معاون پژوهشی وزارت علوم گفت: تربیت نیروی خلاق و کارآفرین و آموزش تجاری سازی محصولات باید جزء برنامه اصلی دانشگاه فنی حرفه‌ای باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحیداحمدی معاون پژوهشی وزارت علوم عصر امروز در مراسم نشست توانمندسازی و انتقال تجربه به اعضای هیأت علمی در سازمان مجازی دانشگاه فنی و حرفه ای با اشاره به مأموریت‌گرایی کردن نظام آموزش عالی در وزارت علوم اظهار داشت: دانشگاه فنی حرفه‌ای در این موضوع نقشی مهم را می‌تواند ایفا کند و ما امروزه از زمان‌‌های بحرانی در حوزه علم و فناوری عبور کردیم و باید با یک نگاه تحول گرایانه روش‌های سنتی را تغییر دهیم.

وی بیان کرد: با تغییر رویکرد دنیا ما باید زمینه آموزش‌های لازم را در جهت آشنایی با پذیرش و خلاقیت در کشور فراهم کنیم و همین طور با تلفیق نظام نوآوری، توسعه و آ‌موزش به معنای کلان و خواست نگرش و را گسترش و تعمیم دهیم.

احمدی ادامه داد: نظام آموزشی ما باید همگام با توانمندسازی و نوآورانه باشد تا مهارت‌های و تربیت افراد به خوبی در مراکز آموزش عالی صورت بگیرد.

وی با بیان اینکه زیرساخت‌های لازم برای ایجاد مراکز رشد و نوآوری با جدیت باید دنبال شود‌، افزود: تربیت نیروی آموزشی باید به وسیله اعضای هیأت علمی برای احیای نظام مهارتی نیازمند بازسازی است تا مهارت‌های علمی به صورت خلاقانه در خدمت کشور اجرا شود که در این راستا دانشگاه فنی حرفه‌ای باید ارتباطش را با سایر مراکز آموزش عالی و سایر محافل بین‌المللی علمی قوی کند.

احمدی با بیان اینکه ارتباط دانشگاه فنی و حرفه‌ای با صنعت باید قوی باشد، تصریح کرد: افرادی که وارد این دانشگاه می‌شون باید ز توانمندی‌های لازم در زمینه‌های کارآفرینی نوآوری برخوردار باشند و فضای دانشگاه باید با نشاط و زنده باشد.

وی ادامه داد: عملکرد این دانشگاه باید به گونه‌ای باشد که با حذف آن احساس خلأ در کشور به وجود آید.

معاون پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: صنعت کشور نیازمند فارغ‌التحصیلان دکتری نبوده بلکه بیشتر به افراد خلاق، حرفه‌ای، قوی و توانمند نیازمند است که متأسفانه هرم آموزشی کشور امروزه وارونه شده است.

وی تأکید کرد: در هر استان باید یک مرکز رشد داشته باشیم تا فرآیندهای نوآورانه در آن مراکز صورت بگیرد.

احمدی گفت: آیین‌نامه تأسیس شرکت‌های دانش بنیان ابلاغ شده و این دانشگاه به خوبی می‌تواند آموزش‌های لازم را به دانشجویانش در جهت تجاری‌سازی کالاها و فروش آن در بازارهای جهانی داشته باشد.

جذب 600 نفر تحت عنوان اعضای هیأت علمی فنی
در ادامه مراسم شفیعی رییس دانشگاه فنی حرفه‌ای گفت: دانشگاه فنی حرفه ای از 170 مرکز و 180 هزار دانشجو همچنین 17 هزار نیروی حق‌التدریس برخوردار است و این مرکز آموزش عالی تا سال گذشته دارای 55 عضو هیأت علمی که این تعداد با تغییر ساختار به 600 نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه اعضای جدید تحت عنوان هیأت علمی فنی بر طبق مصوبه هیأت امنای این دانشگاه مشغول به کار می‌شوند، افزود: این افراد در سال 91 در فراخوان شرکت کرده بودند که به خاطر مسائل مختلف امسال پرونده‌شان تکمیل شد و در فراخوان سال 94 این دانشگاه از 200 سهمیه برخوردار است و من امیدوارم که اعضای هیأت علمی به هزار نفر برسد.

شفیعی ادامه داد: از میان کارشناسانی که درخواست عضویت در هیأت علمی فنی دانشگاه‌های فنی حرفه‌ای دادند تعدادی قبول و عده‌ای مدارکشان دچار نقص بود که پرونده‌هایشان برای تکمیل به خودشان ارجاع داده شده است.

وی با بیان اینکه وزارت علوم علاقه ای به کارشناسان و اعضای هیأت علمی فنی ندارد، تصریح کرد: در این دانشگاه محور باید کارآفرینی و مهارتی باشد که 70 درصد فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در سال گذشته وارد بازار کار شده‌اند.

شفیعی ادامه داد: دانشگاه فنی حرفه‌ای به ارتباطش با صنعت اعتقاد زیادی دارد و این دانشگاه از نظر اشتغال سربار جامعه نیست زیرا فارغ‌التحصیلان آن کارآفرین و مهارتی هستند.

وی در خصوص اینکه تجهیزات این دانشگاه قدیمی است، تصریح کرد: دانشگاه فنی حرفه‌ای به عنوان یک مرکز آموزش عالی تقاضا محور باید از تجهیزات خوبی برخوردار باشد تا بتواند کارآفرینی و خلاقیت را به خوبی به دانشجویانش آموزش دهد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای اظهار داشت: راه‌اندازی پارک‌های فناوری و سمعی از جمله برنامه‌های این دانشگاه است و اگر اعضای هیأت علمی بتوانند آزمایشگاهی را تأسیس کنند این اقدام جزء کارهای پژوهشی‌شان محسوب می‌شود.

شفیعی افزود: در هر استان یک دانشگاه واحد فنی حرفه‌ای افتتاح می‌شود تا در هزینه‌ها و پرداخت‌ها صرفه‌جویی شود.

وی ادامه داد: مراکز دانشگاهی ما به میزان 280 میلیارد تومان اجناس تولیدی خودمان را خریداری کرد و این کار سبب شد یک سود 8 میلیاردی نصیب این دانشگاه شود.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای با بیان اینکه در سال 93، 100 میلیارد تومان افزایش بودجه داشتیم، تصریح کرد: دانشگاه فنی حرفه‌ای در حال راه‌اندازی لیسانس فنی بوده و در آن مقطع تکنسین به مدت چهار سال با دروس پروژه محور و شایسته محور تدریس داده می‌شود.

وی گفت: در حوزه پژوهش حمایت‌های مالی خوبی انجام شده تا پروژه‌های دانشگاهی هر چه سریع‌تر انجام شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار