اردبیل؛

جبران کمبودهای استان اردبیل در گرو توسعه تجارت خارجی است

استاندار اردبیل توجه به تجارت خارجی و گسترش روابط اقتصادی با کشورهای همسایه را یکی از محورهای مهم جبران عقب ماندگی و کمبودهای تاریخی این استان در مسیر توسعه ذکر کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ مجید خدابخش گفت: این خطه در گوشه ای از کشور مانده و پیش و پس از انقلاب نیز سرمایه گذاری بزرگ اقتصادی از سوی دولت ها به خود ندیده اما با تجارت می توان جبران مافات کرد و برخی مسائل جزیی موجود نیز باید مدیریت شود وگرنه استان همچنان برای سال ها عقب خواهد ماند.

وی افزود: برون گرایی و صادرات از محورهای مهم سیاست های اقتصاد مقاومتی است و اختصاص یک میلیارد دلار از سوی دولت تدبیر و امید برای تبدیل بیش از 60 هزار هکتار از زمین های دیم استان اردبیل به کشت آبی فرصتی برای جذب سرمایه گذاری برای فعالیت کشت و صنعت ها و صادرات محصولات به بازار کشورهای همسایه است.

استاندار اردبیل گفت: صنعت و تجارت در کنار کشاورزی و گردشگری جزو محورهای توسعه استان تعریف شده و راه اندازی منطقه آزاد اردبیل نیز می تواند در این میان با تسهیل فرآیند مراودات تجاری و فعالیت های صنعتی منجر به تولید محصولات استاندارد ، راه را برای ورود پر رنگ به بازارهای بزرگ مواد غذایی مانند مسکو باز کند.

خدابخش افزود: هفت دیدار بین رییسان جمهوری ایران و آذربایجان در سه سال گذشته در تاریخ بی مانند است و نشان از عمق بالای روابط سیاسی 2 کشور دارد و باید از این ظرفیت برای همکاری بیشتر اقتصادی بهره برد.

وی به تفاهم رووسای جمهوری سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه در زمینه تجارت آزاد اشاره کرد و گفت: هم اکنون تعرفه صادرات از ایران به روسیه به واسطه آذربایجان 36 درصد است که در تجارت آزاد به تدریج حذف خواهد شد اما مستلزم مقدماتی است که باید پیگیری شود.
استاندار اردبیل گفت: بر پایه نظریه توسعه استان باید صنعت در خدمت کشاورزی قرار بگیرد تا اشتغال و ارزش افزوده به همراه آورد، در غیر این صورت گسترش صنعت منجر به توسعه نخواهد شد، از این رو باید احداث صنایع تبدیلی و تکمیلی مورد توجه ویژه قرار بگیرد.

خدابخش همچنین با اشاره به راه اندازی دفتر تجاری ایران در فود سیتی مسکو توسط اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی استان اردبیل گفت: فعالیت جزیره ای به هدف نمی رسد و باید زنجیره های تولید و صادرات به یکدیگر متصل شوند و در این زمینه بروز رسانی کشت و صنعت مغان و ایجاد واحدهای جدید و کشت های گلخانه ای در قالب سرمایه گذاری های مشترک در شمال استان از جمله در دیدار با وزیر اقتصاد جمهوری آذربایجان مورد بحث قرار گرفت.
وی افزود: همچنین بحث راه اندازی بندر خشک در شمال استان و اتصال خط آهن اردبیل به باکو در دیدار با مسوولان ارشد جمهوری آذربایجان طرح شد که مورد استقبال آنها قرار گرفت.

استاندار اردبیل بیان کرد: در راستای تلاش ها برای فعال کردن بخش صنعت و کشاوزی برای بازگرداندن دوباره گمرک اصلاندوز گام هایی برداشته شده و از جمله کارگروه کارشناسی مرز آن راه تایید کرده و گروهی از دستگاه های ذیربط برای بررسی اعزام می شود.

خدابخش گفت: جمهوری آذربایجان بازار مناسبی دارد اما باید تلاش کنیم وارد بازار بزرگ روسیه شویم اما این امر در گرو توسعه تجارت و مدیریت تولید مواد غذایی استاندارد است.
وی تشریح کرد: گرچه اولویت صادرات تولیدات استان است اما در تجارت که نقش مهمی در دنیا ایفا می کند، بازرگانان می توانند از موقعیت و ظرفیت این منطقه برای صادرات محصولات دیگر نقاط نیز استفاده کنند زیرا اگر بازار نباشد، در عمل تولید متوقف خواهد شد اما تجارت اقتضائاتی دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

خدابخش به سفر هیات اقتصادی استان اردبیل به روسیه ، جمهوری آذربایجان و داغستان اشاره کرد و افزود: حضور قابل توجه بخش خصوصی در این سفر موجب طرح مشکلات تجاری و گمرکی ایران و آذربایجان شد که برخی از آنها برطرف و برای رسیدگی به برخی نیز قول مساعدی داده شد.

وی به تمایل آذری ها برای بازدید از استان اردبیل و گسترش همکاری های دو جانبه اشاره کرد و گفت: زمینه های بسیاری برای همکاری وجود دارد و بازتاب گسترده دیدار با رییس جمهوری آذربایجان در رسانه ها ، فرصتی برای گسترش روابط به ویژه برای بخش خصوصی فراهم کرده که باید از آن بهره برداری شود.

استاندار اردبیل تاکید کرد: استاندارد سازی تولیدات از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در بازارهای بزرگی مانند روسیه به دلیل سطح بالای استاندارد و رقابت شدید، کیفیت و بهای کالا و خدمات است.

خدابخش عنوان کرد: جمهوری آذربایجان همچنین بازار مناسبی برای صدور خدمات فنی و مهندسی است و پیمانکاران باید از این ظرفیت در فضای مناسب کنونی بین دو کشور استفاده کنند.

انتهای پیام/ح

برچسب ها: اردبیل ، جبران ، توسعه ، تجارت ، خارجی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.