وزیر خارجه ترکیه انتقاد اروپا از بازداشت رهبران کرد را «غیرقابل قبول» دانست.

چاووش اوغلو: انتقادات اتحادیه اروپا از بازداشت نمایندگان مخالف کرد غیرقابل قبول استبه گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری پرس تی وی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، انتقاد کشورهای اتحادیه اروپا از بازداشت نمایندگان مخالف طرفدار کردها را « غیرقابل قبول» دانسته و این اتحادیه را به حمایت از حزب کارگرانِ کردستان ترکیه (پ.ک.ک) متهم کرد.

مولود چاووش اوغلو روز جمعه (14 آبان 95 ) در گفت‌‍و‌گو با خبرنگاران گفت: «اغلب کشورهای اروپایی از پ.ک.ک  حمایت می‌کنند. ما در زمینه حاکمیت قانون از آن‌ها درس نمی‌‌گیریم.»

اظهارات چاووش اوغلو پس از آن بیان شد که کشورهای عضو اتحادیه اروپا از اقدام آنکارا در بازداشت دو رهبر حزب دموکراتیک خلق‌ها و همچنین 9 نمایندۀ پارلمان دیگر این حزب طرفدار کردها به شدت انتقاد کردند.

در پی این بازداشت‌ها، آلمان و دانمارک سفیران خود را در ترکیه فراخوانده‌اند.

مارتین شولز، رئیس پارلمان اروپا نیز گفت: «این اقدامات بنای روابط پایدار میان ترکیه و اتحادیه اروپا را مخدوش کرده‌است.»

 فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز ضمن ابراز نگرانی شدید از این بازداشت‌ها، نشستی با حضور دیپلمات‌های این اتحادیه در آنکار برگزار کرده است.

 مارگوت والستروم، وزیر خارجه سوئد، روز جمعه بازداشت رهبران دموکراتیک خلق ها و نمایندگان این حزب را «به شدت نگران کننده» توصیف کرد.

کتی پیری، گزارش‌گر پارلمان اروپا برای ترکیه، از این اقدام انتقاد کرده و آن را «اخباری بسیار بد از ترکیه» عنوان کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه به نقل از منابع امنیتی ناشناس گزارش داد، نیروهای امنیتی بامداد جمعه صلاح‌الدین دمیرتاش را در خانه‌اش در جنوب‌شرق شهر دیاربکر و فیگن یوکسک‌داغ را در محل اقامتش در شهر آنکارا، پایتخت این کشور، بازداشت کرده‌اند.

براساس اعلام وزارت کشور ترکیه، 9 قانون‌گذار دیگر حزب دموکراتیک خلق‌ها نیز روز جمعه بازداشت شده‌اند. 

شبکۀ تلویزیونی ان‌تی‌وی ترکیه گزارش داد این دو نفر متهم به تبلیغ برای پ.ک.ک هستند.

همچنین ساعاتی پس از بازداشت 11 نمایندۀ حزب دموکراتیک خلق‌های ترکیه، انفجاری در شهر دیاربکر روی داد.

در این انفجار که در نزدیکی مقر پلیس محل نگهداری قانون‌گذاران مخالف دولت روی داد، 8 نفر کشته و حدود 100 نفر زخمی شدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، بارها حزب دموکراتیک خلق‌ها را شاخۀ سیاسی پ‌ک‌ک عنوان کرده و خواستار محاکمۀ نمایندگان این حزب به اتهام حمایت از تروریسم شده‌است.

به نظر می‌آید این بازداشت‌ها بخشی از یک عملیات گسترده علیه مهمترین حزب طرفدار کردها در ترکیه که 59 کرسی از 550 کرسی پارلمان را در اختیار دارد، است.

نیروهای امنیتی ترکیه در تاریخ 26 اکتبر (5 آبان) گلتن کیشاناک و فیرات آنلی، دو شهردار دیاربکر، بزرگترین استان کردنشین جنوب شرق این کشور را بازداشت و اعلام کردند دستگیری این افراد برای انجام تحقیقاتی در رابطه با اقدامات تروریستی صورت گرفته‌است. هر دو نفر متهم به سخنرانی در حمایت از پ‌.ک‌.ک هستند.

مناطق کردنشین ترکیه در ماه‌های اخیر صحنۀ ناآرامی بوده‌است. در پی لغو آتش‌بس شکنندۀ دو ساله میان ارتش ترکیه و پیکارجویان پ‌.ک‌.ک در تابستان 1394، درگیری‌ها در مناطق کرد‎نشین شدت گرفته‌است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار