مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر استان اردبیل از تبدیل ۱۳۰ هکتار از اراضی دیم به آبی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ خیبر علی جلیلی گفت: با بهره برداری از پایاب سد خاکی روستای جغناب شهرستان کوثر توسعه کشت آبی و تبدیل اراضی دیم به آبی و استفاده حداکثری و بهینه آبیاری ذخیره شده در پشت سد مخزنی با استفاده از روش های مدرن آبیاری صورت گرفت.

وی افزود: شبکه اصلی و فرعی آبیاری تحت فشار پایاب سد خاکی روستای جغناب بزرگترین پروژه شهرستان کوثر است که در سال جاری افتتاح و مورد بهره برداری قرار گرفت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر گفت: توسعه کشت آبی و تبدیل اراضی دیم به آبی و استفاده حداکثری و بهینه آبیاری ذخیره شده در پشت سد مخزنی با استفاده از روش های مدرن آبیاری از جمله اهداف طرح صورت گرفت .

جلیلی یادآور شد: طرح مطالعاتی این سد که از سال ۹۲ شروع شده بود با تسریع و پیشرفت فیزیکی زیاد در سال ۹۵ با حضور استاندار، نماینده خلخال و کوثر و رئیس سازمان جهاد کشاورزی و مسئولان محلی در هفته دولت امسال افتتاح شد.

وی بیان داشت: اراضی پایاب سد شامل ۱۳۲ هکتار است که ۵۲ هکتار اراضی آن به شیوه سیستم آبیاری بارانی بوده و ۸۰ هکتار برای آبیاری قطره ای باغات میوه در نظر گرفته شده است و در سال جاری حدود ۱۵ هکتار از اراضی پایاب به کشت کلزا و مابقی به کشت گندم آبی اختصاص یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوثر از الگوی کشت پیشنهادی خبر داد و افزود: برای زراعت، گندم و جو و برای باغات گیلاس، گردو، زردآلو و آلو پیشنهاد کشت ارایه شد.

جلیلی گفت: ظرفیت ایستگاه پمپاژ شامل هفت پمپ که دو پمپ برای قطره ای و دو پمپ برای بارانی و یک پمپ برای تأمین اراضی بلوک یک که توسط استخر ژئو ممبرین به حجم هزار مترمکعب تأمین می شود و ما بقی پمپ ها ذخیره است.

وی افزود: حجم ذخیره آب این سد ۸۰۰ هزار متر مکعب است که با صرف هزینه ای بالغ بر۲۰ میلیارد ریال احداث و به بهره برداری رسیده است و بالغ بر ۱۰۰ نفر اشتغالزایی مستقیم دارد.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، تبدیل ، اراضی ، دیم ، آبی ، کوثر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.