مدیرکل کتابخانه‌های عمومی آذربایجان‌شرقی از برگزاری 380 مورد برنامه‌ی فرهنگی در طول هفته‌ی کتابخوانی در استان خبرداد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛خدایی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتاب‌خوانی گفت: این برنامه‌ها شامل نشست‌های تخصصی کتاب، جلسات نقد و بررسی و رونمایی کتاب، نشست‌های جمع خوانی کتاب و سایربرنامه های فرهنگی است.

وی افزود:کتابخانه‌ی مرکزی به عنوان بزرگ‌ترین کتابخانه‌ی استان دارای 11هزار مترمربع زیربنا بوده که بزرگترین کتابخانه‌ی نهادی کشور نیز محسوب می‌شود؛ منابعی که در این کتابخانه وجود دارد شامل، نسخ ویژه، نسخ خطی و... و قدیمی‌ترین کتاب‌هاست که گنجینه‌ای عظیم را در این کتاب‌خانه به وجود آورده‌اند.

خدایی گفت: در پایان سال 94 تعداد 107 کتابخانه‌ی عمومی تحت پوشش اداره کل کتابخانه‌های استان بود که این تعداد در سال 95 به 109 کتابخانه افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه در حالت کلی 141 کتابخانه در استان داریم، ادامه داد: در تلاش هستیم تا پایان سال 95 به 110 کتابخانه برسانیم و همچنین تعداد 29 کتابخانه‌ی مشارکتی و سه کتابخانه‌ی مستقل نیز درکنار کتابخانه‌های عمومی مشغول ارائه خدمات هستند.

وی افزود: در پایان سال 94 تعداد کتابخانه‌های عمومی استان دارای دو میلیون و 390 هزار منبع بوده و همچنین دارای دو میلیون و 486هزار و 198 جلد کتاب بوده است و تعداد همکاران در کتابخانه‌ها نیز برابر با 401 نفر بوده است.

وی با اشاره به کوچکترین کتابخانه‌ی استان نیز بیان کرد: این کتابخانه با 69 متر زیربنا، کوچکترین کتابخانه‌ی استان است که در روستای یکان کهریز شهرستان مرند در قالب کتابخانه‌ی روستایی مشغول فعالیت میباشد، با توجه به این امر در تلاش هستیم که کتابخانه‌های استان زیر 220 متر نباشند.

وی تاکید کرد: تعدادی از کتابخانه‌های استان نیز که در دست ساخت هستند، که در تلاش هستیم تا پایان سال به پایان رسانده و مورد بهره‌برداری قرار دهیم، چرا که بحث آماده‌سازی کتابخانه‌ها تنها در ساخت و ساز آن نبوده، بلکه تجهیز کتابخانه‌های نیز موضوع مهمی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خاطرنشان کرد: انحمن خیرین کتابخانه‌ساز استان نیز در سال 94 فعال شده است که نحوه‌ی دعوت خیران بر عهده‌ی خود این انجمن میباشد.

وی تشریح کرد: کشور ما دارای 1500 کتابخانه است که برای رسیدن به استانداردهای موجود نیاز است که این مقدار به 2200 افزایش یابد و همچنین در آذربایجان‌شرقی نیز نیاز است که 400 کتابخانه داشته باشیم، چرا که  استاندارد جهانی، برای هر پنج هزار نفر یک کتابخانه است.

وی با اشاره به اینکه زیربنای کل کتابخانه‌های عمومی موجود در استان 80 هزار 932 مترمربع است، یادآور شد: در حال حاضر برای هر 100 نفر در استان فضایی به اندازه‌ی 2.9متری داریم در حالی که استاندارد لازم برای این فضا هشت متر برای هر 100 نفر می‌باشد.

خدایی با بیان اینکه در تلاش هستیم تا در تمامی روستاهای بالای دو هزار خانوار، کتابخانه احداث شود، تاکید کرد: در تلاش هستیم تا با دستگاه‌های زیربط تعاملاتی در جهت احداث کتابخانه‌ها انجام دهیم.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه‌های موجود در مدارس، با عنوان کتابخانههای اختصاصی شناخته می‌شوند، اظهار کرد: آموزش و پرورش در این کتابخانهها اهداف و سیاست‌های خاص خود را دارد.

وی با تاکید بر اینکه در استان در زمینه‌ی کتابخانی شاهد رشد بوده‌ایم، گفت: در سه‌ ماهه تابستان سال‌جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته، 12درصد امانت کتاب رشد داشته است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان، با اشاره به اینکه استان ما جزو پنج استان ممتاز در زمینه‌ی فعالیت‌های کتابخانه‌ای است، یادآور شد: استان‌های آذربایجان‌شرقی، خوزستان، فارس، خراسان رضوی و اصفهان جزو استان‌هایی هستند که در زمینه‌ی فعالیت‌های کتابخانه‌ای ممتاز در سطح کشور هستند.

وی گفت: تا شش ماهه‌ی اول سال‌جاری تعداد 95 هزار و 250 نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضو بوده و دارای کارت عضویت هستند.

حسن اسدی، کارشناس منابع اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان نیز در این نشست اظهار کرد: بحث کتاب و نشریه از جمله مسائل مهم در کتابخانه‌های عمومی کشور بوده و همچنین باید انتظاری را که از کتابخانه‌ی تخصصی یا دانشگاهی داریم نباید از کتابخانه‌های عمومی داشته باشیم.

وی افزود: اصلی‌ترین روش تامین منابع کتابخانه‌های عمومی به صورت متمرکز بوده و همچنین غیر از خرید متمرکز، خرید استانی و همچنین منابع اهدایی نیز داریم.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.