مبارک حضرت محمد (ص) نازل شد و توسط وی به جامعه عرضه شد. حقیقت این است که مفاهیم قرآن انسان را دگرگون می‌کند. 

وی ادامه داد: یکی از بزرگان در این زمینه دو واژه کلیدی برداشت و سوء استفاده از قرآن را مطرح کرده‌اند. دو واژه‌ای که می‌تواند نسبت به همه جنبه‌های انحرافی فراگیر باشد. بعضی‌ها سوء برداشت دارند و اما برخی افراد سوء استفاده می‌کنند. معانی ظاهر قرآن را وسیله‌ای برای رسیدن به مقام دنیوی قرار می‌دهند. برای اینکه ما از سوء برداشت‌ها و سوء استفاده از قرآن نجات پیدا کنیم تنها راه آن آگاهی مردم است. چرا که اگر بتوانیم جامعه را نسبت به حقیقت قرآن همین آگاهی بهترین وسیله مبارزه با سوء استفاده و سوء برداشت‌هاست . آیا ما برای فهم قرآن نیاز به مفاهیم پیچیده داریم؟ آیا فهم قرآن اختصاص به حوزه علمیه و دانشگاه‌ها دارد. این هم یکی از مسائلی است که موجب شده عده‌ای را از فهم قرآن ناامید کنند و بگویند فهم قرآن یک امر دست نیافتنی است و این خودش مانع فهم قرآن شده است.

حجت الاسلام والمسلمین خسروی اظهار داشت: قرآن کتاب هدایت، معرفت، اخلاق، کتاب دعوت به سوی سعادت و اخلاق و این با سرنوشت همه ما در ارتباط است. همه جامعه نیازمند به قرآن هستند زیرا همه نیاز به سعادت و کمال دارند. اگر چنین است ما باید بستری را برای فهم عمومی قرآن فراهم کنیم. تامین و گسترش قرآن در جامعه کار دشواری نیست چرا که خداوند قرآن را آسان نازل کرده است و با شناختی که از فهم و درک مخلوقات خود داشته است این قرآن را برای مردم نازل کرده است. این ما هستیم که قرآن را پیچیده معنی می‌کنیم. از طرفی قرآن نیاز ضروری جامعه ما است هر کس می‌خواهد زندگی سعادتمند داشته باشد چاره‌ای ندارد که به قرآن رو بیاورد.

وی عنوان کرد: موسسات، ادارات که نام قرآن را پسوند معرفی خود دارند وظیفه خیلی سنگینی به عهده دارند مانند معاونت قرآن و عترت، دارالقرآن، حوزه‌های علمیه آنها مسئولیت گسترش آموزه‌های قرآن را دارند.

وی در خصوص آزمون سراسری قرآن و عترت تصریح کرد: آزمون سراسری قرآن کریم در حوزه‌های مختلف فردا و پس فردا برگزار می‌شود. 145 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند که این آمار رکوردی به شمار می‌آید .در 2 حوزه الکترونیکی و کتبی علاقمندان ثبت نام شده‌اند . حوزه الکترونیکی اختصاص به کارکنان دولت دارد که روز چهارشنبه آزمون آنها برگزار می‌شود و پنجشنبه در 320 شهرستان کشور آزمون کتبی برگزار می‌شود.

وی افزود: مجری و ناظر آزمون دبیران کل ارشاد استان‌ها هستند از ویژگی این دوره از آزمون توجه به مفاهیم تدبر در قرآن است به همین خاطر کتابی به نام به سوی فهم قرآن را به صورت الکترونیکی و مشروح در اختیار همه علاقمندان قرار داده‌ایم. هدف ما این بوده است که هرچه بیشتر به سمت فهم قرآن برویم .

وی در خصوص رشته‌های شرکت کننده در این آزمون اظهار داشت: آزمون چهار رشته اصلی برگزار می‌شود که رشته حفظ قرآن که شامل زیرمجموعه‌های حفظ 1جزء، 3، 5 ،10 ،15 و 20 جزء است که حدود 55 درصد ثبت نام کنندگان در این بخش آزمون خواهند داد. رشته دوم ترجمه و مفاهیم قرآن است و رشته سوم امسال تجربه اول ماست تدبر در قرآن است که دو جزء 29 و 30 را برای این رشته انتخاب کرده‌ایم و چهارمین رشته مفاهیم قرآن و اهل بیت است شامل مفاهیم کتاب نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه است.

خدمتکار دبیر اجرایی پانزدهمین دوره آزمون قرآن و عترت گفت: 70 هزار نفر از قرآن آموزان در بخش ویژه موسسات قرآنی ثبت نام کرده‌اند که نسبت به آزمون قبلی 8 هزار نفر افزایش داشتیم. در بخش کارکنان دولت به صورت جدی کار نشده است اما امسال ما بخش ویژه‌ای به نام کارکنان دولت ایجاد کرده‌ایم که حدود 75 هزار نفر ثبت نام کرده‌اند و آزمون آنها به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: به غیر از وزارت آموزش و پرورش بیشترین ثبت نام در این آزمون را وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی با حدود 10 هزار نفر ثبت نام کننده داشته است. از طرفی موسسات قرآن در شهرهای اصفهان، خراسان و البرز بیشترین ثبت نام کننده را داشته‌اند.

خدمتکار خاطر نشان کرد: 78 درصد ثبت نام کنندگان بانوان و 22 درصد هم آقایان هستند همچنین 93 درصد قرآن آموزان از طریق موسسات قرآنی ثبت نام کرده‌اند و 7 درصد داوطلب آزاد بودند و 82 درصد ثبت نام کنندگان بالای 12 سال و 18 درصد زیر 12 سال سن داشتند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار