انتشار اخبار ضد و نقیض از سفر وزیر نفت مصر به ایران

رویترز در گزارشی مدعی شد به دنبال قطع صادرات نفتی عربستان به مصر برای دومین ماه متوالی، وزیر نفت این کشور به ایران سفر کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز؛ خبرهای ضد و نقیضی درباره سفر "طارق مولا،" وزیر نفت مصر، به ایران برای انجام مذاکرات در حوزه انرژی منتشر شده است؛ اما روزنامه الیوم السابع این اخبار را تکذیب می‌کند.

 پس از آنکه شرکت ملی نفت آرامکو عربستان سعودی، برای دومین ماه متوالی از ارسال هرگونه محموله نفتی به مصر خودداری کرد، طارق ملا درصدد انجام مذاکرات جدید نفتی با ایران برآمد. نمایندگان وی روز گذشته در فرودگاه قاهره اظهار داشتند هواپیمای وزیر نفت راهی تهران می‌شود.

این در حالیست که روزنامه الیوم السابع به نقل از یک مقام مصری این خبر را تکذیب کرد و گفت طارق ملا اکنون در امارات متحده عربی است.

به دنبال تنش در روابط میان عربستان سعودی و مصر، پایگاه خبری رأی الیوم روز گذشته با اشاره به سفر وزیر نفت مصر به عراق گزارش داد که این سفر مقدمه چینی و انجام هماهنگی از طریق بغداد برای سفر به تهران بوده است.

روابط دو کشور مصر و عربستان سعودی طی ماه‌های گذشته دستخوش تنش شده و سخنان اخیر وزیر نفت مصر مبنی بر اینکه عربستان از دو ماه پیش صادرات خود به مصر را قطع کرده است، بر این امر صحه می‌گذارد.

گفته می‌شود اصل و منشا بروز اختلاف میان عربستان و مصر به حمایت قاهره از قطعنامه سازمان ملل درباره سوریه برمی‌گردد. این قطعنامه در ماه اکتبر صادر شد و مورد حمایت روسیه است. طبق قطعنامه مذکور بمباران شهر حلب ممنوع شد، طرحی که شدیدا با مخالفت عربستان مواجه شد؛ اما مصر از آن استقبال کرد.

عربستان در سال 2013 و هم‌زمان با به قدرت رسیدن "عبدالفتاح سیسی" میلیاردها دلار به این کشور کمک نقدی کرد تا جلوی فعالیت جنبش اخوان المسلمین را بگیرد. عربستان همچنین قرارداد نفتی بزرگی را با مصر امضا کرد که به موجب آن در ازای دریافت مبلغ 23 میلیارد دلار، 700 هزار تن نفت را در مدت 5 سال در اختیار قاهره قرار می‌داد. در این قرارداد ذکر شده بود مصر می‌تواند در 15 سال آینده بدهی خود را با عربستان تسویه کند.

انتشار خبر سفر طارق ملا به ایران که بزرگترین رقیب منطقه‌ای عربستان به حساب می‌آید، می‌تواند تنش زیادی را میان قاهره و ریاض بوجود آورد. در مدتی که عربستان صادرات نفت را به مصر لغو کرد، مقامات مصری با جمهوری آذربایجان وارد مذاکره شدند تا واردات نفت از این کشور را تا 2 میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

رویترز در پایان نوشت: روابط دیپلماتیک تهران و قاهره از اواخر دهه 70 میلادی رو به سردی گذاشت و سفر مقامات عالی رتبه میان دو کشور چندان معمول نیست.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار