وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی نوشت در 15 سال آینده، تعداد افراد با درآمد اندک در چین کاهش خواهد یافت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از وب‌سایت سی‌ان‌بی‌سی، نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد جمعیت بسیاری از شهروندان چینی تا سال 2030 به طبقه متوسط خواهند رسید.

"واحد اطلاعات اکونومیست" در گزارشی که روز چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، در بحث سرانه مصرف، در مرحله آغازین و یا میانی توسعه قرار دارد. اما هنگامی که تا 15 سال آینده، جمعیت افرادِ با دستمزد اندک در این کشور کاهش یابد، نزدیک به 75 درصد از شهروندان چین عضو طبقه متوسط به حساب خواهند آمد.

در سال گذشته میلادی، نزدیک به 40 درصد از جمعیت چین، دستمزدی کمتر از سالانه 2100 دلار داشته اند. این در حالی است که پیش‌بینی می‌شود این رقم تا سال 2030 به 11 درصد کاهش یابد و دستمزد چینی‌ها به 2100 تا 10800 دلار در سال برسد.

با این حال، تعداد افرادی که دستمزدشان در طبقه متوسط رو به بالا قرار گرفته است – بین 10800 تا 32 هزار دلار در سال – از 7.1 درصد در سال 2015، به 19.7 درصد در سال 2030 خواهد رسید. همچنین افراد با درآمد بالا (بیش از 32 هزار دلار در سال) 14.5 درصد از جمعیت چین در 14 سال آینده را تشکیل خواهند داد.

در این گزارش آمده است: "در گذشته، رشد اقتصادی چین به استفاده دولت از ذخایر پولی برای تامین مالی سرمایه‌گذاری‌ها بستگی داشت. این در حالی است که در آینده، توانایی دولت برای تامین نیاز‌های مصرف‌کنندگان طبقه متوسط، برای ثبات اقتصادی این کشور ضروری خواهد بود." اما افزایش سطح دستمزدها چندان ساده نخواهد بود.

واحد اطلاعات اکونومیست هشدار داد: "نابرابری در توزیع ثروت در چین پابرجا خواهد ماند و ناتوانی از پر کردن این خلاها می‌تواند شکاف‌های اجتماعی را در این کشور پدید آورد."

این گزارش همچنین به ضرورت آشنایی با جغرافیای اجتماعی برای شرکت‌هایی که قصد دارند از مصرف‌کنندگان طبقه متوسط چین استفاده کنند، پرداخت.

تا سال 2030، مصرف‌کنندگان با درآمد بالا و متوسط رو به بالا، همچنان در مناطق شهری – به خصوص در شهرهای مهمی مانند پکن، گوانگژو، شانگهای و شنزن -- باقی خواهند ماند. همچنین پیش‌بینی می‌شود جمعیت افراد با درآمد بالا در این شهرها رشد بالایی داشته باشد. واحد اطلاعات اکونومیست پیش‌بینی کرده است در 15 سال آینده، جمعیت این طبقه در برخی از شهرها تا 10 برابر افزایش خواهد یافت.

همچنین در این گزارش آمده است به طور کل، مصرف سرانه چینی‌ها در مواردی مانند خوراک، نوشیدنی و پوشاک خلاصه می‌شود. این در حالی است که با گذشت زمان و افزایش سطح درآمد، چینی‌ها سرمایه‌هایشان را صرف خودرو، کالاهای لوکس و خدمات مالی و بهداشتی خواهند کرد. همچنین پیش‌بینی شده است تقاضا برای کالاهای ضروری در چین، رشد چشمگیری نخواهد داشت.

"دان وانگ" – تحلیلگر واحد اطلاعات اکونومیست در چین – به سی‌ان‌بی‌سی گفت: "هرچه مصرف‌کنندگان ثروتمندتر شوند، تقاضای آن‌ها برای کالاها و خدماتی با کیفیت بالاتر نیز افزایش خواهد یافت."

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار