با بررسی میزان سود دهی ها، خسارت و تعهدات بین المللی برای توسعه حمل ونقل ریلی، می توان بهترین گزینه را در انعقاد قرارداد های صنعت واگن سازی انتخاب کرد .

عبدالله رضیان عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  با تاکید بر لزوم توسعه حمل ونقل ریلی در کشور اظهار کرد: استفاده از تکنولوژی های نوین و ظرفیت کشورهای صاحب نامی مانند آلمان در صورتی که به توان داخلی آسیب وارد نکند و موجب تعالی این صنعت در کشور خواهد شد.


وی با اشاره به اینکه باید ظرفیت ها و نیازهای داخلی صنعت واگن سازی بررسی شود، تصریح کرد: بررسی میزان ظرفیت و نیازهای داخلی در بخش های مختلف صنعت واگن سازی مانند عملکرد شرکت های تولید کننده، لزوم احداث و تقویت ظرفیت شرکت های تولید کننده، استفاده از فناوری های روز و انعقاد قرارداد با کشورهای صاحب نام از جمله مهم ترین اقدامات برای توسعه صنعت واگن سازی و توسعه حمل و نقل ریلی و مسافری است .

لزوم توجه به شرایط قراردادها برای واردات واگن های قطار


وی افزود: تمرکز واگن سازی تنها در شهرهایی همچون اراک می تواند لطمه به چرخه اشتغال کشور بزند و بهتر است توسعه این صنعت همگن و در سراسر کشور صورت پذیرد.
 
رضیان به این نکته که باید میزان تعهدات طرفین قراردادها بررسی شود اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بحث واردات واگن از کشورهای روسیه و آلمان در جریان است که بهتر است ابتدا به وضعیت حقوق بین الملل و تعهدات بین المللی شرکت های مرتبط با واگن سازی در این کشورها توجه کرد و در گام بعدی با درنظر گرفتن توسعه توان داخلی و میزان سوددهی فعالیت با آنها اقدام به عقد قرارداد کرد.

لزوم توجه به شرایط قراردادها برای واردات واگن های قطار

لزوم  انعقاد قراردادها  فقط برای انتقال فناوری ها در تولیدات داخلی

فریدون احمدی نایب رییس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان  ضمن مخالفت با واردات واگن از کشورهای دیگر، اظهار کرد: درست است که در انعقاد قرار داد با کشور روسیه، روسای این شرکت ها تسهیلات مطلوبی را ارائه می کنند ولی این اتفاق با اصول اقتصاد مقاومتی در تضاد است، ضمن آنکه شرکت های کشور در سال های اخیر توان بسیار خوبی برای تولید و عرضه واگن کسب کرده اند.

وی در خصوص لزوم حمایت از تولید داخلی واگن قطار گفت: در صورتی که از تولیدات داخلی به طور جدی حمایت نشود واردات بی رویه بر چرخه اقتصادی کشور تاثیر منفی می گذارد، بنابراین هنگامی که توانایی تولیدمشترک، انتقال تکنولوژی روز و ابزار های لازم در انعقاد قراردادهای خارجی مهیا شود می توان به آینده صنعت واگن سازی در کشور امیدوار بود.

نایب رییس دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی افزود: در حال حاضر صنایع واگن سازی ابهر و اراک ظرفیت خوبی در توانایی تولید واگن دارند و می توان به آینده این صنعت برای دست یابی به جایگاه های برتر جهانی امیدوار بود.

وی در پایان گفت:  واردات بی رویه واگن به نفع تولید داخل نیست و اکنون حجم بسیاری از واردات به کشور چین اختصاص دارد، در گذشته دولت تمایل بسیاری به واردات واگن داشت که با پیگیری وزارت صنعت و مجلس با موضع گیری بموقع خود موفق به کاهش واردات شدند و امیدواریم انعقاد قرار دادها فقط برای انتقال تکنولوژی و تولید کالاهای مشترک صورت پذیرد.



انتهای پیام /  


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار